1

Tråd: Datagräns och verklig hastighet

Hej

Jag har precis köpt hus i skogarna utanför Karlskrona. Det finns ingen täckning för våra 3-mobiler och bara en av fyra "staplar" på min Telenor-telefon. Ingen ADSL-leverantör förutom Telia kan leverera ADSL, och telia kan inte leverera mer än 2Mbit/s.

Så jag har kollat lite på mobilt bredband via Net1. Täckning tror jag går att få via extern antenn. Har ca 15km till närmsta Net1-masten, och ungefär lika långt till två andra också.

Resultatet av uppvisade hastihetstester av användare här på forumet är väldigt varierande, men en oroväckande andel visar på nerhastigheter på mindre än 1Mbit/s och upphastigheter på mindre än 0,2Mbit/s. Men nu ryktas det ju om en uppgradering av nätet till en maximal hastighet ner på 14,7Mbit/s. Vilken verklig hastighet kan jag förvänta mig få då kl 17-23 vardagar och hela helgerna? Vad är maximala upphastigheten efter uppgraderingen av nätet?

Jag ser även att Net1 fortfarande har en datagräns på sitt bredband, nämligen 25GB/månad. Är det någon som vet hur hårda de är på det? Jag skulle tippa på att jag nu ligger på runt 40GB vissa månader... (30/30Mbit/s i lägenhet)

//Tobbe

2 Senaste redigerad av jonasolof (2010-10-25 08:43:21)

Sv: Datagräns och verklig hastighet

Svar om 3 i den tråden


Med tanke på att din höga förbrukning sänker tillgängligheten för andra så är det knappt man vill tipsa om Net1 som ju har stora celler med begränsad kapacitet. Systemet är inte gjort för storförbrukare utan för fjärrförbrukare. Bättre med 3G celler. Bor du i skogen kan du ha cellen i stort sett för dig själv.

Om det nu råkar vara så att du befinner dig i lokal radioskugga från ett 3G nät återstår bara Net1.

Kolla täckningskartan. Det finns tre lober från masten vid Karlskrona, en norrut, en åt sydost och en åt sydväst. Ligger du i lobmaximum bör det finnas signal. Ligger du däremot mellan två lober är det möjligt att täckningen är dålig. Så är fallet väster ut utmed E22an, framför allt kring Listerby. Uppåt Jämjö kan det också vara lite skralt.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

3 Senaste redigerad av keja01 (2010-10-25 12:13:04)

Sv: Datagräns och verklig hastighet

Om ADSL verkligen ger utlovade 2 Mbit är det oftast bättre än något trådlöst bredband, eller ungefär lika hastighet. Dåliga luftledningar kan göra att ADSL får lägre hastighet än utlovat och först då kan det bli tydligt bättre verklig hastighet med trådlöst. Eller behöver man i alla fall något trådlöst bredband och slipper då dubbla abbonemangskostnader om man väljer bort ADSL och använder trådlöst även hemma.

4

Sv: Datagräns och verklig hastighet

Hos Phone House kan man "låna hem" mobiltbredband och testa om det fungerar bra, gör det inte det kan man byta mot något annat smile
http://www.phonehouse.se/Barbara-datore … t-bredband

|ZTE MF880|Sierra Wireless 306|Dovado Pro|Tiny|4GR|3GN|UMR|3Maxfart Total|

5

Sv: Datagräns och verklig hastighet

Det är ju jättebra! Tack för tipset. Perfekt att kunna testa med olika leverantörer ju.

6

Sv: Datagräns och verklig hastighet

Svar till Tlundberg:
Den dystra sanningen är att även efter Net1:s uppgradering till teoretiska maxhastigheten 14,7 nu under våren kommer Du långt ifrån att kunna uppnå denna beroende på fra.a. kapacitetsbegränsningar - det är flera som skall äta av 14,7 Mb-kakan runt masten. Har själv dubbla kraftiga riktantenner med 30 - 35 km till respektive basstation och kan under lågbelastning (f.m och tidig e.m.) nå upp till 2,6 i nedlänk och knappt 1,0 i upplänk. under belastningstid (kväll och helger) får jag vara lycklig om jag uppnår 1,1 i nedlänk och kanske 0,5 i upplänk.
Precis som JonasOlof skriver är systemet tekniskt konstruerat för överlägsen täckning (ingen annan operatör kommer att kunna konkurrera i detta avseende)
men har som konsekvens av den höga yttäckningen samtidigt dålig kapacitet för många abonnenter och abonnenter med hög förbrukning. Mycket ärligt och bra är detta redovisat på ICE.net:s norska hemsida:
http://www.ice.no/privat/bredband-dekni … ignal.aspx
- men tyvärr inte på den svenska.
Dilemmat är inte av teknisk natur utan av ekonomisk. För de behov av kapacitet och hastighet som Du beskriver finns i dagsläget knappast någon reell ekonomisk lösning för riktig glesbygd. Tekniskt sett är det knappast några problem att hänga upp en basstation i varje skogsby eller att dra fram fiberlina till varje torrdass (som egentligen är det optimala - inte dasset (!)) men antalet abonnenter per ytenhet är alltför få för att ekonomiskt kunna bära fr.a investeringskostnaden. Ingen abbonnent i glesbygd skulle vara beredd att betala för ett sådant abonnemang och att lägga ut kostnaden även på - ur denna synpunkt - mer lyckligt lottade tätortsbor  skulle dessa nog inte heller acceptera. Drömmen om 4G med 80 Mb/sek till glesbygd tror jag förblir en dröm under mycket lång tid framåt. Titta bara på hur tätt 4G-baserna måste ligga inom tättbegyggt område för att uppnå någorlunda täckning så förstår var och en att det kräver ganska många tätt boende abonnenter för att det skall bli av.
Egentligen är det här inget konstigt - kommunen drar inte ut fjärrvärme eller vatten till glesbygd eftersom det blir för dyrt och bor Du tillräckligt långt från en nättransformator får Du betala astronomiska belopp för att få elström - that´s it !
Net1 är ändå ett otroligt framsteg för alla de av oss som bor kanske 6 km från en telefonstation och som till för bara ett par år sedan fick se minuterna ticka iväg på en uppringd modemanslutning med några tiotals kB/sek och nu kanske kan klämma fram 1-2 Mb nedlänk ur ADSL-kranen - så länge den finns kvar vill säga. Den påbörjade nedläggningen av koppartråd i glesbygd lovar inte gott för internetanvändare i glesbygd med höga hastighets- och kapacitetsambitioner men mycket gott för Net1 som ändå har förbättrat situationen radikalt till någorlunda hyfsad kommunikation.

