1

Tråd: Nybörjarfråga om upplåsning och kompabilitet med olika operatörer

Har i dagsläget 3's mellanalternativ (6Mbps) för 149 kr i månaden men det går ut 28/12. Tänkte byta till Tele2 Large eftersom det verkar vara det enda som garanterat är helt fri förbrukning på. Dessutom ska det bli fantastiskt skönt att slippa klåparna på 3's sk. kundtjänst som fan behöver en karta för att hitta sitt eget arsle.

Men då är frågan:

Om jag låser upp mitt Gay-E220 enligt guiden här på forumet så borde jag väl kunna använda det till Tele2 large tills det att mitt Sierra 306 som jag tänker beställa från Aliexpress.com dimper ner i brevlådan?

Genom att Skaffa modem själv så slipper man ju lång bindningstid och/eller extra månadsavgift för modemet. Om Tele2 skulle visa sig suga (vilket jag inte tror i.o.m. att jag bor i Kista) så är det ju bara 3mån uppsägningstid.

Ingen som ser något möjligt problem, typ olika storlekar på sim-kort etc?

/MmmMagnus

2

Sv: Nybörjarfråga om upplåsning och kompabilitet med olika operatörer

Inga problem. Fixar du upplåsning på ditt E220 så kan du använda SIM-kort från vilken operatör du vill!

3

Sv: Nybörjarfråga om upplåsning och kompabilitet med olika operatörer

skaffa annars ett kontant E1750 och lås upp istället så får du högre upp hastighet, då den är mikroskopisk på e220 mfl
slipper samtidigt Y kabeln osv.

men visst funkar E220 tills du får det nya !

4

Sv: Nybörjarfråga om upplåsning och kompabilitet med olika operatörer

E1750 är som en dröm och låsa upp jämnfört med ett E220 som jag förövrigt bråkade med häromveckan.

E1750 köps lämpligast från Halebop för 99kr gäller till nyårsafton.

En bra hammare råder bot på allt!!
Slopa pensionerna, dom ska ändå dö!!
Utrymme till salu, Skambud godtages.

5

Sv: Nybörjarfråga om upplåsning och kompabilitet med olika operatörer

jag har annars E220 liggandes som är upplåsta efter utbyte till e1750, om du inte lyckas låsa upp din.
dom har org programvara, då merparten är enbart körda i router.

6

Sv: Nybörjarfråga om upplåsning och kompabilitet med olika operatörer

Tack för svaren gubbar! Har jag klarat mig med låg upload i 2 1/2 år så ska jag nog klara mig några veckor till smile Dessutom kan jag ju "låna" av mina grannars oskyddade wlan med min klockrena High Power Wlan USB-adapter om det skulle knipa.

Men appropå upplåsning av E220. Vad är det för skillnad att göra som det står i guiden här till höger mot att göra som i följande post:

Frick skrev:

Verkar som att länken inte fungerar längre pga att ni bygger om lite.

Men jag googlade som en galning och hittade tillslut en guide:

http://xvrsfrnssks.blogspot.com/

Om ni inte lyckas hitta unlock koden med hex editor så gör i stället följande.

1. Öppna QMAT
2. I stället för att välja Read EFS så välj Display NVItem
3. Skriv in 1156 som Item
4. Tryck på Lets Go
5. Nu har unlock koden dykt upp längst ner. Är 6-8 siffror.

Skriv nu in unlock koden i SimLock_UnLock.exe

Nu har du låst upp ditt modem.

/MmmMagnus

7

Sv: Nybörjarfråga om upplåsning och kompabilitet med olika operatörer

Eftersom jag gillar och krångla med olika småprojekt valde jag den långa vägen via guiden här. Det funka bra efter några väl valdaord. Det va ett helvete och hitta rätt med hex editorn.

Men testa gärna ditt egna förslag och droppa en rad hur det gick.

En bra hammare råder bot på allt!!
Slopa pensionerna, dom ska ändå dö!!
Utrymme till salu, Skambud godtages.

8

Sv: Nybörjarfråga om upplåsning och kompabilitet med olika operatörer

Men då blir den väl "bara upplåst" och inte unbrandad? Går det bra att fortsätta använda 3connect fast jag har Tele2?

/MmmMagnus

9

Sv: Nybörjarfråga om upplåsning och kompabilitet med olika operatörer

Hmm, nu när jag skulle förbereda och ladda ner allt så vill inte Avast att jag laddar ner Qmat p.g.a. av malware. Detta från mobilabredband.se's filarkiv. Kan någon bekräfta att den är ren och ok att köra?

/MmmMagnus

10

Sv: Nybörjarfråga om upplåsning och kompabilitet med olika operatörer

Den är bara och köra. Jag hade samma problem för nån vecka sen. Falsklarm.

En bra hammare råder bot på allt!!
Slopa pensionerna, dom ska ändå dö!!
Utrymme till salu, Skambud godtages.

11

Sv: Nybörjarfråga om upplåsning och kompabilitet med olika operatörer

MmmMagnus skrev:

Men då blir den väl "bara upplåst" och inte unbrandad? Går det bra att fortsätta använda 3connect fast jag har Tele2?

/MmmMagnus

Det går bra. Det är bara att lägga upp en ny profil i 3connect med rätt APN för Tele2.

12

Sv: Nybörjarfråga om upplåsning och kompabilitet med olika operatörer

Haha, jag tror jag börjar bli gammal eller något:rolleyes: Jag satt och svor över att jag inte fick upp någon unlock code i XVI Hex Editor. Provade guiden här och ett par andra guider. Satt ett par timmar och blev fan tokig.

