26

Sv: Datahastighetens beroende av signalstyrkan

Sierra eller en 3G router med ordentliga skruvade koaxialkontakter för antennerna, minst SMA.  Vi avvaktar testresultat för Vololink routern som har uttag för diversityantenn också.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

27

Sv: Datahastighetens beroende av signalstyrkan

jonasolof skrev:

Håller med om tänket om SWR vilket föranleder en liten tråd om detta i folkupplysningens tjänst.

jo swr har extremt stor betydelse, och jag antar att dom interna har vältrimmad swr, och att det är därför att dom funkar så pass förvånande bra som dom trotts allt gör.

jag var grymt anal med swr och coaxilakabeln när jag sysslade med amatörradio, effekten var uppenbar både på värmen i det externa slutsteget som man byggde själv och att
det drog även betydligt mer ström med dålig swr.
med detta i huvudet, och att donglarna har max 500ma att använda så ser man snabbt hur viktigt det är med bra swr på sändarfrekvensen.
dvs ställ swr mot sändar frekvensen,
och koppla en mottagareantenn till diversetymottagaren som är av stämd mot dess frekvenser.

då borde huaweu åka åttor runt dom utan externa antenner koppolade mot dom.

1ampere@5volt = 5vatt.
donglarna går oftast på 500ma, dvs
0,5@5= 2,5watt för allt inkl lysdioden m.m.

28 Senaste redigerad av jonasolof (2010-11-08 09:08:20)

Sv: Datahastighetens beroende av signalstyrkan

Värstinggrej men jag blir trött på att inte få besked om det går att ansluta extern antenn via ett vettigt uttag - och till vad antennen går, med tanke på att diversitetsmottagning används.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

29 Senaste redigerad av CrazyFin (2010-11-08 16:43:08)

Sv: Datahastighetens beroende av signalstyrkan

jonasolof skrev:

Sierra eller en 3G router med ordentliga skruvade koaxialkontakter för antennerna, minst SMA.  Vi avvaktar testresultat för Vololink routern som har uttag för diversityantenn också.

Eehhh är det "bara" en diversityantenn den som sitter på Vololink:en?

Jag uppfattade det som att antennkontakten på kortsidan som är närmast LAN-portarna är primärantennen för både mottagning och sändning och man således kan ansluta en extern antenn på den kontakten.

Dock så kan man köra med dubbla externa antenner om man vill genom att ansluta ytterligare en extern antenn på den andra kontakten? Jag tänkte dock testa först med en riktantenn (torde komma om nån vecka).

Initialt så tuffar Vololinken på ganska bra jämfört med mitt Huawei E1820. Jag får cirka 15-20% bättre signal än med Huawei E1820. Med E1820 liggar jag normalt på runt 3MBit/s i DL men nu med Vololinken ligger jag ganska kontinuerligt runt 3.5Mbit/s.

Skall bli spännande o se om jag kan förbättra signalstyrkan ordentligt med hjälp av den riktantenn jag väntar på och vad det då ger för effekt på min DL-hastighet.

Dock så tycker jag att det är synd att Vololinken saknar en del grundläggande funktioner i och med att den ändå kostar runt 3000-3500 kr ut till kund.

Man kan t ex inte se vilka LAN-datorer är anslutna, ej heller vilka wireless-klienter som är anslutna.

Dessutom är det ganska skralt att det bara är 100Mbits LAN-portar istället för som på Dovado 4GR 1Gbits-portar...


Jag har en lista hemma på fler funktioner som jag saknar. Återkommer med lite bättre rapport och sammanställning om någon vecka när jag testat med den externa antennen.

