1 Senaste redigerad av Amon (2010-10-27 14:17:09)

Tråd: Fast IP med Tre

Hej!
Jag har ett MAX abonnemang hos Tre i sommarstugan, jag hade tänkt sätta upp några säkerhetskameror via detta som jag kan nå och se på nät helst jag vill via nätet.

När jag skulle installera dessa så märkte jag att för att detta skulle vara möjligt så behövde jag en såkallad "fast ip" för att kunna koppla upp mig själv mot nätet och se kamerorna. Jag ringde genast Tre för att få reda på hur jag skulle fixa detta och de informerade mig om att de tog hela 59kr/månad för denna tjänst.

Jag är sedan länge trogen kund hos dem och har 2 st mobila bredband samt majoriteten av familjens mobiltelefoner hos dom, men detta tyckte jag lät väldigt snålt.
Kan väl inte vara så jobbigt för dom att ge varje kund en fast ip vardera? Killen i supporten sa att även fast jag va trogen kund osv så kunde han ej ta bort denna avgift på 59kr/månad, men han sa även att om man var "kunnig" så kunde man själv fixa detta via routern.

Jag har router av modell Dovado 3GN och undrar således hur jag kan fixa detta. Läste omkring på detta forum och såg att man kan ändra apn för att få en publik ip, är detta samma sak som fast ip eller är det mer komplicerat än så?


Så jag skulle uppskatta väldigt om någon skulle vilja berätta för mig hur jag skaffar mig en fast ip till min Dovado 3GN router som har ett Huawei E1820 modem samt 3Bredband Max.

2

Sv: Fast IP med Tre

Går inte att få, dock så kan du använda dynamisk dns istället, och då kopplar du upp dig mot ett domain namn instället för en IP.

Routern kommer att synca din IP till det domän namn som du registreat.

http://www.dovado.com/FAQ.html#routerlocate

Mvh
M

3 Senaste redigerad av Amon (2010-10-27 14:48:10)

Sv: Fast IP med Tre

Mathias skrev:

Går inte att få, dock så kan du använda dynamisk dns istället, och då kopplar du upp dig mot ett domain namn instället för en IP.

Routern kommer att synca din IP till det domän namn som du registreat.

http://www.dovado.com/FAQ.html#routerlocate

Mvh
M

Okej, det låter som en bra lösning. Har inte tillgång till routern just nu men skall åka ut och testa detta så snart jag kan.
Är allt jag behöver göra för att förbereda är att skapa ett konto på den där sidan (dyndns)? Eller måste jag ställa in allt det där som personen på videon gjorde?

EDIT:
Jag undrar också ifall det kommer bli några problem med stängda portar osv, om detta är fallet kan detta fixat med inställning via routern eller är det ännu en extra tjänst som jag måste betala Tre extra för? Kan självklart ringa Tre och fråga detta, men du känns aningen mer kompetent och så behöver jag inte sitta i telefonkö i 45 minuter heller smile

4

Sv: Fast IP med Tre

Du hittar lite extra info här:

http://www.dovado.com/Apps.html#guide

Om du använder APN "bredband.tre.se" som vanligt, då skall det gå just fine.

5 Senaste redigerad av Prylman (2010-10-28 06:56:32)

Sv: Fast IP med Tre

OBS läs denna tråden för ner info. http://www.mobilabredband.se/forum/view … 17&p=2

Här åkte tre ut med öronen först.

Edit

Samir skrev:

Du hittar lite extra info här:

http://www.dovado.com/Apps.html#guide

Om du använder APN "bredband.tre.se" som vanligt, då skall det gå just fine.

Fast hur går det att kolla webkameror, styra belysning etc, om Amon vill använda sin telefon (iPhone ex med Dovado appen)? Finns ju dessutom en uppsjö program som kan styra kameror för att ex trigga inspelning. Vad jag vet, så är detta inte möjligt pga de begränsningar alla operatörer har i sin mobila nät. Telia säljer funktionen som tjänst (se deras företagssidor), telenor kan inte lämna några uppgifter på om eller hur de kan leverera sådana tjänster och för tre krävs att om två uppkopplingar, i deras nät, skall kunna 'prata', så måste tjänsten fast-ip finnas i båda ändar. Från tills ca två månader sedan, så fanns den tjänsten inte ens tillgänglig för privata abonnemang. Har bara fått allt att fungera med bredband och teleabonnemang från tele2. Ex Dovado i stugan, styra tellstick eller kolla kameror från iPhone eller laptop med samma APN (isp) på båda uppkopplingarna.
Tele2-Tele2 check
Tre-Tre nopp
Telenor-Telenor nopp
Telia-Telia nopp

Ska Amon däremot bara logga in i stugan från sitt fasta bradband, jobbmobil med annan leverantör än tre, så funkar det.

6

Sv: Fast IP med Tre

jag kör dyn+kamere m.m via tele2 funkat klanderfritt.
även sip-voip funkar bra.
rek dox hsupa för bättre funktion

7

Sv: Fast IP med Tre

Prylman skrev:

Ex Dovado i stugan, styra tellstick eller kolla kameror från iPhone eller laptop med samma APN (isp) på båda uppkopplingarna.
Tele2-Tele2 check
Tre-Tre nopp
Telenor-Telenor nopp
Telia-Telia nopp

Ska Amon däremot bara logga in i stugan från sitt fasta bradband, jobbmobil med annan leverantör än tre, så funkar det.

Operatörer som inte släpper direkt IP trafik mellan två abbonemang kan man göra nånting åt.

En enkel lösning jag brukar predika om är att använda VPN i t.ex mobilen eller datorn, och koppla upp sig mot nån VPN tjänst som t.ex Anonine eller Ipredator. På det sättet tillhör du en annan ISP (fast bara virtuellt), och kan då komma in till andra sidan.

Det är inte kanske världens ideala lösning, men det är inte världens mest ideala scenario att hamna i heller när två abbonemang på samma nät kan prata med hela världen men inte med varann!