1

Tråd: Ericsson W21 Hänger sig med jämna mellanrum.

Någon som upplevt samma problem?
Har aldrig lyckats vara uppkopplad mer än max två dygn i sträck, oftast inte längre än 8 - 12 timmar i stöten, någon som vet vad detta kan bero på?
Routern hänger sig så att jag bara har local access till nätverket alltså, ingen kontakt förbi routern ut till internet. mycket irriterande då detta innebär att eventuell nedladdning från diverse torrentsidor jag velat göra under natten avbryts... mad
räcker med att dra ur strömkabeln och koppla in den igen för att allt ska komma igång igen, men det är ju inget jag har lust att springa och göra titt som tätt.

någon som har en lösning på detta eller åtminstone vet vad det beror på?

2

Sv: Ericsson W21 Hänger sig med jämna mellanrum.

Tror det är "modem" delen som får hicka.

Hur många samtliga anslutningar använder du i torrent programmet?

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

3

Sv: Ericsson W21 Hänger sig med jämna mellanrum.

max 8 för att det inte ska ta upp för mycket bandbredd...

4

Sv: Ericsson W21 Hänger sig med jämna mellanrum.

Okey, 8 låter som att det inte borde vara för mycket.
Kanske kan vara värt att testa att sätta ett tag på hastigheten ocskå ~20% under max va du kan ladda i.

Kan du ladda i 100kb/s så begränsa till 80kb/s.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

5

Sv: Ericsson W21 Hänger sig med jämna mellanrum.

mm, fast det är ju inte bara när jag kör torrentprogrammet som det hänger sig på detta sätt. (oftast är det så eftersom jag ofta laddar) men jag kan sitta och surfa och bara kika runt på nätet så kan det hända samma sak, hade samma problem med mitt pcmia-kort dock inte lika ofta som nu med routern...
hur tar man reda på vad som är hastighetsgränsen? har laddat ner i över 200kb/s vissa gånger även om det är sällan, vet inte hur högt det varit uppe i som mest..?

6

Sv: Ericsson W21 Hänger sig med jämna mellanrum.

Ang hur man tar reda på hastighetsgränsen så är det nått man får ta på känn bara.
Det är inte helt ovanligt att de händer efter 20 timmar? om jag missminner mig.
Då ip adress leasingen går ut.

Testa att byta apn adress och se om det är likadant då.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

7

Sv: Ericsson W21 Hänger sig med jämna mellanrum.

går det inte på nått sätt göra så att min dator loggas in automatiskt då ? efter att ipleasingen gått ut ? för gör den det så startas ju åtminstone Torrentprogrammet igång igen av sig självt...

8

Sv: Ericsson W21 Hänger sig med jämna mellanrum.

Finns ingen ny firmware till den då som kan lösa det?

http://www.ericssonw21.com/downloads.html

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

9

Sv: Ericsson W21 Hänger sig med jämna mellanrum.

Tja,

Jag har en jättebra lösning till din problem......köp en enkel power timer som har brukar använda på belysningen hemma så att den slår av burken typ 1-2 gånger om dan.  Kostar bara 19 spänn. Jag har själv märkt att just TRE bryter ner kopplingen okonventionellt med att avbryta kopplingen efter lång användnings tid eller om det är många som försöker nå nätet samtidigt. Det är då man märker att dem inte drar ner PPP kopplingnen på korrekt sätt. Var det med TRE? Jag har haft samma problem, men inte med andra operatörer.

10

Sv: Ericsson W21 Hänger sig med jämna mellanrum.

jäpp, TRE är det. har faktiskt funderat på det där med timer, men tycker ju inte att det egentigen ska behövas..?

11

Sv: Ericsson W21 Hänger sig med jämna mellanrum.

Jag vet inte, men för mig är det som att lita på XP att vara påslagen hela tiden utan att behöva boota om. Ingen stor skillnad i mina ögon egentligen. Jag satsar hellre på 19 spänn än att sitta och vänta på nån mjukfix till den...........från Ericsson av alla bolag!

12

Sv: Ericsson W21 Hänger sig med jämna mellanrum.

Ericsson på båda sidorna och det buggar, va fint. tongue

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

13

Sv: Ericsson W21 Hänger sig med jämna mellanrum.

