1

Tråd: Antennförstärkare för 3G.

http://www.infoferenda.com/webbshop/3g- … rkare.html

Är denna något att ha? Har relativt lång kabel från antennen, ca 12m. så jag antar att den skapar relativt stora förluster i signalstyrkan.
Tror ni att denna hjälper? Eller bör jag lägga pengarna på nåt annat, tex kabel med lägre förlust?

Kör med en Huawei B260a och följande antenn:

http://www.dustin.se/pd_5010326862.aspx?

Har även förlängt kabeln 5 meter med en SMA förlängningskabel av enklare modell.

Mvh /Nicke

2

Sv: Antennförstärkare för 3G.

Brukar sägas att man tappar nått i stil med 1-3dBi per meter kabel, så 12m kabel ~-1-3dBi är rätt kraftig förlust på de där 12dBi du har att börja med smile
Men sen om den där boostern funkar vet jag icke tyvärr.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

3 Senaste redigerad av jonasolof (2010-11-16 08:19:29)

Sv: Antennförstärkare för 3G.

Se marcus-aa inlägg post 17 i tråden

http://www.mobilabredband.se/forum/view … hp?id=2302

angående godtagbara kabelförluster. En annan och tidigare post i tråden har ett bra diagram över dämpning hos olika koaxialkablar.

Den poyntingantenn du köpt är en logperiodisk trebandsantenn som även täcker GSM 900 och 1800. En sådan kan väl vara bra om man behöver en flerbands repeater i huset för att få in GSm och UMTS signaler. Men som antenn för mobilt bredband passar en 3G antenn bättre, t ex en panelantenn med än högre förstärkning.

Istället för att köpa signalförstärkaren skulle jag satsa på bättre koaxialkabel.
Bäst vore om du kunde få upp routern nära antennen. Det finns ju klimattäta lådor. Kör sedan ned datan i vanlig ethernetkabel från routern och ställ en rejäl wifi-router, typ linksys wrt54G i huset eller en accesspunkt.

för cdma evdo i USA finns små routrar som är avsedda för mastmontage. Samma skulle behövas för 3G. Jag har dock inte sett några. Huvudsaken är att en LAN-utgång finns. De bör kunna strömförsörjas över LAN-kabeln. Alternativet är en usb-dongel och eventuellt inline förstärkt usbkabel till en Dovado router som ger wifi. Jag har testat en sierra usb409 med 15 meter usb, det gick bra. 

Tyvärr är det tunnsått med rapporter om verkan av (inline) signalförstärkare på 3G.

Signalförstärkarens viktigaste egenskap är att den kan kompensera för förlusten av sändareffekt från din router i kabeln till antennen. Men basstationen beordrar ändå ned effekten om du är någorlunda nära eller har en effektiv riktantenn.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

4

Sv: Antennförstärkare för 3G.

jonasolof skrev:

Se marcus-aa inlägg post 17 i tråden

http://www.mobilabredband.se/forum/view … hp?id=2302

angående godtagbara kabelförluster. En annan och tidigare post i tråden har ett bra diagram över dämpning hos olika koaxialkablar.

Den poyntingantenn du köpt är en logperiodisk trebandsantenn som även täcker GSM 900 och 1800. En sådan kan väl vara bra om man behöver en flerbands repeater i huset för att få in GSm och UMTS signaler. Men som antenn för mobilt bredband passar en 3G antenn bättre, t ex en panelantenn med än högre förstärkning.

Istället för att köpa signalförstärkaren skulle jag satsa på bättre koaxialkabel.
Bäst vore om du kunde få upp routern nära antennen. Det finns ju klimattäta lådor. Kör sedan ned datan i vanlig ethernetkabel från routern och ställ en rejäl wifi-router, typ linksys wrt54G i huset eller en accesspunkt.

för cdma evdo i USA finns små routrar som är avsedda för mastmontage. Samma skulle behövas för 3G. Jag har dock inte sett några. Huvudsaken är att en LAN-utgång finns. De bör kunna strömförsörjas över LAN-kabeln. Alternativet är en usb-dongel och eventuellt inline förstärkt usbkabel till en Dovado router som ger wifi. Jag har testat en sierra usb409 med 15 meter usb, det gick bra. 

Tyvärr är det tunnsått med rapporter om verkan av (inline) signalförstärkare på 3G.

Signalförstärkarens viktigaste egenskap är att den kan kompensera för förlusten av sändareffekt från din router i kabeln till antennen. Men basstationen beordrar ändå ned effekten om du är någorlunda nära eller har en effektiv riktantenn.

Har du någon uppfattning om hur pass bra/dålig en standard coax kabel är för detta ändamål? Brukar inte de vara 75ohm?

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

5

Sv: Antennförstärkare för 3G.

Vad menas med en standard koaxialkabel? 75 ohm är för TV. De enda som använder 75 ohm för mobilt bredband är de ignoranter som gör reklam för 3G yagiantenner i högerspalten fast jag tror att de bara skrivit fel.

All sändande radioutrustning inklusive den för mobilt bredband använder 50 (52) ohms koaxialkabel. Standardkabeln är RG58U (notera att RG59 är 75 ohms). RG58 har för hög dämpning på 2GHz. Till och med den tunna RG174 är bättre, se diagrammet.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

6

Sv: Antennförstärkare för 3G.

jonasolof skrev:

Vad menas med en standard koaxialkabel? 75 ohm är för TV. De enda som använder 75 ohm för mobilt bredband är de ignoranter som gör reklam för 3G yagiantenner i högerspalten fast jag tror att de bara skrivit fel.

