1

Tråd: Önskas: skydd mot korta strömbortfall genom längre frånslag.

EONs nät på Öland är mycket ofta utsatt för störningar. Dels uppstår sekundsnabba bortfall vid åska på fastlandet. då nätet kopplas ifrån för att genast gå igång igen. Klockan på ugnen stannar.

Under stormiga och isiga vintrar faller grenar och träd på 10- och 20 kV ledningar som inte behöver ha fritt uppåt i ledningsgatan. Nätet faller bort, jag får larm om EON OFF på min larmlog. En nätsektion slås bort genom säkringar ute i högspänningsnätet. Servicebolaget rycker ut och sektionerar nätavsnittet med manuella frånskiljare. Sedan letar de efter felkällan. Hittar de en förmodad felkälla åtgärdas den varpå man testar att slå på strömmen. Ofta händer det då att det ligger en till gren någonstans varpå strömmen slår av igen. Men under en knapp sekund fanns det spänning, okänt vilken styrka.

sedan testar de igen, nya spikar och frånslag. I somras gick strömmen åtta gånger under en eftermiddag med flera sekundkorta påslag. I förra veckan var det flera kortare frånslag och korta påslag

Flera gånger har det hänt att routrar och switchar hängt sig pga dessa korta strömpulser eller underspänningar (överspänningar kan också förekomma vid bortfall pga induktiva laster). Jag vet att man kan använda UPS men mina grejor är så spridda i en stor anläggning att jag skullle bli tvungen att bygga ett separat nät och det går inte. Jag behöver inte kontinuerlig kraft, det enda som behövs är att strömmen antingen är av eller på. Saken gäller även elektronik i värmepump, larmutrustning, kodur, servrar osv, övervakningsutrustning i VA system osv.

Jag tänkar mig en krets som reager på ett spänningsfall, säg till 200volt. Då bryts strömmen till en med central trefas 25 A. Sedan väntar kretsen med att låta strömmen slås på tills en minut eller så gått utan spänningsdippar. Då hinner saker boota om.

Finns sådan utrustning?

Avancerat överspänningskydd grov, mellan, fin - finns och har gjort mycket nytta.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

2 Senaste redigerad av patb (2010-12-05 20:42:31)

Sv: Önskas: skydd mot korta strömbortfall genom längre frånslag.

Jo då det finns automationsprylar och köpa.
Först ett övervakningsrelä: https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in … 37-547-36;
Sen ett tillslagsfördröjt tidrelä: https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in … ;toc=19567

Och sen valfri kontaktor på det som klarar och bryta den last du har som max i kåken.
Den här klarar 21,65A per fas i 3fas (400V) last (resisitivt)
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in … ;toc=19815
Den här klarar 26,7A per fas i 3fas (400V) last (resistivt)
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in … ;toc=19815

3 Senaste redigerad av e-razor (2010-12-05 20:51:25)

Sv: Önskas: skydd mot korta strömbortfall genom längre frånslag.

Kan en spänningsstabilisator (magnetic voltage stabilizer) vara lösningen på ditt problem?

http://www.unitrafo.se/Produkter/Spanni … torer.aspx

https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in … toc=18922;

Voltage stabiliser for protecting sensitive equipment against disturbances in the electrical mains which can be generated by e.g. machinery and lighting equipment The stabiliser suppresses various kinds of mains disturbances such as voltage variations, transients, harmonics, etc. The design is based on a constant voltage transformer, which is constantly being fed. This allows compensation for both undertension and surges. The stabiliser also has an energy reserve (20 ms) if the mains suffers a power failure. Several stabilisers can be connected in parallel in order to achieve higher power.

4

Sv: Önskas: skydd mot korta strömbortfall genom längre frånslag.

Fick tips om detta från elforum på byggahus.se:

http://powergridtech.com/powerpoint/PSL … asheet.pdf

Det känner av diverse störningar och slår i från, dock högst i tre skunder. Så man får väl koppla ett tillslagsfördröjt relä i serie så man kommer upp i den  minut man bör ha för reboot av routrar mm.

En spänningsstabilisator kan nog vara bra vid korta dippar som frånkoppling under ngn halv sekund vid blixtnedslag långt bort men det klarar inte de andra störningstyperna inkl fasbortfall och plötsligt kort påslag

Får studera elfa grejorna.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

5 Senaste redigerad av patb (2010-12-05 21:31:02)

Sv: Önskas: skydd mot korta strömbortfall genom längre frånslag.

Övervakningsreläet är ställbart hur många procent under och överspänning du vill tillåta, den klarar även av och känna asymetri men det går att slå av. Sen kan du ställa hur lång tid från 0.1sek till 10sek som spänningen ligger utanför inställt värde innan den bryter.

Tidreläet är av tillslagsfördröjd typ och det kan du ställa hur lång tid efter att spänning ges till det som det skall aktivera reläet ställbart 0.05sek till 60timmar.