Sista försöket gick jag tillbaka till guiden härifrån och trött som jag var hade jag svårt att se så jag maximerade XVI's fönster och lutade mig framåt över skrivbordet och visst fan fanns det en 8 siffrig kod . Kan inte svära på det men förmodligen låg den där till höger hela tiden bara det att jag glömde scrolla höger yikes

Jag la in Tele2's mjukvara från deras websida för att vara på säkra sidan och resultatet blev:

http://www.speedtest.net/result/1088649478.png

Med tanke på att jag låg stadigt på 5/0,32 och ping mellan 70-120ms så är jag lite missnöjd. Jag hade nog räknat med att maxa vad modemet fixar, d.v.s. 7,2. Och jag har testat med modemet lite överallt, på skrivbordet, hängande i fönstret etc.

Kan möjligtvis Huawei's egen firmware/dashboard vara snabbare?

Kanske ingen ide att beställa Sierra modemet? Nu blev jag fundersam.

/MmmMagnus

13

Sv: Nybörjarfråga om upplåsning och kompabilitet med olika operatörer

max är 6mbit, 7,2 är data länken.
sedan har 3G data hög ping inbyggt i nätet, gjort för surf.

Ett E1750 från kontant paket ger dig högre upp hastighet samt bättre ping, troligen får du bättre nerhastighet pga nyare dongel.
kostar någon hundring, och bus enkel att låsaupp samt slipper Y kabeln som måste användas till E220.

sierra är bättre än huawei, men är det värt 10x pengarna....
det måste du avgöra själv.

14 Senaste redigerad av MmmMagnus (2010-12-29 11:03:38)

Sv: Nybörjarfråga om upplåsning och kompabilitet med olika operatörer

G-Man skrev:

max är 6mbit, 7,2 är data länken.
sedan har 3G data hög ping inbyggt i nätet, gjort för surf.

Jo, det är jag medveten om men med 3 så låg pingen pingen för det mesta kring 80ms

Ett E1750 från kontant paket ger dig högre upp hastighet samt bättre ping, troligen får du bättre nerhastighet pga nyare dongel.
kostar någon hundring, och bus enkel att låsaupp samt slipper Y kabeln som måste användas till E220.

Fast upphastigheten är som sagt inte hela världen. Jag har ju som sagt kört med E220 i 2 1/2 halvt år. Men det här med att slippa y-kabeln fattar jag inte riktigt. Jag har inte kört med y-kabeln på väldigt länge. Det var bara i början jag använde den, innan jag märkte att det inte gjorde någon skillnad..

sierra är bättre än huawei, men är det värt 10x pengarna....
det måste du avgöra själv.

Fast i.o.m. att ett Sierramodem från Aliexpress bara kostar drygt 500kr så känns det som att det är värt pengarna. Dessutom är det alltid roligt med nya prylar cool Sen är det ju åtminstone större chans att hastigheten går upp med Sierramodemet har jag förstått av att läsa om det modemet jämfört med Huawei's modeller. Att däremot lägga 149kr (Electronkort = pf.avgift:( ) på ett 1750 därimellan verkar vara bortkastade pengar. Men men, jag får se.

Däremot undrar jag om ni tror att mitt nuvarande E220 kanske blir något rappare av nyare generisk firmware/dashboard från Huawei än den från Tele2 som jag såg var nästan två år gammal?

/MmmMagnus

15 Senaste redigerad av Ilsken (2010-12-29 12:13:00)

Sv: Nybörjarfråga om upplåsning och kompabilitet med olika operatörer

Jag kör ett litet eko sen tidigare i tråden. Halebop har E1750 för 99 kr inkl frakt fram tom nyårsafton. http://www.halebop.se/bredband

Kan även få fram Comviqs E1550 för samma peng haha.

En bra hammare råder bot på allt!!
Slopa pensionerna, dom ska ändå dö!!
Utrymme till salu, Skambud godtages.

16

Sv: Nybörjarfråga om upplåsning och kompabilitet med olika operatörer

Ilsken skrev:

Jag kör ett litet eko sen tidigare i tråden. Halebop har E1750 för 99 kr inkl frakt fram tom nyårsafton. http://www.halebop.se/bredband

Kan även få fram Comviqs E1550 för samma peng haha.

Nästan så man kan tro att du jobbar där wink

Skämt åsido så var jag inne och kollade på Halebops websida men om man har Electronkort och inte någon av storbankerna så är det bara postförskott med extra avgift som gäller. Fan, när t.o.m. PayPal, Moneybookers etc. tar Electronkort är det dåligt av en av dom största svenska betaltjänstlev. att inte accepeptera Electron.

Men men, det är ändå bortkastade pengar i vilket fall som helst.

/MmmMagnus

17

Sv: Nybörjarfråga om upplåsning och kompabilitet med olika operatörer

Nä jag är inte anställd av Halebop eller likn företag. Kan väl påstå att jag hatar dom alla i synnerhet Telesnor.
Otroligt dåligt av dom inte tar samtligakort. Hursomhelst jag läste att Halebop har slut på simkort nu. Och vet ej när dom får in. DVS jag avråder alla utan tålamod från köp.

En bra hammare råder bot på allt!!
Slopa pensionerna, dom ska ändå dö!!
Utrymme till salu, Skambud godtages.