1

Tråd: Ställa in riktantenn på bästa sätt

Här tänkte jag att ni kan berätta hur ni har ställt in era riktantenner på bästa sätt.
Tips och trix, hur man lättast ställer in.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

2 Senaste redigerad av jonasolof (2010-10-30 10:49:46)

Sv: Ställa in riktantenn på bästa sätt

Leta reda på masten genom snokande och frågande. Mät ut rikning i Google earth. Använd kompass. Vrid några grader åt gången och ge fätsryrkemätningen en halv minut på sig att ställa om. Kraftig utjämning sker i mjukvaran för i själva verket hoppar signalnivån upp och ned hela tiden. Stå inte i vägen eller nära.

Såga ned grannens eller kommunens träd om de är i vägen. Läste om en äldre man som sågat ned grannens träd för de störde Tv parabolen. Skadeståndet betalade han gärna, blev bara några tusenlappar. Cost/benefitanalys bör göras innan. 

Lite tips här: http://www.mobilabredband.se/forum/view … hp?id=2083

Proffs som Infoferenda sägs använda spektrumanalysator. Men den ger knappast cellens namn, bara allmänna signalnivån. Bruset kan ju komma från en annan operatör.

en enkel lösning är att använda en 3G telefon med uttag för antenn. Känner bara till SE M600i. finns tips om hur man får signalstyrka i dB i ovanstående tråd.
Jag har en sådan telefon liggande men test har inte blivit av än.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

3

Sv: Ställa in riktantenn på bästa sätt

Jag ska testa min M600i om några dagar. Jag har samlat på de här kablarna, mest för T39, eftersom jag insåg att de skulle försvinna eftersom det är väldigt sällan de såldes. Har 2-3 stycken. Ska kolla vilka som funkar.

Nu var det inte så uppenbart att RSSI är relevant som signalstyrkemätning på 3G. Det är ett mått på det allmänna bruset från 3G nätet och säger föga  om vilken signalkvaltiet du kommer att ha (samtalskvaliet eller datafart).

Men om man vet det kan man ju ändå rikta efter bruset. Cellerna ligger ju spridda varvet runt så man bör kunna veta vilken cell man riktar mot. Annars får man läsa Cell ID i MDMA via modem. En sepktrumanalysator kan väl också bara läsa allmän signalnivå. Vitsen är att man får bild i realtid så det kan gå snabbare.

Länken innehåller bra info tills nån dåre kommer in.

http://forums.wirelessadvisor.com/gener … -rssi.html

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

4

Sv: Ställa in riktantenn på bästa sätt

kjellorix skrev:

sladd "utgått" http://www.sonyericsson.com/cws/corpora … ion/hce-12
En möjlighet; http://www.wpsantennas.com/sony-ericsso … pters.aspx
Men don säjer; Unfortunately we do not have anything that will fit the M600i.[/i]

Frågan är ju om de ens vet vad en M600 är. Den har väl aldrig sålts i nordamerika, passar inte deras nät.
http://www.sonyericsson.com/cws/corpora … tion/m600i

Enligt specen på originalkabeln hce-12 så passar den till i pricip alla de modernare telefonerna som har antennanslutning. Frågan är varför då wpsantennas delar upp dem i ett gäng olika.

Så, en kabel som t ex passar t ex K750, K800,  borde även passa M600. Se listan på originalkabeln:

http://www.dustin.se/pd_5010030334.aspx

Å andra sidan står det där att den passar K850, vilken inte har någon antennanslutning, så jag vet inte vem man skall lita på....

/Marcus

5

Sv: Ställa in riktantenn på bästa sätt

Jag använde programmet Signal Radar i min Googletelefon och klättrade upp till skorstenen. Riktade antennen där pilen i programmet visade att cellen fanns. Klart på 1 minut.

Efterkontrollerade med att koppla dator till antennuttaget, köra fjärrskrivbord till en Netbook jag tog med mig upp och vred några centimeter hit och några dit. Ingen skillnad i dBm om jag inte vred antennen enormt mycket (30 grader). En svettig och helt onödig efterkontroll.

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

6 Senaste redigerad av jonasolof (2010-11-04 11:44:13)

Sv: Ställa in riktantenn på bästa sätt

Snyggt Ruva! PTS anger inte basstationerna men Googe Maps på min iphone visar var den basstation ligger som min telefon hämtar lokaliseringsuppgifter från just innan GPSen zommar in på rätt position. Det innbär att applikationen använder de möjligheter som också användarna hade innan OS4 att läsa av ansluten mast och angränsande master - och att uppgifterna om masternas position går att få tag i via nätet.