Funktionen blir att du ställer övervakningsreläet så att du får ett "fönster" som passat ditt önskemål, hamnar spänningen utanför det "fönstret" kommer övervakningsreläet bryta spänningen till tidreläet, alternativt försvinner spänningen helt.

Sedan när spänningen kommer tillbaks och har legat inom "fönstret" den tid som krävs aktiveras övervakningsreläet och ger spänning till tillslagsfördröjda reläet som efter inställd tid aktiveras och ger spänning till kontaktorn så den drar.


Tänker du sätta grejorna inomhus behöver du en kontaktor med DC-spole, den likriktar 230V AC spänningen internt, en vanlig som matar AC i spolen har en tendens och börja brumma.

6

Sv: Önskas: skydd mot korta strömbortfall genom längre frånslag.

Tack för tipset om den brummande kontaktorn, har varit med om det, låter för hemskt. Använder du sådana här skydd själv och vilka tidsluckor har du då?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

7

Sv: Önskas: skydd mot korta strömbortfall genom längre frånslag.

Jag har ett liknande system i en automatiklåda för matning av reservkraft till kåken, det är då mer till för att skydda elektroniken i huset om aggregatet skulle få för sig att leverera nån otäck spänning alternativt dålig frekvens, jag måste dock återställa min manuellt.

5 sek kör jag.

8 Senaste redigerad av patb (2010-12-05 23:22:27)

Sv: Önskas: skydd mot korta strömbortfall genom längre frånslag.

Jag var ute och tittade i mina gömmor och hittade en sån här,
http://www.galco.com/techdoc/elmc/s17815623050v_cp.pdf

Modellen är en S178 156 230 50V

Med den kan du ställa in nivån i % mellan 10-100%. 10% = 5V under 230V och 100% = 50V under 230V.
Sen går det att ställa tiden mellan 0,2-10s för ON-delay.

Som exempel så ställer du in den på 60% och 10s, går då spänningen under 200V släpper den reläet, går sedan nivån över 200V så drar reläet efter 10s.

Den mäter endast 1 FAS, men det kanske duger. Sen när det gäller ett tillslagsfördröjt relä så är det inte säkert det behövs, det är inte många gånger när det görs ett provskott och det löser som spänningen ligger i 10sek eller mer innan det löser igen. Med andra ord så länge inte spänningen ligger i 10sek+ så kommer inte reläet hinna slå till innan det löser igen och således startar inte utrustningen upp.

Då behöver du bara införskaffa en kontaktor.

Den kan bli din för en billig peng, jag måste bara funktionstesta den i så fall.

9

Sv: Önskas: skydd mot korta strömbortfall genom längre frånslag.

Tack för tipsen. Efter femton års erfarenhet av vad som händer i EONs nät så ska jag ha trefasskydd. På vår sektion avhögspänningsnätet finns flera mil 10 o 20 kV ledning i skog så det händer mycket plus att det dräller av korta avbrott. Har en bra elfirma som får föreslå material nu när jag vet att det finns. Konstigt att det är så ovanligt i privata hus. Men det är det ju med bra överspänningsskydd också. Svårt att sälja in till frun kanske.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

10

Sv: Önskas: skydd mot korta strömbortfall genom längre frånslag.

Vi hade likartat problem när vi testade reservkraften på jobbet varje månad, från när man slog av huvudbrytaren, tills diselbackupen slog igång som ofta tog några sekunder bara. Men 50% av alla våra cisco switchar som stod utanför serverhallens batteribackup gillade inte sådant och hängde sig bara. Nu har vi löst detta genom att ha mindre ups'er i grenkontaktsvariant. Men som sagt du sa att du inte vela ha ups'er.  Och du har lite "tvärtom" problem. smile

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

11 Senaste redigerad av jonasolof (2010-12-06 18:29:49)

Sv: Önskas: skydd mot korta strömbortfall genom längre frånslag.

Jo jag kan nog gärna ha ups som håller under den minut som det bör vara frånslaget, men jag kan inte ha det på värmepumpen t ex (tror jag, det skulle nog gå). Annars får jag göra avancerat POE via hela Lanet och mata allt med UPS-säkrad ström. Ginge väl också på något stadium i livet när allt närmar sig perfektion och det är fullbordat, som Jesus sa.
Men vid längre bortfall, som är frekventa, kommer upserna att krokna och då måste man ha frånslag på dem också. fast fick just tips på en dieselgenerator jag kan få köpa. Lite svårt att hantera på avstånd dock, och inte nödvändigt heller.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

12

Sv: Önskas: skydd mot korta strömbortfall genom längre frånslag.

Vi hade en upc hemma som vi kopplade allting till när vi hade spänningsfall, tog dit en elektriker och han skruvade lite i proppskåpet och problemet försvann.

Ups:n var suverän.