30 Senaste redigerad av jonasolof (2010-11-10 06:46:16)

Sv: Datahastighetens beroende av signalstyrkan

Hej

Du vet mycket mer om Vololink. Jag har bara lite web-info. Det är högst troligt att ett uttag är för sändning/mottagning och ett annat för (diversity)mottagning.

testa gärna med hygglig antenn på diversityuttaget också

Någon stans i 3G evolutionen går routrarna från att ha en tx/rx antenn till flera. Det blir förmodligen när 3G körs över flera kanaler, men det är möjligt att de då ändå kan samsas om en antenn. riktig MIMO innebär multiple in multiple out. finns det på en router lär det stå med stora bokstäver. På 450 med Net1 väntar vi på nya routrar som kan klara tre carriers/"bärfrekvensband". Den nuvarande routern´D35 har tx/rx och rx diversity men klarar bara en carrier. 

Trist att funktioner saknas. Ska man riktigt safta på kunde du ansluta den till en wifi linksys router som wrt54G med  linuxfirmware DD-WRT (finns nyare burkar att programmera om). Då får du all info om anslutna wifiklienter och kan spärra hit och dit. Den är också lätt att nå utifrån.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

31 Senaste redigerad av CrazyFin (2010-11-08 16:48:14)

Sv: Datahastighetens beroende av signalstyrkan

jonasolof skrev:

Hej

Trist att funktioner saknas. Ska man riktigt safta på kunde du ansluta den till en wifi linksys router som wrt54G med  linuxfirmware DD-WRT (finns nyare brukar att programmera om). Då får du all info om anslutna wifiklienter och kan spärra hit och dit. Den är också lätt att nå utifrån.

Yepp, jag kör faktiskt med Sitecoms grymma WLAN-router WL-309B. Den är helt underbar med 4 antenner totalt!! 2 st interna och 2 "feta" externa antenner med riktiga antennkontakter så att jag kan byta ut dom mot större om jag vill. Den routern är helt underbar! big_smile

Yepp nu kom jag på mer vad som saknas (förutom vad jag ändrade i mitt inlägg ovan att det är knasigt att det bara är 100Mbits LAN-portar):

Jag kan inte ansluta några externa antenner för WLAN... O jag som har betong+plåt (pga av vattenburen golvvärme) mellan övre planet och entréplanet i huset... Därav orsaken till att jag kör med Sitecoms WL-309B som trådlös router placerad i trappuppgången mellan planen. cool

Nu har jag nästintill full styrka på WLAN:et på nedre planet. Utan WL-309B så har jag nästan ingen mottagning alls.

Därför hade det varit gött med möjlighet till extern WLAN-antenn också.

32

Sv: Datahastighetens beroende av signalstyrkan

Om jag förstår rätt så är de svarta pinnarna på bilderna alltså 3G antenner??

Synd att den har så liten WLAN signal. Slåss inte mot tillverkarens småttighet utan kör en accesspunkt till v.b. . t ex dlink dap 1160. den har yttre wlan antenn ansluten med RP-SMA.

LAN över el nätet mellan accesspunkter  är bra när man har solida hus. Men det kan ge lite extra pingtid.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

33 Senaste redigerad av CrazyFin (2010-11-08 22:31:42)

Sv: Datahastighetens beroende av signalstyrkan

Yepp, stämmer! De 2 svarta antennerna du ser på bilderna är 3G antennerna. Dessa är dock perfekt för 3G:n då jag med Vololinken får klart bättre mottagning än med Huawei E1820:n inkopplad på mina Dovados (3GN och 4 GR).

Så fort jag fått hem min riktantenn så skall jag upp på taket o testa lite. big_smile  (Förutsatt att det inte är snöstorm... yikes )

Jag ser i min lista nu följande punkter som jag saknar på Vololinken:

1. Skulle vara bra att (som Dovadon) få SMS vid omstart av routern.

2. Kunna köra fjärrstyrning (som Dovadon)

3. Eventloggen (kanobra att sådan finns) visar äldsta eventet först så man måste alltid scrolla till sista sidan.

4. Man kan inte välja WPA-krypteringsmetod. Framgår inte heller om det är TKIP eller AES den kör med. Jag tippar dock att det är AES.

5. Ingen info om Vololink VA125 på deras hemsida www.vololink.com men det kanske beror på att den här routern är nordenanpassad? Hittar dessutom inte nån online manual någonstans?!

