1

Tråd: Pingtider och pingtider

Tänk om mobilt bredband kunde ha såna här pingtider.
http://www.pingtest.net/result/28321360.png
Det här är Telia med fiber rakt in i villan och en Router som delar trafiken mellan TV, telefon och Internet. Sedan sitter det en Zyxel WLAN router och med datorn kör jag WLAN med WPA2-PSK(AES) kryptering.

2

Sv: Pingtider och pingtider

ADSL ger 20ms.

Min 4G ger 11ms.

3

Sv: Pingtider och pingtider

Om du gör ett pingtest, inte ett vanligt bandbreddstest?

Jag är då inte i närheten med varken Telias 3G, Tele2 3G eller Telenors 3G.

4

Sv: Pingtider och pingtider

Allting handlar om vad du vill pinga, egentligen. Du pingar Tallinn. 4G radionätet är ca 10ms, som WLAN (samma OFDM teknik). Allting efter basstationen är extra fördröjning beroende på antal routrar trafiken passerar genom (sk. "hops").

5 Senaste redigerad av patb (2010-11-17 21:19:07)

Sv: Pingtider och pingtider

Jo men det är stor skillnad på och skicka 1 ping eller flera hundra i rad, du kan lätt få till 1 bra men att ha en jämn låg fördröjning är en annan sak som datorspel gillar.

Jag får t.ex 70ms på TELE2 3G hemma, men om jag kör ett pingtest så blir det 278ms.

Med den här uppkopplingen får jag samma oavsett om jag bara gör 1 ping eller ett pingtest, detta trots att det ligger två Digitalboxar och streamar TV samtidigt.

6

Sv: Pingtider och pingtider

du kan köra tracerout, pathping eller något annat för att se varje hopps tid. Det finns ett freewareprogram vars namn jag glömt som pingar kontinuerligt och som gör en snygg grad som visar hur hopptiderna kumuleras. Jag använde det för länge sedan för att kolla hopptiden  i WLAn-länk på 13 km över Kalmarsund (60 cm parabol i var ände

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

7

Sv: Pingtider och pingtider

Här är ett tydligt exempel på vad jag menar.
Jag får 74ms när jag kör speedtest och det här får jag i pingtest,
inte vidare lyckat och spela med.

http://www.pingtest.net/result/28391269.png

8

Sv: Pingtider och pingtider

Samir skrev:

Min 4G ger 11ms.

Tämligen obelastad ja....

/Marcus

9

Sv: Pingtider och pingtider

Marcus,

4G har betydligt mer QoS än 3G. VoIP kommer ha högsta prio & lägsta latency eftersom 4G telefoni är helt IP baserad.