1

Tråd: Yawcam eller?

Hej Jag håller på att koppla ihop min nya PTZ kamera från Claes Olsson http://www.clasohlson.se/Product/Produc … =152536330
till Yawcam men den hittar inte kameran trots att jag skriver in rätt IP nummer. Vad gör jag för fel? eller finns det andra gratisprogram som jag kan koppla mina kameror till ?
Ted:)

2

Sv: Yawcam eller?

Om kameran har ett annat port nummer än 80 (web) så måste du ange port i adressen och inte utesluta http://

så här t ex http://192.168.1.10:8080

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

3

Sv: Yawcam eller?

jag har provat alla dessa adresser m
utan succe, Yawcam säger att kameran måste ha VFW= Video for Windows och att man skall ge adressen direkt till videoströmmen?  men när jag frågar CO om den stöder VFW så svarar dom inte på frågan.

4

Sv: Yawcam eller?

Kanske dum fundering...
Har du en brandvägg emellan?

5

Sv: Yawcam eller?

En sådan har jag! Har gått i ett par år på landet. Yawcam är nog inte rätt approach, den funkar väl bäst med usb-prylar. Du måste surfa in på rätt webbsida. Det finns en webserver i kameran där du sköter allt. Classe hade tidigare en manual i pdf-format på sina sidor men den hittar jag inte längre.

Kameran är en Sercomm-kamera men det verkar som om de inte har kvar den på sin sida med manualer/annan info.

Alltså. Anslut en kabel mellan router och kamera. Det trådlösa lär inte funka utan konfiguration. Om kameran får sin adress via DHCP måste du kolla i routern vilka enheter som fått en adress och gissa vilken du skall försöka surfa till med en webbläsare. Om den defaultmässigt inte är inställd på DHCP (vilket jag inte tror) måste du ställa in så att din dator har en adress i samma nätverksområde.

Därefter loggar du in med administrator som användare och det som står i manualen som är defaultlösenord. Kommer tyvärr inte ihåg vad det var. Sedan kan du ställa in kamerans funktioner, rörelsedetektering, om den skall skicka filer med ftp eller mail m.m. Eller så kan du titta på omgivningen via 'View'-valet där du även kan styra kameran.

6 Senaste redigerad av jonasolof (2010-12-10 22:19:11)

Sv: Yawcam eller?

raderat

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

7

Sv: Yawcam eller?

Nu har jag hittat en PDF-manual på en av mina datorer. Dessutom har jag surfat runt lite och hittat en smula info även om det är sparsamt för den här modellen.

Användarnamn administrator, lösenord blankt från fabriken.

Enligt manualen skall det följa en cd där du har programvara både för inställningar och för att övervaka en eller flera kameror. Jag har inget direkt minne av någon cd och har aldrig använt något av programmen som beskrivs, delvis beroende på att jag inte vill ha en dator igång hela dygnet och att kameran faktiskt sköter det jag vill på egen hand.

På nätet (zoneminders forum, googla på sercomm clas ohlson) finns en kortfattad beskrivning hur du kan komma åt rörliga bilder från kameran och styra den med webbläsarkommando. Inget vfw-format dock.

Vill du kan jag maila dig en kopia på manualen men det är samma som följer med i pappersform.

8

Sv: Yawcam eller?

Hej Sturban Jag har allting med IP adress och sånt OK och jag kommer in via webläsare men det jag vill är att administrera felara kameror och att sånda ut på nätet och Yawcam verkar OK och funkar utmärkt med USB kameror, och har möjlighet att även anslutat IP cam, men jag lyckas inte.

9

Sv: Yawcam eller?

I så fall får du nog göra som dom beskriver på zoneminder-forumet och försöka komma åt mjpeg-strömmen. Jag skriver så här för att komma åt min kamera, byt till din ipadress för att testa:

http://192.168.3.102/img/video.mjpeg

Tankade ner yawcam och testade. Fungerar om du sätter in ovanstående i ip-kamera-länken.

10

Sv: Yawcam eller?

Nej din lösning funkar inte denna adress står i webläsarens adressfält och jag har även provat denna utan succe. http://192.168.0.216/img/main.cgi?next_file=main.htm
Ted

11

Sv: Yawcam eller?

är det en
microsoft IE kamrra med plugin?

dlink 2121 är det också, men via spec sök
väg liknande som skrivits tidigare funkar det.

om du skickar sök väg till mig så kan jag
prova, gör detta isf via pm.

12 Senaste redigerad av sturban (2010-12-12 19:00:46)

Sv: Yawcam eller?

Okej, det var ju märkligt! Yawcam-inställningsbilden säger att du normalt skall ange länken direkt mot videoströmmen. Det var det jag beskrev ovan. Jag är nu hemma och kan fortfarande, via min VPN-anslutning till landet, koppla mig direkt mot kameran.

Jag vidhåller med en dåres envishet att du genom att i yawcam-inställningen för ip-ameran skriver http://192.168.0.216/img/video.mjpeg och då får direktkontakt med den utsända videoströmmen.

Det exemplet du angav ger ju länken till den sidan som bl.a. innehåller pan/tilt-kontrollen och det kommer inte att fungera i yawcam. Om du högerklickar på själva kamerabilden kan du välja visa bildinfo och då se länkinformationen för videoströmmen. Det är den som yawcam behöver.