Hej,
Sökte precis på annat och såg din fråga. Har själv denna router sedan ett år tillbaka och har nog hackat sönder det mesta i den wink

Angående din fråga att den hänger sig, det beror på att minnet är för klent. Speciellt om du tankar mycket... Det första du ska göra är att uppgradera till senaste OS versionen. Detta är inte helt trivialt då ericsson har länkat till fel fil. Uppgradera router enligt anvisningarna på deras hemsida till sista versionen. Den sista versionen installeras genom att hämta hem filen w21-001-R10A018.img  från http://ericssonw21.com/pdf/ . De länkar till zipfilen och jag vet inte varför för den får jag inte in:S

Nästa steg (som måste göras innan du uppgradera till sista versionen) är att stänga av wireless. Den är kass och hänger allt. sad

Vill oxå göra dig uppmärksam på att om du använder public ip är den helt öppen utifrån!!! DVS att vem som helst kan logga in på den via ex ssh anv/pass root/root. Använd därför inte ett publikt ip om du inte hackar om iptables i den alt ändrat defaultlösen på den...!!!

Om du vill att den ska starta om autmatiskt är det nog lättast att göra ett litet bashscript i den som fixar det åt dig...typ:
while true ; do  sleep 43200; reboot; done
som du lägger att starta varje gång routern bootar upp. Hur låter det?

Lycka till och du är välkommen med fler frågor.

//Chris




Unbreakable skrev:

Någon som upplevt samma problem?
Har aldrig lyckats vara uppkopplad mer än max två dygn i sträck, oftast inte längre än 8 - 12 timmar i stöten, någon som vet vad detta kan bero på?
Routern hänger sig så att jag bara har local access till nätverket alltså, ingen kontakt förbi routern ut till internet. mycket irriterande då detta innebär att eventuell nedladdning från diverse torrentsidor jag velat göra under natten avbryts... mad
räcker med att dra ur strömkabeln och koppla in den igen för att allt ska komma igång igen, men det är ju inget jag har lust att springa och göra titt som tätt.

någon som har en lösning på detta eller åtminstone vet vad det beror på?

14

Sv: Ericsson W21 Hänger sig med jämna mellanrum.

Ljuvligt med lite småhacks och diverse andra fiffiga saker.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

15

Sv: Ericsson W21 Hänger sig med jämna mellanrum.

I said it once, and I'll say it again:

- Power timer
- 19 SEK
- Clas Ohlson
- Buy one!

16

Sv: Ericsson W21 Hänger sig med jämna mellanrum.

Jag kör med Ericsson W21 sedan maj förra året.

Jag har samma problem dvs skiten hänger sig var eller varannan dag. Ibland flera gånger om dagen. Jag har uppgraderat till senaste firmware (enligt Chris' anvisningar, tack Chris), men det har inte blivit bättre än förut. Jag använder inte det trådlösa WLAN, har aldrig gjort det. Jag använder inte USB-printerservern heller, men vet inte om den går att stänga av. Jag skulle egentligen inte behöva "router-funktion" till en massa användare med IP-adresser och liknande heller, utan jag skulle vilja använda enheten som "ett stendumt 3G-modem". Jag har en router och brandvägg i en separat burk och den vill jag av olika skäl absolut behålla.

Hur löser man problemen med att den hänger sig. Kan man ha någon enhet som pingar en IP adress ute i världen och som bryter strömmen några sekunder om t.ex. 5 ping efter varandra inte får svar? Eller kan man löse det med lite programvara i W21:an?

Eller finns det andra burkar att köpa som kan funka bättre? Yttre antenn är ett krav men utöver det skall det vara så "basic" som möjligt.

Finns det någon som begriper sig på W21:ans logfil.
Vad sägs om följande axplock:
May  4 11:31:14 (none) daemon.warn msntp[10299]: time correction too large: 110.132 +/- 0.040+0.280 seconds
May  4 12:19:01 (none) user.crit estat: Statistics variable wan.rscp.alarm is below the lower threshold.
May  4 13:59:02 (none) daemon.info wuid_log[2466]: 1 session ids removed due to timeout
May  4 13:59:02 (none) daemon.notice wuid_log[2466]: Session id not found ($wui.sid$)
May  4 14:45:53 (none) daemon.warn wuid_log[2466]: Error in retrieving unlock_code in                RedBoot config data.

/Ezz

17

Sv: Ericsson W21 Hänger sig med jämna mellanrum.

Själv har jag en liten mer avancerad pryl som kan göra det du begär, dvs att starta om en burk i fall man tappar IP kontakten. Lite dyr, men mest avsedd för servrar och inte enkla routrar.

Den heter iBoot:  http://dataprobe.com/products/power/iboot/ibootac/

Den har räddat mig så många gånger när det gäller att starta om en kraschad server. The best thing since sliced bread, tycker jag iaf!

Och när det gäller din router, ta en titt på den här burken om du tänker köpa ett enkelt USB modem. Den är ganska billig tycker man, jämfört med en Ericsson W21:a som strular ihop sig par gånger om dan.

http://www.infoferenda.com/webbshop/3g- … o-umr.html