1

Tråd: 4G-problem

För drygt en vecka sedan beställde jag ett 4g mobilt bredband från Tele2. Då jag bor och arbetar i Stockholm i veckorna tänkte jag att det kunde vara en passande investering (jag bor inom täckningsområdet för 4g). Till en början fungerade bredbandet okej. Dock kom jag aldrig in på 4G-nätet vilket ju var lite av syftet med hela grejen. Efter att ha ringt och klagat hos Tele2 började problemen hopa sig. Nu kommer jag inte in på varken 3G eller 4G-nätet. Sidorna står bara och laddar och det senaste dygnet har jag inte ens kunnat koppla upp mig på ett nät.

Jag spenderar ungefär 1 h om dagen på telefon med deras idiotsupport och tvingas varje dag höra på deras ständiga tjat om felsökningar och felanmälningar. Ingen verkar ha någon koll på någonting. Hur går jag lättast tillväga för att säga upp skiten? Självklart kommer jag också att bestrida den första fakturan, då jag knappt har varit uppkopplat sedan jag fick hem modemet. Några tips för att bli av med detta problem på bästa möjliga sätt?

2 Senaste redigerad av Sam (2010-12-07 18:56:59)

Sv: 4G-problem

Jag har också upplevt problem senaste två dagar med att koppla upp mot deras 4G nät. Signal styrkan är fantastiskt bra (deras huvudkontor är mindre än 1km ifrån vårat kontor), men det gick inte att koppla upp ändå. Känns som problem med deras HLR/HSS, där SIM autentisiering sker upp i deras core.

Det gick att koppla upp till 3G nätet när jag gick in i menyn och valde "3G Only". Så, du behöver inte ringa deras support. Sånt här har vi sett nästan varje vecka sedan 3 veckor tillbaka.

Sånt här ingår när man kommer in som en "early adopter" av nånting sprillans nytt. Det är också ett av anledningarna varför tjänsten säljs på rabatterad pris första 12 utav de 18 månader. Den huvudsakliga anledningen är pga otillräcklig täckning, men Net4Mobility (Tele2+Telenor) kommer täcka 99% av befolkningen (ok, kanske inte riktigt, men nånstans där) slutet på 2012.

3

Sv: 4G-problem

jo.blo skrev:

För drygt en vecka sedan beställde jag ett 4g mobilt bredband

om du köpt via/på distans så gäller distansköps lagen.

om du vill ge dom mer respit så begär utökad öppet köps tid, förhandla.

men som Sam skriver, är lite krångel - någon har snubblat på en sladd smile

4

Sv: 4G-problem

Fick mitt 4g i brevlådan idag och jag måste tyvärr instämma med trådstartaren. Kan inte koppla upp på 4G-nätet men 3G-nätet funkar klockrent, men det är ju inte därför jag tog detta abonnemang. Ska kanske tillägga att jag bor mitt i centrala Stockholm och borde därför inte ha några problem med uppkopplingen.

Har ringt supporten men de har ingen lösning utan meddelar bara att det troligen finns problem med mjukvaran som gör att den inte kopplar upp på nätet som den ska.

Så sjukt irriterande nu när man gått och väntat på modemet i flera veckor!!
Någon mer som upplevt detta problem?

5 Senaste redigerad av Sam (2011-01-05 21:10:16)

Sv: 4G-problem

Testa ute på balkongen eller använd en USB förlängningssladd (max 5 meter) och lägg den utanför fönstret bara för att testa.

Tappa inte modemet nu!

6

Sv: 4G-problem

Problemet är inte att jag har dålig täckning. Ikonen nere till vänster visar att jag har nästan full 4G täckning med liten variation beroende på var i lägenheten jag befinner mig. Problemet verkar snarare vara att modemet har problem att koppla upp sig på nätverket. Har tyvärr ingen balkong men har provat vid fönstret och det gör ingen skillnad.
När jag pratade med supporten ville han att jag skulle gå in på Verktyg -> Alternativ -> Nät -> Fliken Registreringsläge.  Sedan skulle jag ändra till Sök och registrera manuellt.
Programmet skulle då hitta de master som var närmast mig och sedan skulle man kunna regga sig på en av dessa. Problemet är bara att den aldrig hittar några master men ändå har jag full täckning. Skumt!

7

Sv: 4G-problem

full tackning på 3g eller?

4g sten dött på vissa ställen när jag provat.... går ej igenom väggar.

8

Sv: 4G-problem

henfor07 skrev:

När jag pratade med supporten ville han att jag skulle gå in på Verktyg -> Alternativ -> Nät -> Fliken Registreringsläge.  Sedan skulle jag ändra till Sök och registrera manuellt.

Varför inte välja 4G-only istället för att söka nät? Valet finns där i menyn.

9

Sv: 4G-problem

Har gjort det men det är ju just det som är problemet. Jag har full 4G-styka men den kopplar inte upp.

10

Sv: 4G-problem

APN ska vara: 4G.tele2.se

Se till att den blir default profil.

kolla också vilket läge modemet sitter i (RAS eller NDIS). Testa bägge.