1

Tråd: Dela mobilt bredband med LAN utan att tvingas ha PCn igång

Har ett E585 3G wifi/USB modem som jag skulle kunna koppla till en dator och sedan dela ut till LAN. Vill dock istället kunna koppla det till LAN utan att tvingas ha en PC igång (vill kunna ha min DS410j NAS till nerladdning)

Kan jag på något sätt koppla den till min D-Link DI-524 (wifi-wifi)?

Går det att via USB dela internet från min NAS som sedan är kopplad till routern och där delar LAN och wifi?

Någon annan lösning som ni kan tipsa om här?

2

Sv: Dela mobilt bredband med LAN utan att tvingas ha PCn igång

vissa routrar klarar att 'länka mellan wifi AP'
hurvida din DI-524 och E585 stödjer detta eller inte vet jag ej
(borde framgå i manualen till dom.

annars kan du nog koppla den till tex en dovado, och koppla D-linken på lanporten annars. en beg 'billig' dovado borde funka ok för dig. tom en med trasigt wifi wink

3

Sv: Dela mobilt bredband med LAN utan att tvingas ha PCn igång

Frågade Dovado support och de stödjer inte så kallade MiFi modem. Valde jag helt enkelt fel lösning från 3? De har även B260A som verkar vara vad jag vill ha eller E1820 USB som Dovadon stödjer.

Vet dock inte om de har samma prestanda.

Får nog se om det går att byta. Vilken av de ovan rekommendrar ni?

4

Sv: Dela mobilt bredband med LAN utan att tvingas ha PCn igång

Om du redan har MiFi och vill skaffa ett USB modem från TRE, då räcker det med Huawei E122, som går att skaffa från 200-300kr. Det ingår i deras kontantsurf (prepaid) paket. Den har nästan samma hastighetsprestanda som MiFi (förutom upplänken, som är 2Mbps istället för 5.76Mbps, men det spelar mindre roll för flesta användare).

5 Senaste redigerad av HondaCBX (2010-10-30 18:35:43)

Sv: Dela mobilt bredband med LAN utan att tvingas ha PCn igång

Jag är egentligen inte intresserad av något MiFi eftersom jag har router med WiFi och skulle vilja använda mobilt bredband istället för mitt väldigt dyra ADSL. Känns som jag då skulle ha B260A som jag om jag förstår rätt kan koppla direkt till min router via CAT kabel.

Har B260A samma prestanda som E585?

Pratade precis med 3 säljaren och jag skall få byta mitt E585 till ett E1820 + en tillhörande router (vi hade missförstått varandra). Får väl se vad det är för router de skickar med.

Fick ett E1820 och en Dovado 3GN router. Har dock inte provat routern ännu.