1

Tråd: Telia 4G går riktigt bra nu

Jag hade en linje uppe flera dagar utan problem och jag får i regel 30-40 Mbps.

Dessutom verkar Telia ha uppfyllt min önskan om att Internet ska sättas igång  när modemet ansluts. Bra.

Jag skulle gärna behålla Telia 4G men det är för dyrt.

David

2

Sv: Telia 4G går riktigt bra nu

davidjonsson skrev:

Jag hade en linje uppe flera dagar utan problem och jag får i regel 30-40 Mbps.

Dessutom verkar Telia ha uppfyllt min önskan om att Internet ska sättas igång  när modemet ansluts. Bra.

Jag skulle gärna behålla Telia 4G men det är för dyrt.

David

Synd att det är så dyrt... Här i Gävle har Telia satt upp en massa nya basstationer för 4G / LTE och de sitter med ca 1 km mellanrum och är fibermatade.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

3

Sv: Telia 4G går riktigt bra nu

Priset kommer att sjunka och maxvolymerna öka. man kan undra om de kommer att konkurrera med fast bredband. Jag sade upp mitt fasta bredband i samband med att jag tog 4G. Enda problemet är att det blir lite omständligt att koppla om när man kommer och går.

David

4

Sv: Telia 4G går riktigt bra nu

davidjonsson skrev:

Priset kommer att sjunka och maxvolymerna öka. man kan undra om de kommer att konkurrera med fast bredband. Jag sade upp mitt fasta bredband i samband med att jag tog 4G. Enda problemet är att det blir lite omständligt att koppla om när man kommer och går.

David

Kan 4G / LTE konkurrera med fiber ?

Jag betalar för 30 / 30 och får ca 31 / 31 Mbit/s, tror knappast att man kan bli lovad den hastigheten 24/7 i ett trådlöst nät... vad händer när man kopplar upp en server som både hanterar ett flertal FTP-konton och hemsidor ?

Klarar 4G/ LTE denna belastning ?

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

5

Sv: Telia 4G går riktigt bra nu

4G/LTE kommer nog inte kunna konkurrera med priset på fast RJ45 bredband, vissa betalar så lågt som 99kr för 100/100Mbit vilket är svårt att slå. Och vissa har de inbakat i hyran. smile

Men för de andra som bara kan välja ADSL eller via kabel tv nätet så kostar de ofta lite mer en RJ45 snöret. Jag betalar nått med 400kr mån för 100/10. Och om nu 4G funkar så pass bra som de "ska" göra så bör de kunna konkurrera med dessa anslutningar alla fall. Fast bara hos de operatörer som har flatrate, inget mobiltbb abb med gräns 1/5/20/40/50GB kommer kunna konkurrera.

4G/LTE klarar flera anslutningar betydligt bättre en de vi ser nu från 3G nätet. Men ibland ligger felet i modemet också som tappar luften om man kör 20 anslutningar.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

6

Sv: Telia 4G går riktigt bra nu

spökar lite...

details Test Date: Nov 27, 2010 6:00:35 am
Connection Type: wifi
Download: 29.62 Mbps
Upload: 6.20 Mbps
Ping: 16 ms

får detta via VPN mot 4g datorn = trafiken skall dubblas.
60mbit är ok, men 12 upp var klent, pinget är ok, hur den än mäter detta.

7

Sv: Telia 4G går riktigt bra nu

Om dagens 4G basstation klarar max 100-150Mbps, då ser jag hellre till att alla kan få garanterat (i fall att det finns 4G täckning) & max 15Mbps ner, best effort upp, ADSL-liknande låg latency och betalar 199kr för obegränsat data. Vem behöver 100Mbps utanför torrent community egentligen? Bara att slipa betala Skanova varje månad för telelinan är en jätte besparning. Vi har det alldeles för bra här i Sverige. Det som Sprint i USA kallar "4G" (802.16e - Mobile WiMAX) levererar sämre siffror än vad våran 3G gör, och folk där betalar 3-4 gånger mer, plus att man får max par GB i månaden. Jag tycker att om man vill ha mer bandbred "on the fly", då borde man kunna beställa det via operatörns portal för en viss tid för ett x-antal kr per timme. Då får du best-effort, vilket är väldigt bra om du Verkligen behöver mer än 15Mbps och har ingen tid att vänta.

8

Sv: Telia 4G går riktigt bra nu

Här är mitt konstiga resultat, sitter vid telefonplan väl innanför täckningsområdet... Tycker det är jävligt dålig DL men väldigt bra UL...


SKICKA        19,9 Mbit/sek
TA EMOT       13,2 Mbit/sek
SVARSTID      35 msek

9

Sv: Telia 4G går riktigt bra nu

verkar vara som med 3g, finns bara så mycket bandbredd....

provade med två olika abg samtidigt, och det märks.

synd sad

10

Sv: Telia 4G går riktigt bra nu

5000 abb på 4G:

http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/50 … 807147.svd

11

Sv: Telia 4G går riktigt bra nu

Andreas skrev:

4G/LTE kommer nog inte kunna konkurrera med priset på fast RJ45 bredband, vissa betalar så lågt som 99kr för 100/100Mbit vilket är svårt att slå. Och vissa har de inbakat i hyran. smile

Men för de andra som bara kan välja ADSL eller via kabel tv nätet så kostar de ofta lite mer en RJ45 snöret. Jag betalar nått med 400kr mån för 100/10. Och om nu 4G funkar så pass bra som de "ska" göra så bör de kunna konkurrera med dessa anslutningar alla fall. Fast bara hos de operatörer som har flatrate, inget mobiltbb abb med gräns 1/5/20/40/50GB kommer kunna konkurrera.

4G/LTE klarar flera anslutningar betydligt bättre en de vi ser nu från 3G nätet. Men ibland ligger felet i modemet också som tappar luften om man kör 20 anslutningar.

Okej, jag har Bahnhof 30 / 30 och betalar 247 kr i månaden, men ser nu att jag skulle få mer för pengarna om jag går upp till 100 / 100 för endast 377 kr i månaden, servern har inte flyttat till mig än, just nu är den uppkopplad över Comhem.

Dock är det fint att ha fri sikt till 2-3 st 3GIS basstationer, så nu har jag Telenor som back-up.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.