Du kan ju kolla i fliken Video Access i kameran att du inte har ibockat några av de två översta bockarna för då är du tvungen att använda användarnamn eller köra en viss tid på dygnet för att komma åt videoströmmen skulle jag tro. Blankt i User access och Video access-rutorna alltså.

G-man, kameran är beroende av IE och en activex-plugin för att kunna ställa områden för rörelsedetektering om det är det du menar men det går bra att köra t.ex. firefox för att titta på bild och styra kameran samt ändra andra inställningar.

13 Senaste redigerad av tedd (2010-12-12 20:09:46)

Sv: Yawcam eller?

Sturban du är en pärla!! Nu funkar det.  Tusen tack för hjälpen!!!
Jag har Telia-Dovado 4GR- Team Viewer.
Det funkar väl OK men jag kan tycka att det går trögt och utan ljud.
Du körde VPN tunnel ,
funkar det snabbare eller är det 3G som inte går fortare?
Har du fler ideer vad man kan göra med kameran?

Ted
PS för att köra Tunnel , måste man ha fast IP och eller Publik IP?
smile:):):)

14 Senaste redigerad av sturban (2010-12-12 21:09:51)

Sv: Yawcam eller?

Skoj att det rullar på!

Jag låter min kamera skicka bilder via FTP till en dator hemma med en webserver på vid rörelsedetektering. Det gör att jag slipper ha en dator igång på landet och dessutom inte får en massa svarta bilder på natten. Med tid/datum på bilden ser jag också rätt snart om jag har strömavbrott eller bredbandsproblem eftersom bilden inte uppdateras hemma. Det genererar en del trafik men jag har ingen datagräns på mitt Telenor-abb.

Anledningen att jag kör VPN-tunnel är att jag inte har public IP. Men genom att skapa en tunnel från landet till mitt hemnätverk och sedan en från en dator hemma tillbaka kan jag komma åt allt på landet, kamera/dator/dovado med tellstick som om jag satt på plats. Speciellt fort går det inte, med tanke på att VPN skapar en del overhead kan jag tänka mig att det går lite långsammare än om man kör direkt men det är nog ingen stor skillnad. Tunneln som startas från en pensionerad Linksys WRT54GL på landet behöver veta vart den skall koppla sig vilket jag har löst med en dyndns-adress. Funderar på att skriva en guide på hur jag gjort, jag hade tyckt det var bra att ha en med alla handgrepp samlade, jag fick plocka lite här och där för att få ihop det.

15

Sv: Yawcam eller?

En guide skulle uppskattas mycket. Vi är nog fler som ligger i startgroparna för videokoll av sommarhuset och att slippa ha en dator i gång på plats verkar bra.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

16

Sv: Yawcam eller?

jonasolof skrev:

En guide skulle uppskattas mycket. Vi är nog fler som ligger i startgroparna för videokoll av sommarhuset och att slippa ha en dator i gång på plats verkar bra.

Ja det är så enkelt också om routern stöder det hela.
Jag använde Net1 och D35 router och via DynDNS så hade jag video och ljud-koll av sommarstugan.. inga problem.

17

Sv: Yawcam eller?

3g router med wifi  (tex dovado umr)
pt kamera med/utan wifi(säkrare kommunikation via tp sladd), använd kamera med larmingång för att slippa fel larm och använd pir sensor kopplad till beoysning som larm givare.
tex dlink 2121, eller en billigare foscam.
en mindre UPS på 230volts sidan eller en enklare byggd på tex laddningsbara batterier på 12v sidan.

så kör jag funkar ypperligt !

18

Sv: Yawcam eller?

Kanon Sturban om du vill snickra ihop en guide så att även vi som inte är världsmästare kan fatta. För G- man det du skrivar hajar inte jag, Jag har en 3G Dovado 4GR med telia. Så Sturban du får nog ta det lite pedagogiskt när du säget att du även har en Liksys router, jag menar steg för steg.

19

Sv: Yawcam eller?

om jag skriver en full faq med detta
så blir det märkes/modell specifikt.

isf gör jag det från en dator, inte
denna 3" pekskärm där jag inte ser texten
under skrivandet.

sedqn kvar står frågan, för det blir väldigt
specifikt för tex ute/inne bruk då vissa
märken funkar bättre än andra.

20

Sv: Yawcam eller?

Det gör väl inget om det blir märkesspecifikt, man får väl tänka till. Mutatis mutandis.

PS enligt wikipedia: Detta uttryck är inte korrekt enligt det klassiska latinets regler, eftersom gerundivum inte substantiverades i neutrum pluralis i andra kasus än nominativ och ackusativ. Konstruktionen "mutatis mutandis" tillkom därför sannolikt under medeltiden.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

21

Sv: Yawcam eller?

OK OK De növändiga ändringarna är utförda. Ändock må jag påpeka att G-man , det är för mycket fikonsnack. big_smile

22

Sv: Yawcam eller?

fikon är gott.

23 Senaste redigerad av tedd (2011-01-05 17:11:08)

Sv: Yawcam eller?

Jag köpte en D-link 2121 som jag håller på att labba med kanonbilder och I/O funktionen skall jag fösöka använda till tempövervakning som du snackade om G-man ( du får gärna ge mig en detaljerad instruktion hur man kopplar in en tempvakt) men nu har jag problem som ovan med att Yawcam vill ha den exakta adressen till videosträngen eller som dom säger " string to reguest jpeg image" Trevlig trettondag big_smile Tedd