1

Tråd: 3g antenn

har skaffat ett tele 2 abonnemang ,

inomhus får jag en hastighet av 2.5 - 3.0 mb

går jag ut med datorn får jag en hastighet upp till 4.5-5

därför skaffade jag en  3g riktantenn av infoferenda för att få upp
hastigheten,
connect programmet visar varken mer eller mindre prickar, har testat att
vrida riktantennen lite överallt.

är det väldigt känsligt att installera en riktantenn ?

2

Sv: 3g antenn

Hur ser setupen ut?

Modem, kablar, antennen?

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

3

Sv: 3g antenn

modem : E220
KABEL : 10 M lågförlustkabel
antenn : 3g directional (rekomenderades av infoferenda )
använder en universaladapter som man lägger på modemet.

har ej provat jätte mycket, men tyckar att signalstyrkan borde gå upp lite med en sådan antenn ?
kan antennen vara defekt ?

Vad tror du Anders ?

4

Sv: 3g antenn

andreas menar jag

5

Sv: 3g antenn

Kan vara lite svårt att pejla in rätt.

Tittat här efter din närmaste mast?
http://www.mobilabredband.se/pts

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

6

Sv: 3g antenn

ja , men ändå inte riktigt säker på att det är rätt mast,
ska kolla riktningen lite mer noga när jag kommer hem i kväll,

tack så länge för hjälpen

7 Senaste redigerad av Vispen74 (2009-05-07 18:13:45)

Sv: 3g antenn

Det är klart det ska vara skillnad. Jag har 24% mottagning utan extern antenn, och mellan 50 och 58% mottagning med antenn. Dock så har jag en riktig antennadapter, med kontakt. Vet inte hur stora förluster universaladaptern har? Sedan har jag fem meter lågförlustkabel, har hört att det är stora förluster i långa kablar på dessa höga frekvenser, vet dock inte hur det stämmer.

Red: Kör ett E220 modem.

8

Sv: 3g antenn

tror det är meningslöst med extern antenn om man har tiometer kabel och inte har riktig kontakt, men har ej provat det där så...

tex
med e169 och glass pinne = sämre mottagning
med e169 och extern antenn med 3meter sladd = marginellt bättre, trolige pga grannens plåttak undviks.
med e620 och glasspinne = bättre mottagning
med e620 och extern antenn med 3meter sladd = kanon skillnad

kontentan för mig är att 'modemet gör mest'
dåligt modem = dålig mottagning

kan tänka mig att om man monterar antennen 10meter upp i luften så skulle det funka bättre, men måste bli omöjligt att justera utan att vara flera som skruvar|kollar samtidigt när det ej är via kontakt på modem.

1. köp bättre modem som stödjer extern antenn!
2. nyare modem brukar få bättre mottagning.
får usel mottagning där jag är med E220 pucken, med E169 funkar det utan externa saker...

vad vet jag, det funkar...

9 Senaste redigerad av jonasolof (2009-05-07 15:07:04)

Sv: 3g antenn

Enklast är väl att sätta USB modemet i änden på en tio m USB kabel, ev med inline förstärkare (finns på Media Markt). Vid behov kan extern antenn anslutas direkt vid modemet med en dm-lång pigtail.

E 630 är väl ett pcmcia modem. Det kan väl också anslutas via en USB adapter.

Det vore toppen att kunna ha simkortet utanför modemet. Kanske en lösning:

http://www.newscientist.com/article/mg1 … -card.html

Här är en som grunnat på problemet med att ha simkortet utanför modemet:

http://www.freshpatents.com/Extension-o … escription

Det framgår att sim kort normalt inte kan hanteras mer än en halvmeter ifrån frn apparat det ska funka i.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

10

Sv: 3g antenn

3g antennen får jag ej till , kanske för lång sladd som någon nämde ?

Har testat att hänga ut  modemet genom fönsterrutan (går ju bra när det ej regnar ):), kommer då upp i 4.5 mb , när modemet är inomhus kommer jag upp i
runt 3 mb , ganska stor skillnad.

funderar på om manm kunde lägga in modemet i någon vattentät behållare och ha modemet på utsidan konstant ,  vad tror ni mobila bredbandsexperter om en
sådan lösning, eller skulle modemet ta skada av detta ?

11

Sv: 3g antenn

Liten fundering kring detta med yttre antenn,
Testade en riktantenn från Kjell&Co i fjol sommar,
men den verkade inte funka så bra på höga bandet (3G)
troligen bättre på GSM 900


Det borde vara bättre att förlänga USB-sladden till modemet,
och montera det vattentät utomhus.

Någon som testat den varianten ?

Webhallen har väldigt långa USB-sladdar.
http://www.webhallen.com/prod.php?id=97378

Men funkar det att ansluta modemet till en sådan......


/ Staffan

12

Sv: 3g antenn

Hej!

Jag sitter just och sneglar på parabolen som sitter på stallet, man kan sätta ett USB modem i hållaren om man tar en barnmatsburk och stoppar den i. Noga med att täta den, jag funderar på en fin gummiduk jag har och vulktejp. Med tanke på att en TV parabol har en offset så får man rikta ner den rejält och då funkar det som ett paraply!!
Har inte börjat bygga den ännu men det kommer...
Jag vet att en del förlänger USB kabeln och hänger upp modemet på bra plats, det funkar.

/Byggare Bob

Hon gick över gräsmattan, saftig och grön som alltid i juli.

Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålamodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat./ Nalle Puh

13 Senaste redigerad av jonasolof (2009-05-10 20:27:26)

Sv: 3g antenn

Webhallens långa USB sladd med inline förstärkare bör funka.

En nappflaska är standard för att innesluta USB modem. Möjligen behövs det en liten värmekälla för att hålla borta kondens, såvida inte modemet själv alstrar den värmen. Åtminstone någon watt bör det väl ge.

Inte helt lätt att hitta fokus i en off set parabol men det vore kul om Obinette lyckas. frågn är hur pass punkformad antennen måste vara. Men sätter man modemets antenn just i fokus borde det ju funka. Dock är det ju så att våglängden för 3G är många gånger större än för satellitfrekvenserna och med högre våglängd avtar effekten av en given reflektor. Tror fas array antenner vore bättre.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

14

Sv: 3g antenn

Hej,

jag tog ett durkslag med handtag i stål och tunnare metallnät och tejpade fast usb-kabelns hona mellan skaftet och själva durkslaget och stoppade i USB-stickan coh hände up i fönstret bara. Märkte att hastigheten sjönk med kabel längre en 1,5-2 meter. Nu var det här långt ute på landet i sydamerika i en finca men hastigheten gick upp från omkring 0,3 mbit till 1-1,3 mbit så nu kör vi videokonferens med svärföräldrarna med ganska ok resultat!

Har en bild att mejla om intresse finns.

Lycka till!