1

Tråd: Tele 2- mycket segt med torrents

Fast jag kunde lika gärna lägga tråden under Telenors. Har nämligen Tele 2 large, men för säkerhets skull (efter alla hemska upplevelser med Tre), så har jag just nu en månadssurf tankad med Telenor. Jag kan ju säga som jämförelse att Tele 2 är allmänt stabilare i dåligt väder, men Telenor tankar ner som en gud. Normalt sett. Har prövat bägge nu och det är så seeeegt så det inte är klokt, 3.2kb/s nerladdning är inget att hänga i julgran precis! Lika illa med både Tele 2 OCH Telenor.

Årstiden? Fullt på nätet för alla operatörer? Vädret?? På speedtest just nu (tele 2) får jag 3.54mbps ner så det är ju ganska bra, med tanke på snöyran där ute : )

Datorn? Tycker Explorer är lite segt och sidorna "fastnar" ibland. Fel på utorrent? Ibland tar Uploaden fart och kan gå upp som tusan medans neråt är helt hopplöst.

2

Sv: Tele 2- mycket segt med torrents

avalancher skrev:

Fast jag kunde lika gärna lägga tråden under Telenors. Har nämligen Tele 2 large, men för säkerhets skull (efter alla hemska upplevelser med Tre), så har jag just nu en månadssurf tankad med Telenor. Jag kan ju säga som jämförelse att Tele 2 är allmänt stabilare i dåligt väder, men Telenor tankar ner som en gud. Normalt sett. Har prövat bägge nu och det är så seeeegt så det inte är klokt, 3.2kb/s nerladdning är inget att hänga i julgran precis! Lika illa med både Tele 2 OCH Telenor.

Årstiden? Fullt på nätet för alla operatörer? Vädret?? På speedtest just nu (tele 2) får jag 3.54mbps ner så det är ju ganska bra, med tanke på snöyran där ute : )

Datorn? Tycker Explorer är lite segt och sidorna "fastnar" ibland. Fel på utorrent? Ibland tar Uploaden fart och kan gå upp som tusan medans neråt är helt hopplöst.

Om du får dålig hastighet i nedladdning i Utorrent så kan det väl bero på att de(n) som delar ut har satt en gräns ?

Snabbaste jag har varit uppe i nedladdning med Telenor, det var ca 4 MBit/s.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

3

Sv: Tele 2- mycket segt med torrents

Men hos bägge operatörerna? Telenor har jag inte använt mycket i december, borde inte vara tak tycker man.

4

Sv: Tele 2- mycket segt med torrents

avalancher skrev:

Men hos bägge operatörerna? Telenor har jag inte använt mycket i december, borde inte vara tak tycker man.

Telenor har inget tak på sitt mobila bredband kontantkort, använder det själv för att ansluta till min FTP-server när jag inte är hemma.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

5 Senaste redigerad av Sigun (2010-12-19 00:38:22)

Sv: Tele 2- mycket segt med torrents

Funkar fint med Tele2 för min del, på bredbanskollen får jag runt 6-7 mbit men tankar jag torrent så ligger jag på runt 0,9-1MB/sec smile kan faktiskt inte klaga på det. big_smile:D

/Martin

6

Sv: Tele 2- mycket segt med torrents

låter som du fått en ny 'granne' som tankar via tex vpn och äter bandbredd...
masterna tål inte så mycket...

7

Sv: Tele 2- mycket segt med torrents

G-Man skrev:

låter som du fått en ny 'granne' som tankar via tex vpn och äter bandbredd...
masterna tål inte så mycket...

Nä, och speciellt inte om det är många telefoner kopplade till masten, i 3´s nät går i alla fall röstsamtal före data, är nog så hos Tele2 också.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

8

Sv: Tele 2- mycket segt med torrents

Är systemet så känsligt?? Låter inte klokt. Bytte just till Telenor, testade speedtest, 6.52mpbs ner!! Rekord för min del : ) Och kontantsurfen har ett tak 6.0 så det är ju bättre än taket : ) Men, samma sketna torrent nerladdning, just nu 5.1kb/s. Kan inte vara en granne förresten, telenor och tele 2 är på två olika mastsystem. Flera grannar i så fall.

9

Sv: Tele 2- mycket segt med torrents

torrents är bromsade, operatörerna kan ju bromsa trafik efter protokoll, host och port tex.

när många hoppar på vpn-anon tjänster så blir vpn tjänsterna bromsade.
tex bromsade telia gmail, pga att det tog bandbredd.... = torrent?, ja enligt telia.

sedan om dom låter hastigheten bottna så byter vissa bandbredds ätare till tex 4g och betalar betydligt mer för samma sak - jippi säger isp....

sedan har jag noterat att nya abg har högre prio, och troligen bromsar äldre abg - så när grace tiden är över på ditt nya abg så... 1mbit...

jag har jämfört en bunt nya+gamla abg på samma plats, och det är markant skillnad... så nått fuffens är det iaf.

