1

Tråd: Public ip

Hej!

Är det någon som vet om man får en public ip med ice.net eller om den är nat?
Jag har en enkel webbserver som jag funderar på om jag kan använda med deras abonemang. Tänkte även köra min fasta telefon via en Linksys VOIP adapter. Vet någon om detta kommer fungera eller om det bara är att glömma.
Jag vet att svarstiderna blir längre än med ADSL men jag har inget val. Telestationen jag är ansluten till levererar max 0,5 mbit och Telia o andra operatörer vägrar att bygga ut så jag är jätteglad om någon kan svara på om ice.net är något bra alternativ..

2

Sv: Public ip

falkeskog skrev:

Hej!

Är det någon som vet om man får en public ip med ice.net eller om den är nat?
Jag har en enkel webbserver som jag funderar på om jag kan använda med deras abonemang. Tänkte även köra min fasta telefon via en Linksys VOIP adapter. Vet någon om detta kommer fungera eller om det bara är att glömma.
Jag vet att svarstiderna blir längre än med ADSL men jag har inget val. Telestationen jag är ansluten till levererar max 0,5 mbit och Telia o andra operatörer vägrar att bygga ut så jag är jätteglad om någon kan svara på om ice.net är något bra alternativ..

De svar jag kan ge.

Hämtat från Ice hemsida:

Erbjuder ice.net publik IP-adress?
Ja, vi erbjuder publik, dynamisk IP-adress i vårt nät.

Sedan håller Ice på att införa ett eget system för IP-Telefoni, se svaret nedan.
Sedan en fråga om Telefoni.
När Ni införde Er nuvarande prissättning av T10 telefoni så blev det omöjligt för en vanlig kund att använda detta!
De lovades då att det under början av detta år skulle komma en ersättning i form av IP telefoni adapter i Ert nät.
Hur har det gått med detta?
Svar från Ice:
Bredbandstelefoni kommer att komma men när det startar har jag inte
heller fått något datum på.

3

Sv: Public ip

Det är publik IP-adress på utsidan av modemet. Du får konfa port forwarding eller "DMZ" som forwardar rubbet. Lägg in DynDNS i modemet så det reggar varje gång IP-adressen förnyas. Jag har t.ex. SSH igång på en dator hemma och kan enkelt logga in utifrån. Övervakningskamera funkar också bra att nå utifrån.