Funkar det i Sverige som de senare versionerna av Signal Radar Android visar: Olika närbelägna basstationer angivna geografiskt och med signalnivå och riktning angiven till ansluten mast? Signal radar använder uppenbarligen GPS för den egna positionen. Det innebär att man skulle kunna få ut en kompasskurs till masten. Pilen på skärmen är för inexakt.

På iphone finns en app som heter theodolit (avvägningsinstrument) som funkar som en syftkompass med kameran som sikte. Finns  förmodligen ngt liknande för android. Enda reservationen är noggranhet i bäring, i övrigt finns inget skäl att vrida och ha sig och söka dBm värden.


Att använda M600i stöter på problem. Ericsson support backoffice uppger att signalstyrkan i dB inte går att få fram. Inte säkert att det är sanningen. Mitt problem är att man behöver ange piltangent i kommandot. Field test anges i den lista jag har som 904090+> ur testet samma kommando igen. Men när jag trycker på piltangent på M600 fås bara *. Andra kommandon som *#06# för IMEI funkar.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

7

Sv: Ställa in riktantenn på bästa sätt

Funkar det i Sverige som de senare versionerna av Signal Radar Android visar: Olika närbelägna basstationer angivna geografiskt och med signalnivå och riktning angiven till ansluten mast? Signal radar använder uppenbarligen GPS för den egna positionen. Det innebär att man skulle kunna få ut en kompasskurs till masten. Pilen på skärmen är för inexakt.

Får in alla celler på kartan längst vägen från och till arbetet. Den jag har kontakt med hemma visas dock inte på kartan. Kan det då vara en slavsändare (Ger turbo 3G+ 10 Mb/s  500 m från masten på tider då trafiken inte verkar särskilt hög)

Ja,  Signal Radar Android hämtar karta från GPS. Angående pilen pekar den på mitt avstånd ganska rätt. Jag har jämfört med Google Earth eftersom jag är ganska säker på vart masten finns. Är jag väldigt nära masten pekar pilen åt annat håll.

Rätt kul att åka bil med Signal Radar och se när mobilen byter master på kartan och vilka skumma ställen Telenor har sina. Runt Borås har Telenor masterna i skogen eller på åkrar medan Telia har sina nära vägarna.

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

8 Senaste redigerad av jonasolof (2010-11-08 09:11:10)

Sv: Ställa in riktantenn på bästa sätt

vilken lur har du? Klarar alla Android telefoner Signal Radar?

Jobbiga Steve tycker nog inte att iPhone ska ha sådan app.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

9

Sv: Ställa in riktantenn på bästa sätt

Ang riktning av antenn...
Skrev för en tid sedan en tråd och bad om tips ang vilken antennntyp och placering av denna. Rådet jag följt så här långt, och hur mätning av signalstyrka:
"Undvik antenn om möjlighet finns."
-Japp, skaffade 15meter usb kablage.
"Kapsla modemet, i det fall placering utomhus är bäst."
-Check. Har byggt en lösning av avloppsrör, pex-slang och smältlim. Finns även utrymme för isolering i det fall vintern blir svår, men pex-slangen är 3-4mm tjock och isollerar lite i sig, samt att modemet hjälper till med uppvärmningen också.
För att hitta optimal placering, så kopplade jag modemet direkt till datorn (annars kopplat till Dovado 4).
Via programmet mdma, får man bra och snabbt uppdaterad information om aktuell anslutning. För att slippa asa runt datorn, använde jag VNC för ipod/iphone, och kunde på så sätt följa alla ändringar, samt köra tp-test för att ytterligare kontrollera anslutningens kvallite.
Är dock lite osäker på vad modemet egentligen tycker om att vara helt kappslat. Konstruktionen är helt lufttät, men väldigt lättplacerad. Bilder av kappsling kan ordnas i det fall intresse finns.
Signalförbättring från ca 38% till 60% och hastighet ner 7-12mb och upp 1,5-3,5 med tele2.

Är f.ö lite nyfiken på info om hur induktiv överföring funkar, och om min idé att bygga en "vagga" med usb och sma kontakt, är möjlig utan problem med swr.

10 Senaste redigerad av jonasolof (2010-11-08 20:26:15)

Sv: Ställa in riktantenn på bästa sätt

Det finns flera vägar till saligheten. Närmast nirvana kommer man nog ändå med en bra riktantenn men visst kan rätt beläget USB modem ge bra signal om man är tillräckligt nära basen.

