1

Tråd: Fick min antenn igår,som jag vann i forumet.

Först vill jag tacka för antennen! Sen undrar jag vilken adapter som passar till
denna kabel.http://www.antennshop.se/index.php?route=product/product&path=128_155&product_id=112
Köpte den till mitt Sierra 306,men vet inte vart jag kan hitta en adapter.

2

Sv: Fick min antenn igår,som jag vann i forumet.

Jag kan gissa, men då det finns risk att det blir fel så undviker jag detta....

kolla vad det är för kontakt på antennen istället, och köp en adapter från ts9 till denna istället.

3

Sv: Fick min antenn igår,som jag vann i forumet.

N kontakt till ts9
http://cgi.ebay.com/TS-9-N-male-cable-S … 3a60a82f70

eller sma till ts9
http://cgi.ebay.com/SMA-plug-TS9-plug-p … 230bc55f61

jämför bilderna.
N kontakten är gigantisk, och sma är mindre.
finns massa fler kontakter...

Den du länkat serut som det kan vara en FME.
är en gissning.

4 Senaste redigerad av jonasolof (2010-11-29 10:07:18)

Sv: Fick min antenn igår,som jag vann i forumet.

Av bilden i den klistrade tråden, där för övrigt denna fråga hade kunnat behandlas, framgår att antennen kommer med en SMA honkontakt. Pigtailen verkar ha en FME-kontakt vilket kanske inte är så kul på 2 GHz. Pigtail med övergång från Sierra till SMA köpte jag i en dialectbutik.

Snabblösningen är övergång SMA till FME. Finns att köpa, kanske på Kjell & Co.

EDIT: Fick min idag (tio euro tull). Kontakten är reverse polarity SMA som är standard för WLAN. Såman behöver en övergång RP SMA till normal SMA, knöligt.
Även förlängningssladdenn är RP-SMA

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

5

Sv: Fick min antenn igår,som jag vann i forumet.

Trevligt att den kom fram tillslut, såg att vissa blev plockade i tullen, men de är inga problem nu för tiden när man kan maila in kvitto och deklaration. smile

Hoppas att de anländer till resterande folk snart också.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

6

Sv: Fick min antenn igår,som jag vann i forumet.

He, he...

Jag hämtade ut min antenn igår. J-klar va liten den är! Min hjärna tänker alltid på stooooora antenner för 30MHz och lägre... lol

Har dock åkt på influensan + att det är 2 dm snö på taket så jag kommer nog inte att kunna montera upp den nu i helgen... sad

Jag har ju dessutom utlovat testrapport efter intensivt testande av min Vololink VA125... hmm

Testrapport av båda prylarna får komma så fort jag tillfrisknat och testat antennen. Ev orkar jag sitta lite längre framför skärmen i helgen o skriva testrapporten av Vololink VA125:an i alla fall...

7

Sv: Fick min antenn igår,som jag vann i forumet.

Fick  min nu. Tyvärr är kontakterna RP-SMA, vilket bara brukar användas för WLAN.Står dock 3G frekvenser på antennen.

Den drivande dipolen är mysko kopplad eftersom den är jordad till bommen i mitten. Möjligen matas den med koax som går innuti dipolens rör till den isolerade bryggan som sluter den böjda dipolen.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

8

Sv: Fick min antenn igår,som jag vann i forumet.

ja det är den lilla svarta delen som är antenn ser det ut som.
jag skulle iaf inte bygga min yagi så....

jag skruvadebort den, och tejpade dit dongeln där, blev 10% bättre signal direkt mot innan.

har även den andra antennen som har plastlådan med bygel runt.
men väntar på kablar....

9

Sv: Fick min antenn igår,som jag vann i forumet.

Inte spec spännande utan bilder, ;-)
För oss som inte vet vad ni pratar om.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

10 Senaste redigerad av jonasolof (2010-11-30 09:51:18)

Sv: Fick min antenn igår,som jag vann i forumet.

Bilden finns i första posten i den klistrade länken.

En vikt dipol (folded dipole) har en matningsimpedans på 300 ohm och en större bandbredd än en vanlig. Yagis med många element har liten bandbredd. Så i bästa fall, och med någon form av impedansanpassningsbalun dolt innuti den vikta dipolen som förmodligen består av ett rör, så får de rätt impedansanpassning och samtidigt god bandbredd. Mittpunkten på den sida av den vikta dipolen som inte har matning kan anslutas till neutral punkt, t ex bommen. 

Eller så ryms balunen innuti den svarta plasbiten som håller ihop de två öppna ändarna av den vikta dipolen.

En annan sak som är intressant är den rundade form den vikta dipolen fått.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.