1

Tråd: Du som har D40 och kommer åt den "publikt"

Jag har problem att komma åt min D40 på den publika ip-adressen!
Så jag ser fram emot att i denna tråd diskutera den saken med dig som har D40 och kommer åt den.

2

Sv: Du som har D40 och kommer åt den "publikt"

Inga konstigheter egentligen - gå in på http://www.whatismyip.com/ så ser du din publika IP adress, Knappa in denna i webbläsaren, ex http://93.148.36.221 så kommer du till din D-40.
Proffstips här är att skyndsamt ändra ditt lösenord till routerns admingränssnitt  wink

/m

3

Sv: Du som har D40 och kommer åt den "publikt"

En del routrar kan vara stängda för extern åtkomst som default.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

4

Sv: Du som har D40 och kommer åt den "publikt"

helander skrev:

Inga konstigheter egentligen - gå in på http://www.whatismyip.com/ så ser du din publika IP adress, Knappa in denna i webbläsaren, ex http://93.148.36.221 så kommer du till din D-40.
Proffstips här är att skyndsamt ändra ditt lösenord till routerns admingränssnitt  wink

/m

Jo så kan man göra..
Och gör jag så så kommer jag inte in på min D40
Kommer du in på din D40 om du följer din beskrivning.. det är det som är intressant.. min fråga riktar sig till brukare av D40
Hoppas du är en av dom..

5 Senaste redigerad av Foa (2011-01-21 15:08:27)

Sv: Du som har D40 och kommer åt den "publikt"

jonasolof skrev:

En del routrar kan vara stängda för extern åtkomst som default.

En del?
Alla D40 i Norra Sverige eller ifall ägaren har varit obekväm mot Net1?
Din D40 är den stängd?
Min är det den senaste månaden.. var inte det de två första månaderna.
Net1 vet ingenting och ger ingen support.

6

Sv: Du som har D40 och kommer åt den "publikt"

Har en D-40 ock kommer in på den från externa IP  - håller på att klura ut hur man skickar port 80 & ftp'n till filservern bakom 2a routern...hmmm

7

Sv: Du som har D40 och kommer åt den "publikt"

helander skrev:

Har en D-40 ock kommer in på den från externa IP  - håller på att klura ut hur man skickar port 80 & ftp'n till filservern bakom 2a routern...hmmm

Ok tack för ditt svar!
Nu en till undran.. när du kommer in på den externa IP hur gör du då?
Jag menar... sitter du ute på nätet och går in på den? Eller sitter du på LAN och går in den vägen?

8

Sv: Du som har D40 och kommer åt den "publikt"

Jag använder no-ip.com som Tomato på Linksys-routern uppdaterar var 10e minut för att få DNS/nameserver  till D-40. Den svarar inte eftersom jag inte klurat ut hur man gör en forward på port 80 ännu...  D40 har eget stöd för DynDNS om jag minns rätt.


Jag ansluter från LAN-sidan och kommer till admin, vet inte om Admin är tillgängligt externt, men misstänker det, det är 404 på port 8080... teknisk manual skulle sitta fint

/m

9

Sv: Du som har D40 och kommer åt den "publikt"

helander skrev:

Jag använder no-ip.com som Tomato på Linksys-routern uppdaterar var 10e minut för att få DNS/nameserver  till D-40. Den svarar inte eftersom jag inte klurat ut hur man gör en forward på port 80 ännu...  D40 har eget stöd för DynDNS om jag minns rätt.

Du kan inte tänka dig att D40 inte är öppen för public IP?
Då svara den inte alls vilken port det än gäller?

Jag gjorde som du beskriver de första månaderna och det gick fint.. jag kom in på D40 och fick ange username och lösenord (som jag själv satt) sedan kom jag in på den.
På den tiden så kom jag till inloggningsbilden på D40.. och alla kunde komma dit.. men inte längre eftersom lösenordet behövdes
Nu kommer jag inte ens till inloggningsbilden..


helander skrev:

Jag ansluter från LAN-sidan och kommer till admin, vet inte om Admin är tillgängligt externt, men misstänker det, det är 404 på port 8080... teknisk manual skulle sitta fint

/m

Ja du ansluter från LAN och då går din dator inte ut på nätet och sedan tillbaka vad jag förstår.. den går direkt inom LAN-et och den vägen kommer in på D40
Så från LAN kommer du in men inte publikt? Eller? (Även jag)

Om du har ett eget lösenord så ska du kunna ge mig den ip publikt den har.. och jag kan gå in och se om jag kommer in till inloggningen.
Ifall du vill så skicka den privat mail.
Jag skicka min ifall du önskar och se om Error meddelandet på din browser blir lika då du besöker dig själv eller mig

10

Sv: Du som har D40 och kommer åt den "publikt"

Foa skrev:

Du kan inte tänka dig att D40 inte är öppen för public IP?
Då svara den inte alls vilken port det än gäller?

Jag gjorde som du beskriver de första månaderna och det gick fint.. jag kom in på D40 och fick ange username och lösenord (som jag själv satt) sedan kom jag in på den.
På den tiden så kom jag till inloggningsbilden på D40.. och alla kunde komma dit.. men inte längre eftersom lösenordet behövdes
Nu kommer jag inte ens till inloggningsbilden.

Är du säker på att det inte är en inställning du har ändrat? Jag har ingen D40 själv men det absolut vanligaste för en router / internet gateway för privatbruk är att den är spärrad för åtkomst från WAN-sidan om man inte aktivt ändrar detta, antingen genom en specifik inställing, en access list för godkända IP eller helt enkelt en pot forward från extern 80 eller 8080 till dess LAN-adress port 80.

Att skeppa ut burkar med default login som är öppna utifrån är vansinne...!

/ Marcus

11 Senaste redigerad av helander (2011-01-22 12:24:26)

Sv: Du som har D40 och kommer åt den "publikt"

Om du har ett eget lösenord så ska du kunna ge mig den ip publikt den har.. och jag kan gå in och se om jag kommer in till inloggningen.
Ifall du vill så skicka den privat mail.
Jag skicka min ifall du önskar och se om Error meddelandet på din browser blir lika då du besöker dig själv eller mig

Jag kom  på att man kan köra en port scan genom http://www.t1shopper.com/tools/port-scan/
och se vad som är öppet utifrån - svaret  på min är "inget", även när jag gör en forward i D-40 svarar den inte. Läge för en lite supportfråga till Net1 nu...

12

Sv: Du som har D40 och kommer åt den "publikt"

Det är värdelöst att försöka testa från sitt eget LAN. Be någon annan testa eller kör via annat nät, t ex 3G. Som Marcus-aa säger, de kan knappast skeppas med åtkomst som grundinställning. Vad säger manualen?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

13

Sv: Du som har D40 och kommer åt den "publikt"

helander skrev:

Läge för en lite supportfråga till Net1 nu...

Du kan fråga dom ifall det är meningen att kunna komma åt publica adressen.
JAg har fått svaret "ja" en gång.. men sedan då jag nämnde att jag inte kunde längre så var det stopp.. Inget intresse alls att hjälpa till.
Men desto fler vi är som klagar så finns det ett hopp önskar jag

Jag vill också informera säljare av IP-kameror och annan IP-utrustning för övervakning att ta kontakt med Net1 för att öppna publica adressen så dom kan sälja utrustning till Net! användare

Önskar dig lycka till..