6. Varför är det bara 100Mbits LAN-portar?! yikes



Sen finns det ju givetvis en hel del riktigt bra prylar:

1. STABIL router! Jag har inte haft några konstiga beteenden eller hängningar under den korta tid jag har haft den. Den startar snyggt om det interna modemet om den tappar kontakten med 3G-nätet. Man ser dessutom i loggen när detta har hänt.

2. Riktigt bra att signalstyrkan uppdateras vid tryck på "Refresh" i GUI:t. Man behöver inte starta om routern (som Dovadon) för att kunna se vad omplacering av antenner gör.

3. Riktigt bra att kunna göra en hel del routerinställningar utan att behöva boota om routern.

4. Underbart med INBYGGT 3G-modem som klarar upp till 21 MBit/s! big_smile

5. Härligt med möjlighet till extern 3G-antenn!

6. VPN-klient!! (Har dock inte hunnit testa den än).


Mer rapporter kommer löpande när testerna fortskrider.

Äh, förresten, sorry, den här infon skulle jag kanske lägga i en egen tråd? roll

34

Sv: Datahastighetens beroende av signalstyrkan

CrazyFin skrev:

Dock så tycker jag att det är synd att Vololinken saknar en del grundläggande funktioner i och med att den ändå kostar runt 3000-3500 kr ut till kund.

Man kan t ex inte se vilka LAN-datorer är anslutna, ej heller vilka wireless-klienter som är anslutna.

Under LAN finns raden DHCP Server och alternativet View leases. Där ser du vilka datorer som har anslutit via LAN och WLAN.

35

Sv: Datahastighetens beroende av signalstyrkan

CrazyFin skrev:

2. Riktigt bra att signalstyrkan uppdateras vid tryck på "Refresh" i GUI:t. Man behöver inte starta om routern (som Dovadon) för att kunna se vad omplacering av antenner gör.

Vem sa att du behöver starta om? Det är bara trycka på DISCONNECT, vänta ett kort tag och tryck CONNECT igen.

36 Senaste redigerad av jonasolof (2010-11-10 06:50:09)

Sv: Datahastighetens beroende av signalstyrkan

Du kan väl skriva en sammanfatttad Vololinkbedömning senare, det vore bra att ha eftersom den ligger i framkant. Är du säker på att du inte kan köra fjärrstyrning (med vilket jag antar att du menar utifrån 3G nätet).

Hur mkt behöver du automatisk omstart?

PS Inuti finns för övrigt ett Sierrakort.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

37

Sv: Datahastighetens beroende av signalstyrkan

Samir skrev:
CrazyFin skrev:

2. Riktigt bra att signalstyrkan uppdateras vid tryck på "Refresh" i GUI:t. Man behöver inte starta om routern (som Dovadon) för att kunna se vad omplacering av antenner gör.

Vem sa att du behöver starta om? Det är bara trycka på DISCONNECT, vänta ett kort tag och tryck CONNECT igen.

Yepp fel av mig. Man behöver INTE starta om routern! Det går bra att köra DISCONNECT och sedan CONNECT igen. Problemet med detta är att man helt enkelt bryter kontakten med 3G nätet... :-(

Med Vololink VA125 (som dock är runt 4 ggr dyrare än Dovadon!) så räcker det med att trycka "Refresh" i GUI:t.

38

Sv: Datahastighetens beroende av signalstyrkan

jonasolof skrev:

Du kan väl skriva en sammanfatttad Vololinkbedömning senare, det vore bra att ha eftersom den ligger i framkant. Är du säker på att du inte kan köra fjärrstyrning (med vilket jag antar att du menar utifrån 3G nätet).

Jorå jag kan styra routern utifrån via 3G-nätet. Det jag var ute efter var fjärrstyrning av t ex Tellstick som Dovado 4GR har så snyggt implementerat.


jonasolof skrev:

Hur mkt behöver du automatisk omstart?

Omstart är bra att ha så att jag kommer åt mina IP kameror, fjärrstyrning av routern etc efter att routern temporärt tappat kontakten med 3G nätet.

jonasolof skrev:

PS Innuti finns för övrigt ett Sierrakort.