Induktiv överföring: det finns en antenn som läggs nära modemets egen antenn och därmed kan en hygglig överföring fås. Dock finns något som heter near field effect som gör att modemets antenn påverkas av närbelägna föremål. Hur pass väl impedansanpassning osv skett är omöjligt att veta eftersom du måste in och mäta i modemet mellan sändaren och den inbyggda antennen. Förexten undras om överföringen är induktiv eller kapacitiv.

du får utveckla mer om hur det var tänkt med USB och SMA. Antar att det modem du tänkt använda inte har någon modemanslutning.

Både G-man och jag har varit radioamatörer. Som sådana experimenterar man och optimerar för rådande förhållanden. Ändras förhållandena experimenterar man igen. Vet man inte vilka förhållanden som kommer att råda får man köra worst case lösningar.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

11

Sv: Ställa in riktantenn på bästa sätt

Med Infuktiv överföring ökade jag från 36-40% innomhus till 60-68% så tror det är hugget som stucket mellan dongeln utomhus eller riktantenn.

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

12 Senaste redigerad av Prylman (2010-11-08 20:43:17)

Sv: Ställa in riktantenn på bästa sätt

jonasolof skrev:

Det finns flera vägar till saligheten. Närmast nirvana kommer man nog ändå med en bra riktantenn men visst kan rätt beläget USB modem ge bra signal om man är tillräckligt nära basen.

Infuktiv överföring: det finns en antenn som läggs nära modemets egen antenn och därmed kan en hygglig överföring fås. Dock finns något som heter near field effect som gör att modemets antenn påverkas av närbelägna föremål. Hur pass väl impedansanpassning osv skett är omöjligt att veta eftersom du måste in och mäta i modemet mellan sändaren och den inbyggda antennen. Förexten undras om överföringen är induktiv eller kapacitiv.

du får utveckla mer om hur det var tänkt med USB och SMA. Antar att det modem du tänkt använda inte har någon modemanslutning.

Både G-man och jag har varit radioamatörer. Som sådana experimenterar man och optimerar för rådande förhållanden. Ändras förhållandena experimenterar man igen. Vet man inte vilka förhållanden som kommer att råda får man köra worst case lösningar.

Är av det vetgiriga slaget, och glad att få dryfta tankar med människor som kan mer än jag. smile
Startar en ny trå i ämnet och hoppas få lära mig mer.
http://www.mobilabredband.se/forum/view … 276#p16276
Tack på förhand.

13

Sv: Ställa in riktantenn på bästa sätt

Jag har inte sett någon seriös diskussion om hur den infuktiva öveföringen funkar, så mitt resonemang är induktivt.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

14 Senaste redigerad av jonasolof (2010-11-11 13:43:17)

Sv: Ställa in riktantenn på bästa sätt

Varför göra det enkelt för sig när man kan på skönt komplicerat vis låta antennen ställa in sig själv?

http://www.youtube.com/watch?v=FCHgS-0T … re=related

I kommentarerna tror folk att spårningen sker via gps-signaler. Men en svensk spårningsutrustning för marint bruk för telesatelliter säljs på världsmarknaden. Där ställs satelliten in genom signaloptimering så vitt jag vet. Det vore möjligt att ha olika parametrar som RSSI eller paketförluster. Problemet är väl dock de snabba fluktuationerna i signalen från en cdma basstation som inte beror på antennriktningen.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

15 Senaste redigerad av jonasolof (2010-11-12 22:57:03)

Sv: Ställa in riktantenn på bästa sätt

Julklappstips för antenninställning, en handhållen spektrumanalysator md riktantenn:

http://www.communica.se/index.asp?artikel=4900801

prislista

http://www.elektrosmog.de/Gutachten/Aar … ist_UK.pdf

kostar ca 500 euro, så tråkigt då för en leksak

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

16

Sv: Ställa in riktantenn på bästa sätt

jonasolof skrev:

Julklappstips för antenninställning, en handhållen spektrumanalysator md riktantenn:

http://www.communica.se/index.asp?artikel=4900801

prislista

http://www.elektrosmog.de/Gutachten/Aar … ist_UK.pdf

kostar ca 500 euro, så tråkigt då för en leksak

http://www.pcdoctorn.se/PartDetail.aspx?q=p:2403756

Pc doctorn verkar sälja den, dock finns ingen prisuppgift.

Mvh /Nicke

17 Senaste redigerad av jonasolof (2010-11-16 08:28:00)

Sv: Ställa in riktantenn på bästa sätt

Mitt mentala problem med att köpa en är att jag då har fört upp mitt hobbyintresse till en lågavlönad teknikers nivå på en installationsfirma. Det blir liksom fel. Fast samma gäller väl dem som har bra utrustning hemma för att pula med motorer.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

18

Sv: Ställa in riktantenn på bästa sätt

niru01 skrev:

http://www.pcdoctorn.se/PartDetail.aspx?q=p:2403756

Pc doctorn verkar sälja den, dock finns ingen prisuppgift.