All sändande radioutrustning inklusive den för mobilt bredband använder 50 (52) ohms koaxialkabel. Standardkabeln är RG58U (notera att RG59 är 75 ohms). RG58 har för hög dämpning på 2GHz. Till och med den tunna RG174 är bättre, se diagrammet.

Standard menar jag dvs standard som troligen "alla" har tillgång till hemma. Sen finns de ju olika tjocka coaxar också men kom o tänka på den som Comhem brukar alltid skicka med till modemet, den brukar vara lite grövre koax kabel men de var just de jag undrade om de funkar med 75ohms kabel eller vad som händer, och dvs därför frågade jag dig för du har troligen koll. wink

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

7 Senaste redigerad av jonasolof (2010-11-16 10:31:32)

Sv: Antennförstärkare för 3G.

Du får impedansmissanpassning vilket ledder till högt stående våg förhållande (SWR), utsänd effekt reflekteras tíllbaka och blir till värme i modemet. Plus att 75 ohms kabel i sig brukar vara rätt låg kvalitet, dvs ha hög dämpning. Däremot kan skärmingen vara bra för att man vill undvika att läcka alt. ta in signal.

bottom line är att standardkabel som man har hemma är dålig, sämre än man anar på de höga frekvenser som GPS, UMTS och WLAN använder. Jag har själv gjort felet att dra gps-koax med rg58 i bilen för jag trodde det var bättre än t ex den tunna RG174.

En bra lösning kan vara att ha en miniatyrrouter som ger LAN ut eller som också kan funka som ethernetbrygga. Det har kommit på marknaden nu. Då får man LAN-kabel ned till en wifirouter.

http://www.mobilabredband.se/forum/view … hp?id=2372

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

8

Sv: Antennförstärkare för 3G.

Den poyntingantenn som TS köpt är en flerbandsantenn. En retfull egenskap hos bredbandsroutrar är att man ofta inte kan tvinga routern att låsa på 3G. Då kan den låsa på Edge trots att en svagare 3G signal ger högre datafart.

En single band 3G antenn kan förmodligen ändra styrkeförhållandena så att routern låser på 3G.

Obs att signalförstärkarna ofta har dubbla band 900 och UMTS. Då sitter man där.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

9

Sv: Antennförstärkare för 3G.

Hittade billig 2G repeater, typ 650kr ink frakt, kollat runt lite efter vad de finns för billiga 3g varianter också.
http://imup.se/t/NtBLqJXQTj.jpg

Hittade på ebay för 2500 med frakt.
http://imup.se/t/tBKzj0nUoX.jpg
http://global.ebay.com/3G_UMTS_PRO_Mobi … 90836/item

Men man hittar alla möjliga, t.ex. denna för en tusenlapp
http://global.ebay.com/3G_Mobile_repeat … 05068/item

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

10

Sv: Antennförstärkare för 3G.

jonasolof skrev:

Den poyntingantenn som TS köpt är en flerbandsantenn. En retfull egenskap hos bredbandsroutrar är att man ofta inte kan tvinga routern att låsa på 3G. Då kan den låsa på Edge trots att en svagare 3G signal ger högre datafart.

En single band 3G antenn kan förmodligen ändra styrkeförhållandena så att routern låser på 3G.

Obs att signalförstärkarna ofta har dubbla band 900 och UMTS. Då sitter man där.

Kör med en huawei B260a som går att låsa på 3G. Så det ska inte vara ett problem längre, dock skaffade jag mig som vanligt inte nog med förkunskaper om ämnet innan jag köpte antennen.

Det är alltså en nackdel att den har ett större frekvensomfång, vad beror det på?

Har 3 maströr som har fästs i skorstenen för att få upp antennen så högt som möjligt. Kabeln har jag dragit närmsta möjliga väg. Anledningen till höjden är att det är relativt kuperad terräng runt om kring och väldigt glesbyggt, mao långt till närmaste mast. Har väldigt instabil 2g täckning på mobilen, ofta får man gå utomhus för att kunna föra ett samtal. Annan operatör än Telia är bara att glömma.

Jag har nu ca 1,2mbit och 1,5mbit upp.
Går det att byta hela kabeln från min nuvarande antenn mot en högkvalitativ, utan att löda? Om den måste lödas dit är det enkelt för en som är van att löda?
Borde ju vara fördel om man slipper skravkopplingen och kör samma kabel hela vägen.

Tack för alla bra svar!

Mvh /Nicke

11

Sv: Antennförstärkare för 3G.

Billiga boosters ger problem i näten och kan komma att förbjudas även i USA

http://www.nytimes.com/2010/11/18/techn … .html?_r=1


den som infoferenda säljer har skydd mot självsvängning och manuellt reglerbar förstärkning vilket all bra utrustning som plockar upp signal utifrån och återsänder den inomhus ska ha.

Om flerbandsantenn: Du tappar kanske ett par dB i förhållande till vad en enbandsantenn med samma storlek hade gett. Förmodligen inget problem eftersom du kan låsa till 3G. dessutom har du ju hygglig fart.

En skarv kommer alltid att krävas eftersom du inte kan koppla en grov lågförlustkabel direkt på modemets antennkontakt. Men den pigtailen kan ju vara kort eller bara en övergångsadapter.

Tabell över förluster finns på annan plats i denna forumdel. tabellen borde klistras! Du nämner inte vilken kabel du har varför det är svårt att säga hur mycket förluster den nuvarande ger. Har man en grövre kabel brukar åtminstone mittstiftet behöva lödas. Ju grövre ju enklare. Bra och vanliga  kontakter är N-typ

http://en.wikipedia.org/wiki/N_connector.

kan köpas via Elfa t ex. Koaxialkabeln kan vara > 10 mm tjock, kommer inte ihåg exakt mått.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.