Ja det märks att det är robusta och "rediga" grejer i routern. Jag var nära att köpa Sierra Wireless Raven XE för en tid sedan. Raven XE

39

Sv: Datahastighetens beroende av signalstyrkan

CrazyFin skrev:

så räcker det med att trycka "Refresh" i GUI:t.

Sant, men routrar men inbyggda moduler har mer kapabilitet att utnytta alla dessa resurser. I Vololinks fall, så finns det endast ett modul från Sierra Wireless.

Vi däremot har stöd för 20 olika märke samt 120 modem där de skiljer sig tillräckligt mycket att kunna veta att försöker man köra multipla funktioner samtidigt på  vissa modem, då riskerar den att hamna i ett ostabilt läge. Det är på flit att vi har det så. Routrar med inbyggda moduler har sina styrkor likaså sina svagheter. Allting beror på vad man är ute efter.

40 Senaste redigerad av jonasolof (2010-11-10 07:07:00)

Sv: Datahastighetens beroende av signalstyrkan

Vore bra med en egen kategori för vololink. Den tråd jag började var anonym.  Vore kul att testa i bilen med dubbla antenner. Jag blir så lack på att strömmande radio över iphonen bryter hela tiden.

Omstartav modem kör jag över en sms-styrd gsm brk, smartSMS. Behövs väldigt lite signal för att det ska funka. Jag skickar "om" så bryts strömmen i en minut.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

41

Sv: Datahastighetens beroende av signalstyrkan

jonasolof, menar du att även Iphone tappar kontakten helt om man lyssnar från svt mobil. På Android slutar musikspelraen och man hamnar på hemsidan igen. Enerverande om man lyssnar på Lyssna igen Nyheter och får starta om från början så fort telefonen byter mast.

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

42 Senaste redigerad av jonasolof (2010-11-10 14:50:44)

Sv: Datahastighetens beroende av signalstyrkan

Diverse: Det börjar nu dyka upp betydligt mer info om vololink va 125, se distributören communica.se:

Det finns två, först 122

http://www.communica.se/index.asp?artikel=5261601

men även 125:

http://www.communica.se/index.asp?artikel=5261602


125 är 21 mbit/s, 122 har 7,2 men den modellen har inbyggd telefoniadapter och två RJ11 kontakter så man kan koppla in flera vanliga telefoner. Men det behövs röststöd för telefoni på simkortet, så tydligen är det linjeemulering och inte voip.



Inbyggd watchdog
Vololink VA122V och 125 har  inbyggd 5 nivåers Watchdog som bygger både på en mjukvaru-Watchdog och en hårdvaru-Watchdog. Detta gör routern mycket driftsäker. Mjukvaru-Watchdogen övervakar 3G-anslutningen, registreringen i 3G nätet, PPP-anslutningen samt själva 3G radiomodulen (med möjlighet att göra hårdvarureset på 3G-modulen

Lustigt nog marknadsförs Vololink va 125 europamodell  bara i Sverige och Holland f.n.

Har föreslagit ny rubrik på tråd om Vololink VA125 under övriga routrar så att man hittar den. Bör väl vara vololink eftersom två modeller säljs

Om strömmande radio: Off topic, men helt kort så bryts strömmen från både SR play app och wunder radio app och man behöver klicka på skärmen för att få igång den igen. Sker vid handsover, vilket kommer ofta. Man behöver dock sällan gå ur programmet men det händer. App-makarna är mevetna och försöker förbättra men det funkar dåligt.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

43 Senaste redigerad av jonasolof (2010-11-10 14:53:34)

Sv: Datahastighetens beroende av signalstyrkan

Har kompletterat ovan, 125 är snabb, 122 verkar ha linjeemulering så man kan koppla in vanliga telefoner.

Detta på tal om Huaweis burk som bara säljs av telia vilken har linjeemulering på gsm 900/1800. Här får man bredband och wlan också.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

44

Sv: Datahastighetens beroende av signalstyrkan

3.538:- ink.moms

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps