1 Senaste redigerad av jonasolof (2010-11-16 11:33:31)

Tråd: miniatyrrouter eller ethernetbrygga vid antennen

eftersom användningsområdet för en sådan här grej mest är att göra det möjligt att placera en dongel nära antennen och slippa koaxialkabel ned lägger jag infon här. Kanske bör flyttas.

NEW! NEW! NEW!

Här är en miniatyr-router som tar usb-dongle in och LAN ut. Den kan fungera som ethernetbrygga eller NAT-router

http://www.automonitor.net/jump/

Med en sådan plus dongle uppe vid antennen och LAn-kabel ned slipper man bekymra sig om kabellängd.

Några andra miniatyrbryggor eller routrar för montage nära antennen?

Edit: ringde det rumänska företaget. Abonnenten svarar inte på sin mobil. Finns all anledning att tro att routern tillverkats någon annan stans - men var?

Hittar proxicast pocketport som liknar ovanstående.  Verkar ha kommit på markanden i oktober 2010. Priset är  229 USD.

http://www.proxicast.com/shopping/index … t_id=29891

Manual:

http://www.proxicast.com/support/files/ … _Guide.pdf

Jump och pocketPort är inte samma vilket syns om man synar bilderna i manualerna. Pocketport har statusLEd vid usb-kontakten vilket inte Jump har (photoshoppat?). Troligen är Jump en egen variant av PocketPort med en del funktioner tillagda och andra kanske fråntagna.

Pocketport har en egen smart dynamisk dns funktion (plus vanlig Dyndns vid behov):

Proxicast maintains a dynamic DNS service which assigns each PocketPORT a unique and permanent FQDN based on the PocketPORT"™s serial number in the form: serial#.pocketport.net The IP address for this DNS name is updated automatically every time the PocketPORT makes a new cellular connection.
Use this FQDN to access an Ethernet device connected to the PocketPORT from anywhere on the Internet. For example, if the Ethernet device has an embedded web server, you can access it with a web browser by using the address: http://001B39AB12CD.pocketport.net

Verkar bra grej för t ex en ensam videoövervakningskamera. Gäller att den klarar strömavbrott. Ingen större svårighet att ordna backup dock. det rumänska företaget ovan har ett intressant 10 Ah (vid 5 volt) LiIon pack som kan ge 5-19 volt ut

Det står inte listat vilka modem som stöds men manualen säger utöver ttyUSB0

... try using DEVICEPORT=ttyUSB1 or DEVICEPORT=ttyACM0

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

2 Senaste redigerad av jonasolof (2010-11-16 15:09:16)

Sv: miniatyrrouter eller ethernetbrygga vid antennen

Fick bl a följande svar på förfrågan om Jump från Rumänien (skrivet på oklanderlig engelska)

...To answer your questions real quick: yes, both Sierra and Huawei modems are supported out of the box. If you are familiar with Linux drivers, the ones we have on board are "sierra", "acm", "option" and "usbserial".

Most Huawei and Sierra modems are supported without any additional configuration but some require one or two manual configuration directives that we can walk you through if needed.

Jump kostar netto 99,95 euro och inklusive moms och frakt inom EU 136,34 euro.

Han gav också länkar:

Some of our resellers have put together more detailed pages about the router: you can take a look at http://www.proxicast.com/shopping/index … t_id=29891 (in English) or http://www.siptune.net/siptune.net/tiki … ge=uRouter

Kör man google translate på Siptune sidan fås info om Sierra 309 och ett antal Huawei modem, bl a E169. En enkel inställning ska göras för Sierra, inget för huawei.

Jump kostar halva priset av pocketport. Har skickat frågor om hur de skiljer sig. Jump kan inte ha pocketports företagsegna dyndns.

fick svar efter två minuter:

citat:

The PocketPort is our Jump router, modified by Proxicast (they actually drilled a hole in it to expose the status LED). They also run a custom firmware that we developed for them (tailored to the US market - it comes with predefined configurations for the US networks and modems). The USB and Ethernet ports are identical, it's the exact same hardware with the exception of that status LED that is an internal red LED that they exposed.

Siptune also sells to end-users, you just have to ask smile. Feel free to purchase from them or from Proxicast directly if you want to or we can sell to you directly.

Both Siptune and Proxicast are using customized firmwares (in the case of Siptune it's mostly a translation of the English text in our current firmware and some predefined configurations for the Siptune modems that they sell, while in the case of Proxicast they had specific requirements that we implemented). We've also customized the firmware for other entities (most of them in the United States), but as far as I know those were not for resale but for specific internal uses.

The Jump is not just for surveillance, two of our largest installations are in New Zealand (for road-side sensors) and Ireland (for time clocks). There's nothing surveillance-specific in the firmware or hardware, any Ethernet-based equipment can be hooked up to the Jump router. Most of the time it's IP cameras or NVR/DVRs but that's not always the case.

