1

Tråd: Net1 stänger portar?

Någon mer än jag som har fått problem med vissa portar och net1?

Misstänker att dom har börjat stänga av portar för att sänka belastningen i nätet. Använder en speciell utrustning som strömmar ljud på port 5060 men det fungerar inte längre....

Net1 D35 - Mastmonterad LTE router Mikrotik - Comhem 50

2

Sv: Net1 stänger portar?

5060 är väl porten som normalt används för SIP/VoIP. De kanske inte vill att man ska kunna köra VoIP i deras nät längre?

3

Sv: Net1 stänger portar?

svenix skrev:

5060 är väl porten som normalt används för SIP/VoIP. De kanske inte vill att man ska kunna köra VoIP i deras nät längre?

SIP/VoIP fungerar för mig...

Men om det visar sig att Net1 kommer att blockera annan IP-telefoni än deras egna, då kommer jag troligen att säga upp alla avtal med Net1.


5060 är porten som användes nu, modem D35.


Gjorde ett hastighetstest, tycker det är ganska dålig hastighet fast jag har fri sikt till Gävle Skogmur ( TV / FM mast, 326 m )

http://www.speedtest.net/result/1113304753.png

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

4

Sv: Net1 stänger portar?

Det här är vad jag har i skrivande stund.
http://www.speedtest.net/result/1113577177.png

Men ikväll kommer det vara runt 0,5Mb, det har det varit dom senaste veckorna mer normalt på kvällarna.

5

Sv: Net1 stänger portar?

5060 och en del andra portgrupper för SIP/VoIP fungerar utmärkt för mig - sedan något år. Dock kräver ju vanlig VoIP-telefoni väldigt liten bandbredd. Kan det vara fråga om en strypning bara för större volymer ?

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

6

Sv: Net1 stänger portar?

går att köra voip på valfria portar, så att stänga 5060 är helt kontra produktivt.

kanske är så att dom med bindning klarar sig, annars kan man häva avtalet pga port blocket.

kanske är fel hos voip leverantören, ganska vanligt hos vissa.