1

Tråd: Huawei Wi-fi/Lan adapter D105

Hej!
Telenor skickar just nu med en trådlös router från Huawei i julklapp.
Har inte hittat någon direkt info om den på nätet, skulle vilja ha tag på senaste firmware till den, någon som vet var man kan få tag på det?
Har en mängd olika frågor jag skulle vilja ha svar på, hoppas någon kan hjälpa mig.

1
Med modemet inkopplat till Datorn får jag runt 8 Mbit ner och 3 Mbit upp, känns helt ok.
Men kopplar jag in modemet i routern så går Upp hastigheten ner til 1 Mbit.
Vad kan det bero på?

2
Använder ett Huawei E-1820 modem, var får man tag på senaste firmware till den?
Uppgraderas modemet med senaste firmware när man laddar hem Telenors "Stay connected?

3
Har ett "Intel WIFI linke 5100 AGN" nätverkskort, kan man inte köra trådlöst på "N" med det kortet? Om man kan det, hur gör man då? Kan bara välja a,b,g trådlöst.

4
Funderar på att köpa en ny router, Dovado 4gr och sen en usb sticka som klarar "N" trådlöst. Men får upp rätt många trådlösa anslutningar där jag bor, får upp en lista på typ 10-15 stycken nätverk. Är det bättre att skaffa en dual band router och köra på 5 Mhz bandet? Eller ska man satsa på att köra "N" på 2,4 Ghz?

Mvh

Turezzon

2

Sv: Huawei Wi-fi/Lan adapter D105

1, kan bero på att det är många wifi = stör varandra. leta en ledig wifi kanal och ställ routern på denna via inställningarna i routern.

2, operatörerna brukar ha detta på sin webb. kolla fw version på nuvarande och posta annars.

3, stödjer routern N? är dina drivrutiner i datorn ok ?


Turezzon skrev:

Hej!
Telenor skickar just nu med en trådlös router från Huawei i julklapp.
Har inte hittat någon direkt info om den på nätet, skulle vilja ha tag på senaste firmware till den, någon som vet var man kan få tag på det?
Har en mängd olika frågor jag skulle vilja ha svar på, hoppas någon kan hjälpa mig.

1
Med modemet inkopplat till Datorn får jag runt 8 Mbit ner och 3 Mbit upp, känns helt ok.
Men kopplar jag in modemet i routern så går Upp hastigheten ner til 1 Mbit.
Vad kan det bero på?

2
Använder ett Huawei E-1820 modem, var får man tag på senaste firmware till den?
Uppgraderas modemet med senaste firmware när man laddar hem Telenors "Stay connected?

3
Har ett "Intel WIFI linke 5100 AGN" nätverkskort, kan man inte köra trådlöst på "N" med det kortet? Om man kan det, hur gör man då? Kan bara välja a,b,g trådlöst.

3

Sv: Huawei Wi-fi/Lan adapter D105

Tack för svaren G-Man!

1
Hur vet jag vilken kanal som är ledig? kör nu på auto.

3
Routern stödjer N, nätverkskortet ska ha senaste drivrutinen.
Klarar av att köra N i trådläge, men i trådlöst läge kan jag endast välja mellan 6 alternativ: A , B, G, B/G, A/G, A/B/G.
Känns lite konstigt!

4

Sv: Huawei Wi-fi/Lan adapter D105

finns tex appar till mobiler som kan kolla lediga
kanaler. finns även för dator.

N trådat, vad menar du där?

som du beskriver det så tolkar jag det som inte
N stöd då det ej kommer upp som alternativ.
funkar N med andra routrar?
sedan finns det äldre saker med N stöd som är
egna/ ej std implementeringar av N.

5 Senaste redigerad av [Mr.T] (2010-12-22 06:33:23)

Sv: Huawei Wi-fi/Lan adapter D105

Jag har också ett Intel WiFi Link 5100 AGN och fick en anslutning på 150mbit från en d-link dir-655, för mig är det tredje alternativet under egenskaper 802.11n-läge där man kan väja aktiverad eller inaktiverad, förutom det så har jag inte sett något annat alternativ. För att kolla upp kanaler så kan du testa med inSSIDer.

D-link DWR-923 - Telenor - 2X Poynting LPDA-A0044