1

Tråd: Helt misslyckad uppgradering

Har hos telenor haft ett bredbandsabonnemang med 7,2 mbit. Och sedan jag gjorde som alla andra här på forumet, nämligen skaffade ett sierra wireless 306 så låg jag runt 4,5 5,5 mbit/s som jag var helt nöjd med.
Men igår bestämde jag mig för att uppgradera tilll 16 mbit. Men trots att så vitt jag förstår mitt modem ska klara upp till 21 mbit/s så får jag ungefär samma resultat när jag mäter hastigheten.
Och det konstiga så som jag ser det är att jag faktiskt innan har haft bra hastighet. Har utan problem kunnat streamat m.m. ohc då tycker jag väl rimligen att jag efter att ha uppgraderat åtminstonne borde komma upp i 10 mbit/s, Då hade jag varit nöjd.
Så är det någon som har en bra förklaring på detta? Är det någon inställning man kan göra i modemet eller liknande? och enligt Telenor så ska alla bastationer här i området vara uppdaterade. Tips på vad man kan göra mottages tacksamt.

2

Sv: Helt misslyckad uppgradering

Telenors kj. har låg kunskap, har haft upp till 6 i 14 mån. fungerade bra, men våras sjönk hast. från 2,8 till under 0,8 på em. och kvällar. Ringde kj. i juli, de föreslog att höja till upp till 10, hast. förblev lika låg, ringde kj. i början av nov till kj. de höjde då upp till 16, utan kostnad för mej!! Resultatet lika illa, ringde då till teknisk support, jag undrade om det var fel på modem el. simkort. Då kollade de masten, och kom fram till att masten bara gav mellan 3 till 4 Mbit. Så då var det bara att säga upp abb.
Vänligen Sune

3 Senaste redigerad av Micke (2010-11-27 17:31:49)

Sv: Helt misslyckad uppgradering

Bamze skrev:

... igår bestämde jag mig för att uppgradera tilll 16 mbit. Men trots att så vitt jag förstår mitt modem ska klara upp till 21 mbit/s så får jag ungefär samma resultat när jag mäter hastigheten.
Tips på vad man kan göra mottages tacksamt.

Avvakta. Det tar nog ett par vardagar innan uppgraderingen är genomförd wink

Det tog 4 dagar för "Tele2" att uppgradera mitt abo från 6 till 16 Mbit/s.

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

4

Sv: Helt misslyckad uppgradering

Men Telenor hävdade att ajg ska märka resultat med en gång. Visserligen verkar det som att när de anställer personal till kundtjänsten att de har andra kriterier de går efter än kompetens, men sådant borde de ha koll. på.

5

Sv: Helt misslyckad uppgradering

Hej Micke, kj. sa, att jag skulle starta om modemet och sedan köra en TPtest. På min fråga om det kunde gå så snabbt, då sa han att han redan har gjort det. Min "mast" ger ju bara 3 till 4 Mbit. Vänligen Sune

6

Sv: Helt misslyckad uppgradering

att öka teoretiska hastigheten på hastighetsmätaren gör inte bilen snabbare.
dom på kj får bonus om dom säljer på dyrare abg.
3g nätet är inte byggt för fildelning osv - ladda webbsidor är ok då det belastar några sekunder för att sedan läsa sidan....
4G är mobilt bredband tills det blir överbelastat också...

7

Sv: Helt misslyckad uppgradering

men efter som jag faktiskt låg på runt 5 mbit/s i snitt. med mitt gamla abonnemang så finner jag det märkligt att jag faktiskt inte får högre fart när jag uppgraderar. På något sätt hade jag ändå förstått det hela om mottagningen var dålig från början.
Kan det vara något fel på Sierra wireless 306? Något som gör att jag inte får högre hastighet? Får förhopningsvis en anten till modemet i morgon, och då ska det bli spännande och se vad som händer.
Men som sagt... mottager tacksamt fler tips på inställningar och annat jag kan göra utöver detta.
Om det är så att allt är ok hos mig, anser jag att det är rena bedrägeriet från Telenor.

8

Sv: Helt misslyckad uppgradering

Hej Bamse, kolla med teknisk support vad "din" mast kan ge, ger den inte mer än upp till 6, så annullera din höjning. Vänligen Sune

9

Sv: Helt misslyckad uppgradering

men jag pratade med dem igår och de påstod att alla basstationer runt här ska vara uppgraderade.

10

Sv: Helt misslyckad uppgradering

Bamze skrev:

men jag pratade med dem igår och de påstod att alla basstationer runt här ska vara uppgraderade.

... men hur är det med transmissionen... ? Jag återkommer till detta i en separat tråd.

/Marcus