1

Tråd: Mobilabonnemang och datatrafik

Satt och sammanställde letade igenom de diverse operatörernas sidor efter information om bästa alternativ för att kunna surfa med/via mobilen till rimlig kostnad per månad.

Telia och Telenor erbjuder en att surfa för max 9kr/dag men det är väldigt oklart om vad som gäller då. Som jag förstått det så är det när man surfar via Telia SurfPort alternativt Telenors service-APN vilket gör att det inte är speciellt fritt så det är tyvärr inget alternativ. Vill man ha full frihet får man beställa deras mobila bredband för 199kr/månad. Telia ska däremot ha plus för att man även inkluderar tillgång till deras Homerun WLANs.

Tre erbjuder däremot fri surf för 3kr/dag, vilket låter bra, men det är inte som Telia eller Telenor utan det är 3kr/dag oavsett om du använder det eller inte. Hastigheten är då också begränsad till 0.384Mbit/s, dvs vanlig CDMA/3G.

Tele2 erbjuder faktiskt det helt klart bästa alternativet då de tar 39kr/månad för 1GB datatrafik med som jag förstått det full hastighet (7.2Mbit) vilket passar mig utmärkt.

Jag kollade även lite på vilka billigaste abonnemangen till detta var och den datan har jag sammanställt här nedanför. Tele2 utklassar konkurrenterna när det gäller prissättningen.

Tre Bomben Friends - 69kr/månad, ringer gratis inom Tre + fasta nätet, övriga 0.69kr/min. Kostnad per år inkl 0.384mbit = 1923kr, inkl 7.2mbit = 3216kr.

Telia Mobil till vänner - 69kr/månad, 0.69kr/min till alla. Kostnad per år inkl 7.2mbit + homerun = 3216kr.

Tele2 Kompis - 49kr/månad, ringer gratis inom Tele2/Comviq. Kostnad per år inkl 7.2Mbit 1GB data per månad = 1056kr!

Telenor 99 - 99kr/månad, 0.69kr/min till alla, ring för hela månadsbeloppet. Kostnad per år inkl 7.2mbit = 3576kr.

Fick en dålig erfarenhet från Tele2 med deras mobila bredband men det ser ut som att de får en chans till då skillnaden i pris är väldigt stor.

Hade jag behövt använda mer än 1GB/månad så hade det nog blivit Telia Mobilt till vänner alternativt Tre. Telia har fördelen att de erbjuder Homerun och har EDGE (för oss här lite längre upp i landet wink) medans Tre har bättre rykte när det gäller kundservice och tjänster samt har högre "reservationsnivå" innan de förbehåller sig rätten att begränsa hastigheten. Har använt Telias mobila bredband några gånger och måste säga att det faktiskt fungerat väldigt bra så det hade blivit ett svårt val.

2

Sv: Mobilabonnemang och datatrafik

jag kör med Telia Mobil Till alla och mobilt bredband för 199kr/mån på mobilen och tycker det funkar jättebra, där det inte finns 3G så finns det EDGE.

D-link DWR-923 - Telenor - 2X Poynting LPDA-A0044

3

Sv: Mobilabonnemang och datatrafik

Hexxy skrev:

Elmor du kan ju annars använda Telenor Mobilt bredband fritid à 39 kr/mån .. dock tillkommer det 5 kr/MB ( dvs ej fastpris)  dock har du fullt stöd för turbo 3G, ang Telias homerun så matchar vi det med stöd och har avtal för " Telenor surfzon" dvs avtal med The Cloud som ger Wi-Fi access där The Cloud finns.

Hade kunnat vara ett alternativ om man sluppit betala per MB. Går det på något sätt skaffa erat mobila bredband och kunna ringa med samma abonnemang? Gärna utan att behöva ha separata simkort och betala dubbla kostnader.