Mvh /Nicke

Priser för svenska versionen finns på prisjakt.nu. Sök på "HF-4040-SWE".

19

Sv: Ställa in riktantenn på bästa sätt

Det man får för mellanskillnaden mellan 500 euro och 7-8000 kronor är en programmering som gör att man kan se vilken operatör som ger en viss  spektrumtopp. den programmeringen är nog landsspecifik. Knepigt för den som skulle vilja ha flera länder.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

20

Sv: Ställa in riktantenn på bästa sätt

Jag beställde en idag. Dock kommer det dröja innan jag kan testa den i stugan, återkommer med rapport.

Mvh /Nicke

21

Sv: Ställa in riktantenn på bästa sätt

Om du råkar ha en android telefon kan du ju testa appen Signal Radar också

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

22

Sv: Ställa in riktantenn på bästa sätt

jonasolof skrev:

Julklappstips för antenninställning, en handhållen spektrumanalysator md riktantenn:
http://www.elektrosmog.de/Gutachten/Aar … ist_UK.pdf
kostar ca 500 euro, så tråkigt då för en leksak

Det gick en "riktig", professionell sådan från Anritsu på Ebay för inte så länge sedan för 205 EUR. Tyvärr hann jag inte se det i tid, sad , hade varit ett bra tillskott i instrumenthyllan. Svindyra i nypris.

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi … AUS%3A1123

/Marcus

23 Senaste redigerad av jonasolof (2010-11-18 11:56:40)

Sv: Ställa in riktantenn på bästa sätt

Anritsu analysatorn låter ju avancerad eftersom den även analyserar signalkvalitet med avseende på multipath osv.

The measurement items include functions for measuring the RSCP 1 , Ec/No and SIR 2 , which is used to evaluate the strength of the radio wave received from each base station; and the delay profile, which is used to evaluate the delay characteristics of the radio wave caused by multipath propagation.

Min undran är mest hur långt man kommer med android-appen signal radar 2

signal vector shows direction of active cell tower
- map view of neighboring cell tower locations
- radar view of towers

http://www.androidpit.com/en/android/ma … -Radar-2-1

http://www.androidzoom.com/android_appl … _gluu.html

Kan man kolla individuella master eller ger den bara info om den telefonen låst på?

Vet ej om man skulle kunna få ut några andra paramerar som Ec/Io. de fanns att få i debug mode för iPhone 3 innan OS 4. egentligen finns det mesta av den info man vill ha, förutom info om multipath.

Eftersom google maps hämtar initial positionering via närbelägna master och faktiskt visar den använda masten innan gps-mottagaren gått signal så är det klart att det går att få koordinater för närbelägna master inkl cell id. Med koordinaterna är bäringarna till dem klar. Koordinaterna ger "radar" vy.
Det borde gå att visa UMT vs GSM. Signalstyrkan kunde anges med färg. Alla telefoner kan hitat även andra operatörers master än den man har sim för.

Med bäring, avstånd, typ och styrka plus en syftkompass har man vad man behöver i stort sett för att rikta en antenn. Signalkvalitet kan väl vara bra om man ska bestämma sig för att köpa fasigheten i fråga eller om man ska bestämma på förhand hur mycket man behöver ta i med antenn och masthöjd.Några enkla test med modem bör kunna vägleda där.

En android telefon är liksom lite mer användbar än en spektrumanalysator som kostar mer.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

24 Senaste redigerad av marcus-aa (2010-11-18 19:50:14)

Sv: Ställa in riktantenn på bästa sätt

jonasolof skrev:

Eftersom google maps hämtar initial positionering via närbelägna master och faktiskt visar den använda masten innan gps-mottagaren gått signal så är det klart att det går att få koordinater för närbelägna master inkl cell id.

Du får inte mastens koordinater via varken 3G eller GSM. Vad du får är ett svar från A-GPS-servern var andra användare som har haft GPS i närheten har uppfattat att masten förmodligen står. Det är en viss skillnad.

/Marcus

25

Sv: Ställa in riktantenn på bästa sätt

Jag skulle som folk har nämnt ladda ner den där appen till android.
Verkar funka över förväntan, iaf det lilla jag lekte med polarens lur.

Har fått analysatorn men skamset nog inte testat den, i vilket fall är den ju inte ett alternativ prismässigt, för en privatperson, oavsett hur bra den fungerar. Köpte min på företaget så det må vara hänt.

Lovar dock att den kommer att testas inom kort, hade nästan glömt bort den innan jag halkade in här igen! :-)

Mvh