Slut citat

Siptune svarar inte på telefon. Jag beställer en från Rumänien. Det här är en grej som jag efterlyst i flera år.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

3 Senaste redigerad av e-razor (2010-11-17 17:18:11)

Båda dessa produkter, Pocketport och Jump är förvillande lika nedanstående produkt.

www.kjell.com/?item=98457&path=97000000,208000000,228020000

Antagligen är det något generiskt kinesiskt som kan programmeras till att göra både det en och det andra.

@jonasolof

När jag fick syn på den här hos Kjell.com för första gången slog det mig att en likadan lösning för 3G skulle vara toppen.

En sådan router med ett Gorillapod stativ skulle göra den än användbarare.

www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=154427448

Den produkt som jag hittills funnit och som påminner om PocketPort och Jump i funktionalitet är följande:

www.edimax.com/en/produce_detail.php?pd_id=346&pl1_id=3&pl2_id=18

Att kunna komma åt den publika ip-adressen som PocketPort medger i Pass-thru /Bridge mode, som dessutom är dess grundinställning, är intressant.

---

Om den hade haft stöd för PoE (power over Ethernet) hade dess tillämpningsområde ökat.

4 Senaste redigerad av jonasolof (2010-11-18 12:28:12)

Där ser man, skrivarserver också. Mångsidig liten usb-ethernetbrygga. 

varför det lilla stativet?

svar om Jump och POE:

The Jump router doesn't support POE (at least not directly). You could use a passive splitter to separate power and data at the end of the Ethernet cable (if you're injecting power at the other end). If it helps you with anything, the +5V line of the power jack is directly connected to the +5V line of the USB port, so you could use one of those Y-shaped USB cables that some modems come with to inject power both into the modem and the Jump router.

The downside of that is that you need _precisely_ 5V (actually 4.5V to 5.5V) coming out of the power supply, because that's exactly what your USB modem is going to get. The Jump router might withstand more than 5.5V but you risk frying the USB modem. The router does no voltage regulation on the USB 5V line, as I've indicated above.

Jag tycker det känns tvekis med drygt en ampère över RJ45 kontakt även om det finns två stift för varje pol. En enkel variant är att öppna LAN-kabeln vid routern och plocka ut de fyra trådar som bör ström och sedan kan man "plugger "(färsk franska)  dem till 5v intaget. Inget skäl att använda USB uttaget för att föra in ström.

En är på väg i posten. Ska testas med sierra 309 och Huawei E169. Synpunkter på funktionalitet att testa mottas. Kan koppla den till en axis ip-kamera också.

Tanken bakom ett stativ var att Pocketport/Jump är så små och storleken i det här fallet kunde försvåra en vettig placering (kablar som stretar och drar t.ex.). Anledningen till att jag kom att tänka på just det här lilla stativet är att det förutom den klassiska stativfunktionen också har en greppfunktion. Greppfunktionen kan tjäna som en tredje hand i testsyfte, eller som en permanent lösning á la MacGyver.

Om PoE skall vara tillämpligt måste spänningen upp från 5 volt till kanske 12 volt för att inte förlora allt i tråden, vilket i sin tur förutsätter en förändring av routern eller att en omvandlare placeras intill.

Direktronik är ett datorföretag med lite annorlunda produkter på programmet.

www.direktronik.se

6 Senaste redigerad av marcus-aa (2010-11-18 19:49:30)

jonasolof skrev:

Jag tycker det känns tvekis med drygt en ampère över RJ45 kontakt även om det finns två stift för varje pol. En enkel variant är att öppna LAN-kabeln vid routern och plocka ut de fyra trådar som bör ström och sedan kan man "plugger "(färsk franska)  dem till 5v intaget. Inget skäl att använda USB uttaget för att föra in ström.

PoE borde vara försthandsval för en sån här grej, annars är det ju så bökigt att dra separat ström. 5V lämpar sig dessutom dåligt för långa matningar, skall man då dra upp 230 på taket / i masten ...?

Nej, och inte skall man ha 5V/1A över TP-kabel heller. Man skall följa PoE-standarden och köra 48V på kabeln och med en aktiv splitter omvandla ner det till 5V. Finns lämpliga grejer för det:

http://www.deltaco.se/?itemid=(TL-POE10R)
Omställbar 12V 1A eller 5V 2,5A ut.

Behöver man injektorn finns det med :
http://www.deltaco.se/?itemid=(TL-POE150S)

Finns även liknande:
http://www.deltaco.se/?itemid=(TL-POE200)
Kan även köra 9V men framgår inte hur mycket ström den klarar på resp spänning.

Har tagit hem några av de förstnämnda men ej hunit testa ännu. Kan via PM lämna priser.

/Marcus

7 Senaste redigerad av jonasolof (2010-11-24 22:35:06)

Hum testar Jump nu. det finns alltså en rumänsk och en amerikansk variant. Den rumänska funkar t ex med E169 men den har inget routeranvändarinterface som en vanlig router vilket den amerikanska har enligt manualen i länk på proxicasat hemsida. Jag kan t ex inte ändra routerns ip adress, bestämma statiska adresser elller range för dhcp. Inte heller kan jag läsa signalstyrka. Koll i morgon.

Modem usb port settings för t ex sierra modem kan förmodligen läggas in manuellt men interface är smidigare.

Anmäler ingen avvikande mening om PoE.

8 Senaste redigerad av jonasolof (2010-11-26 23:28:06)

Beställd JUmp router kom snabbt men tyvärr är användarinterface påvert. Svårt t ex sätta statiska adresser eller ha port forwarding till enskilda ip adresser i LAN. En variant är att använda jump som ethernetbrygga nära antennen och sedan låta en större router ta hand om resten, t ex Dovado.
Bottom Line är att det kan vara fördel med den något dyrare Pocketport varianten om man ska ha routrefunktionen.

Fick följande svar från leverantören på frågor:

Hello,

I now initiated the Jump in Nat router mode and made it connect with a Huawei E169 modem.
Unfortunately, i find the options rather limited. I'd wish to have access to the options displayed by the Pocketport web user interface so that I could set static IP addresses, define a range for DHCP client adresses and insert DNS addresses if necessary.

Here's a complete list of the parameters that the Jump router accepts in the configuration box. You can add these manually, there's no automated interface for this yet.

SAS=<n>, SBS=<n> Sleep After Switch, Sleep Before Switching - sleep a specified interval before attempting to switch the modem from storage mode to modem mode. This is useful for modems that take a longer time to initialize and cannot be switched immediately afer a reboot.

STP=1 - activate Spanning Tree Protocol when 2 or more Jump routers are used on the same network - EXPERIMENTAL

VLAN=<vlan_no> - send all data on a 802.11q VLAN - if you need to separate Jump traffic from regular network traffic - EXPERIMENTAL

S2NIP=<x.y.z.t> - set a secondary (static) IP address and activate S2N (serial to network) on that IP - since firmware 1.3
S2NPORT=<port> - TCP port to use for S2N (serial to network) - since firmware 1.3
S2NPARAMS=<string> - parameters to pass to S2N (see http://ser2net.sourceforge.net/)

AUTOPING=<x.y.z.t> - constantly ping x.y.z.t and trigger a disconnection of no replies are received

HTTP=1 - enable HTTP submode for Virtual Cable - if mobile network does not allow TCP and UDP traffic

SIMCOM=1 - lower modem speed to 115200bps and disable LCP echo requests/replies - useful for GPRS-only SIMCOM modems

NETWORKMODE=CDMA - use CDMA instead of GSM (no GPRS APN and dial #777 instead of *99#)

IP=<x.y.z.t>,NM=<a.b.c.d>,DG=<e.f.g.h> - static IP settings for use when there is no modem connected - Jump router will automatically establish a VPN using its Ethernet port if there is no 3G modem

GVE=<vendor_hex_string>,GPR=<product_hex_string> - USB modem Vendor and Product ID to use - forces the use of the driver specified in GDR=<driver_name> (valid driver names: "option1", "sierra", "acm", "generic")

GDR=<driver_name> - force the use of a driver for the USB modem - valid driver names: "option1", "sierra", "acm", "generic"

DEVICEPORT=<device_name> - force the use of a particular USB port to communicate with the modem - useful if the modem uses a non-standard port (such as ttyUSB4 or ttyACM1)

FULLNATIP=<x.y.z.t> - translate all incoming TCP requests to host x.y.z.t on the Ethernet interface. This acts as a port forwarding on all TCP ports to that host. Note: there is no functionality to forward different ports to different hosts, all TCP ports are forwarded to the specified host - since firmware 1.3

A display of signal strength is important to me. It should preferably be numerical.

You can view the signal strength by clicking the Modem Debug link at the bottom of the configuration page - that issues a set of debugging commands to the modem (if properly configured before) and one of those commands is AT+CSQ - that should give you the signal strength value.

I need to be able to insert theTTYUSB parameters for a sierra 309 modem. I've found them with sipnet. I suppose that I can configure them manually in the configuration window before saí­ng. The Pocket port manual shows how it should be written. Would the Jump accept other inserts in that indow such as for addresses, following the concepts whown by the pocketport manual?

See above for a complete list of the parameters that the standard firmware accepts. Proxicast's PocketPort has a special firmware that we developed for them that has more options visually (but just about the same set of params). They have a different version of AUTOPING (you can specify intervals instead of just an IP address), etc. That firmware comes _only_ with PocketPort routers, you can't just move it to one of the Jump routers.

As I mentioned before, I'm interested in two Jump virtual cable devices. Maybe I should by another Jump from you and buy a third device from Proxicast to get the user web interface I want?
When needed, this device could also be put in virtual cable mode..

Yes, the PocketPort and the Jump are interoperable, so you can mix and match them any way you want. PocketPort has more options and it's also more expensive. We don't have a say in the pricing scheme that Proxicast uses, we just sell them the hardware and develop the software for them on demand.

Finally, I'm not sure if this is of any interest to you, we have a service where we customize the firmware for our clients free of charge for orders of 100+ units (within reason). We've done this a couple of times (as I've mentioned in one of my earlier emails, for clients that had special needs for internal projects ----). This is not very useful for you unless you plan to resell the Jump router or order 100+ units for personal use.