1

Tråd: Problem med nätet?? Bara 2G!

Har äntligen fått mitt nya abonnemang, Tele 2 Large, men får inte mer än 2G!! Har testat både i routern i vardagsrummet (bästa stället) och utan routern direkt i datorn i vardagsrummet. Det ska sägas jag bara beställde simkort, har Sierra modem. Jag hade ju Comviqs kontantkort förut och det gick som smort, förutom vid helg och sådär, men alltid 3G i alla fall. Igår var det fint väder, idag dåligt väder, verkar inte ha betydelse. Har tankat på comviq kortet för att jämföra och det ger också bara 2G! Någon annan i västsverige som har problem? Bor utanför Uddevalla.

Det är tur jag valde rörligt abbonemang, kan inte säga jag känner mig välbehandlad. Först - Tele 2 är dom enda av ALLA operatörer som kräver inkomst. Jag var tvungen att förudmjuka mig och tigga mig till det och visa bevis på utbetalning av min handikappersättning. Information som borde stå som klistrad någonstans här så andra människor vet om det! För det andra lyckades dom skicka simkortet till helt fel adress, har nu fått det och nu begär dom 49kr för det nya simkortet. Urk. Men men, funkar det så är jag nöjd.

Som kontrast dock, trodde allt annat var kört men fick Telenors kontantsurfkort de bjöd på, har nu testat det en vecka också och... pingen är inte imponerande, alltid över 100ms (vad nu det innebär, lite långsammare vid surfning?), men ner och upp hastighet är helt enastående. Jag laddade just hem idag, i det här pissvädret, Fifa 11 demo 2gb på två timmar, vilket är helt shockerande för mig. Så nu börjar jag tro jag valt helt fel operatör. Jag fattar dock inte att Telenor är så bra när de går på Tres master... (ni känner säkert till mina tidigare problem).

2

Sv: Problem med nätet?? Bara 2G!

kan du tex åka någon km och prova?
kanske är din mast som är nere för service, ring t2 och fråga...

3

Sv: Problem med nätet?? Bara 2G!

Jag har ringt och kollat, det finns ingen driftstörning och ingen service registrerad. Jag lyckades till slut med "3g only" få 3g i korta stunder igår. Ska pröva igen idag. Märkligt. Samtidigt med telenors kontantkort idag fick jag på speedtest 6mbps ner!!! Wow. Men, pingen är dålig, 134ms. Vad innebär det i det långa loppet, för trots att jag bara knappt fick 3g igår med tele 2 till slut bled pingen 74ms. Fördel, nackdel?

4

Sv: Problem med nätet?? Bara 2G!

Testar du ping medans du surfar på någon hemsida? I så fall borde det vara långt under 100ms. Om du bara pingar utan att köra nån http trafik, då kommer inte ditt modem hoppa över till HSPA läge, utan stannar kvar i vanlig UMTS läge (dvs max 384kbps + högre latency).

Stäng ner alla internet-anslutna program, och gör så istället:

1) ping www.dn.se -t
2) kolla på modemlampan. Vad har den för färg?
3) Efter första 5 ping, så öppnar du din browser och surfar in på någon sida.
4) kolla på modemlampan. Vad har den för färg?
5) Titta på ping fönstret och kolla om latency ligger under 100ms.
6) Stäng ner browsern och vänta i 5 sekunder
7) kolla din ping värde nu (borde vara >100ms igen)
8) kolla på modemlampan. Vad har den för färg?

5

Sv: Problem med nätet?? Bara 2G!

Urk vilka resultat. Modemlampan lyser samma hela tiden: blått. Ingen skillnad vad jag än gör. Nu har jag modemet direkt i datorn alltså, och inte i routern. Lite jobbigt annars att springa till routern och titta.

Om jaag kör pingtestet som du säger och läser i pingrutan: Ligger ungefär på 95-150ms ping, hlgre ibland ibland hoppas det upp jättehögt. Testade nu Tele 2 också, och då ligger det sär (med eller utan browser, hoppar runt mer med browser):

52ms
1077ms
534ms
317ms
222ms
88ms
42ms
877ms
226ms

6

Sv: Problem med nätet?? Bara 2G!

Hos mig får jag bara 2G med Tele2 eller Telia och Turbo 3G med Telenor eller Tre.

Delning av master kan nog vara olika i olika delar av landet.

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

7

Sv: Problem med nätet?? Bara 2G!

Jo jag förstår det är olika men vomviqs kontantsurt (=tele 2) har ju funkat fint tidigare. Det där med pingen, nu har jag läst mig till något med cmd tracert och ping sunet, så här fick jag (det är med telenor, simkort i sierra modem, som sitter i dovado 4gr routern):

C:\Users\  XX>ping ping.sunet.se

Skickar ping-signal till ping.sunet.se [192.36.125.18] med 32
Svar från 192.36.125.18: byte=32 tid=91ms TTL=244
Svar från 192.36.125.18: byte=32 tid=93ms TTL=244
Svar från 192.36.125.18: byte=32 tid=99ms TTL=244
Svar från 192.36.125.18: byte=32 tid=101ms TTL=244

Ping-statistik för 192.36.125.18:
    Paket: Skickade = 4, Mottagna = 4, Förlorade = 0 (0 %),
Ungefärlig överföringstid i millisekunder:
    Lägsta = 91 ms, Högsta = 101 ms, Medel = 96 ms

8

Sv: Problem med nätet?? Bara 2G!

pingen ser helt ok ut.

9

Sv: Problem med nätet?? Bara 2G!

Det kan vara flera andra kunder (nya?) till Tele2 som börjat surfa på samma mast/cell som du, räckvidden minskar med antalet användare och du ligger kanske i utkanten på mastens täckningsområde. Därför kan det vara som du upplevt att det funkat vid fint väder men inte vid dåligt, vid dåligt väder sitter folk mer vid datorn.

Pingen på Telenor borde inte vara något större problem om du inte ska spela en massa spel online, spelar du spel så testa.

Jag har TELE2 LARGE och får ping på ca 200-500ms, någon gång i bland 100ms.