10

Sv: Tele 2- mycket segt med torrents

Eh en off topic snabb fråga - det går inte att skicka vanligt sms från routern, står att det måste vara i internationellt format. Tänkte skicka till 72999, till Musikhjälpen på radion alltså, vad gör jag?

11

Sv: Tele 2- mycket segt med torrents

Skitsamma, grabbade fatt i Comviqs modem och poppade i. Hör ni en konstig jullåt snart på radio är den min : ) I övrigt, nerladd just nu 33kb/s liiite bättre, jag kan bara anta det är så fullt på "nerladdnings" nätet, är det så, att det är en speciell del av nätet som fylls av andra? Surf-delen är ju jättesnabb samtidigt.

12

Sv: Tele 2- mycket segt med torrents

avalancher skrev:

Eh en off topic snabb fråga - det går inte att skicka vanligt sms från routern, står att det måste vara i internationellt format. Tänkte skicka till 72999, till Musikhjälpen på radion alltså, vad gör jag?

skall bara

+46
sedan rikt nummer utan nollan
sedan nummret..

gissar detta skulle bli:
+4672999
men gissar att det inte funkar om du provar det.
dovado, sam vad säger du?


funkar ens betal sms med 3g abg?

13

Sv: Tele 2- mycket segt med torrents

gjorde ett litet test och skickade en fil på 29,1 MB nu till min server, från min mini-pc, det gick på 212 sek enligt ftp-mjukvaran.

Servern är uppkopplad på 30 / 30 MBit/s fiber och mini-pc:n är just nu uppkopplad genom Telia 3G, låg på ca 1,3 Mbit/s enligt modemets mjukvara
( den mjukvara som medföljer E1750, med Telialogga ).


Kan testa med Telenor också, men då måste jag ladda kortet...

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

14

Sv: Tele 2- mycket segt med torrents

avalancher skrev:

Eh en off topic snabb fråga - det går inte att skicka vanligt sms från routern, står att det måste vara i internationellt format. Tänkte skicka till 72999, till Musikhjälpen på radion alltså, vad gör jag?

Skriv 72999 som telefonnummer och klicka i "short number", så ska sms:et gå iväg.

72999 är ett kort-nummer internt hos teleoperatören så routern måste bli tillsagd att handera nummert som ett sådand.

Mvh
Mathias

15

Sv: Tele 2- mycket segt med torrents

Aha, tack, bra att veta!! För övrigt blev inte min låt spelad : ( Och nu är nerladd hast nere på 5.5kbs igen, suck. Jag har lekt runt med varenda inställningtsråd jag hittat, här och på utorrent forumet.

16

Sv: Tele 2- mycket segt med torrents

Idag har jag märkt ett mönster, snabbare på morgonen (typ 50kb/s), sen supersegt, och först nu snabbare igen, 42kb/s, dock 200kbs/ upp, enormt irriterande. Ja ja. Jag antar att allt beror på en överlastning och ungdomar som sitter hemma och tankar för fullt. Kan det vara så? Men det påverkar intenät- surfningen, bara torrents?

17

Sv: Tele 2- mycket segt med torrents

pga att operatören kan tex prioritera tex http/ port 80 så kan surf va snabbt och annat slptt.

sedan är 50kb på surf snabbt då webbsidor är text,

fanns en usa isp som bromsade alla portar utom 80(www) och om man satte ftp servern på '80' istället för 21 så fick man full bandbredd mot 20 kb/s annars....

18

Sv: Tele 2- mycket segt med torrents

Går det att ställa in något sådant på utorrent?

19

Sv: Tele 2- mycket segt med torrents

avalancher skrev:

Är systemet så känsligt?? Låter inte klokt. Bytte just till Telenor, testade speedtest, 6.52mpbs ner!! Rekord för min del : ) Och kontantsurfen har ett tak 6.0 så det är ju bättre än taket : ) Men, samma sketna torrent nerladdning, just nu 5.1kb/s. Kan inte vara en granne förresten, telenor och tele 2 är på två olika mastsystem. Flera grannar i så fall.

Kan ju bara vara brist på bra och många seeders på din specifika torrent.

20

Sv: Tele 2- mycket segt med torrents

Jag har kommit till slutsatsen att det måste vara beroende av inte bara väder och helgdagar utan  bra/dåliga torrents osv, det är helt vansinnigt varierande ibland. Just nu har jag kass hastighet igen men vissa dar har det gått i 400kb/s, så, jag antar det inte är något direkt fel. Samma fenomen på bägge operatörer förresten, så det måste ju hänga på trafik m.m.

21

Sv: Tele 2- mycket segt med torrents

töväder/vatten = sämrefart.