Bottom line:
behöver Du 40-50 Gb per månad med över 10 Mb/s finns bara två realistiska alternativ inom överskådlig framtid - flytta eller sänk ambitionsnivån ! Kanske dystert men realistiskt - allting har ett pris ! För säkerhets skull - jag bor också i glesbygd !

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

7

Sv: Datagräns och verklig hastighet

Bra svar Vox medievalis!

Blir till att sänka ambitionsnivån. Om jag lägger min tid på att renovera huset i stället för att sitta vid datorn kommer det nog inte gå åt så mycket data varje månad.

Huset ligger 7km från telefonstationen, tredje sista huset på en återvändsväg som slutar vid en insjö

8

Sv: Datagräns och verklig hastighet

Om insjön ligger bortom dig sett från masten så kan det vara svårt att få bra mottagning om det dssutom ligger ett hinder mellan huset och masten. det beror då på att inga signaler reflekteras tillbaka.

Testa att gå till andra sidan sjön eller någon annan lämplig plats med stor öppen yta i riktning mot basstationen och kolla var du får för signal där. Jag vet att det är lite långsökt, men en mölighet vore att plocka ned bredbandssignalen där och länka den till ditt hus via WLAN. Den här situationen uppstår ofta i skärgården, du har en läcker kåk med utsikt mot havet som föräldrarna skaffade men nu nada bredband.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

9 Senaste redigerad av tlundberg (2010-11-28 22:33:22)

Sv: Datagräns och verklig hastighet

Så här blev det:

Jag insåg att jag inte skulle ha tid att experimentera med modemets position eller antenner (precis nyköpt hus). Och eftersom mobiltelefonen knappt fungerar ville jag ha en annan telefon som jag kan lita på att den fungerar.

Så vi beställde fast analog telefoni och bredband (ADSL, 2Mbit) från Telia.

Ljudkvalitén när jag pratar i telefon är inte jättebra, det låter lite skrapigt. Hastigheten på ADSL-uppkopplingen är 0,8 ner och 0,3 upp. Testade med bredbandskollen en sen kväll i veckan och en tidig lördagsmorgon med samma resultat.

Men nu får vi ha det här tills bindningstiden har gått ut (18 respektive 24 månader), sen får vi göra en ny utvärdering för att se om vi ska testa mobilt bredband med ip-telefoni eller inte.

Tack för er input tidigare i den här tråden!

10

Sv: Datagräns och verklig hastighet

Du får försöka se andra fördelar med husköpet smile

11

Sv: Datagräns och verklig hastighet

tlundberg skrev:

Så vi beställde fast analog telefoni och bredband (ADSL, 2Mbit) från Telia.

Ljudkvalitén när jag pratar i telefon är inte jättebra, det låter lite skrapigt. Hastigheten på ADSL-uppkopplingen är 0,8 ner och 0,3 upp. Testade med bredbandskollen en sen kväll i veckan och en tidig lördagsmorgon med samma resultat.

Men nu får vi ha det här tills bindningstiden har gått ut (18 respektive 24 månader), sen får vi göra en ny utvärdering för att se om vi ska testa mobilt bredband med ip-telefoni eller inte.

Tack för er input tidigare i den här tråden!

du har troligen fel på linjen,
bara att felanmäla..
beroende på hur du beställt så kan du annulera det och slippa bindningen.
läs fin stilta samt ev beeörda konsumentlagar.

12 Senaste redigerad av jonasolof (2010-11-29 09:55:34)

Sv: Datagräns och verklig hastighet

Det kan vara problem med korrosion i kopplingspunkter i kopparledningarna. Telefonledinngen till huset har förmodligen suttit uppe länge. De problemen kan felsökas.

Jag bor i en förort utanför Bryssel. För tjugo år sedan hade jag så skrapig teleledning att modem inte gick att använda så jag körde bankaffärer till Sverige över akustiskt modem óch belgiskt analogt 450 istället. Felanmälde varefter de gav mig en anslutning över ett annat kopplingskåp istället. Det har funkat perfekt sedan dess inkl med adsl då det kom.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

13

Sv: Datagräns och verklig hastighet

andy78 skrev:

Du får försöka se andra fördelar med husköpet smile

Don't worry, jag är helnöjd med husköpet! smile

G-Man skrev:

du har troligen fel på linjen,
bara att felanmäla..
beroende på hur du beställt så kan du annulera det och slippa bindningen.
läs fin stilta samt ev beeörda konsumentlagar.

jonasolof skrev:

Det kan vara problem med korrosion i kopplingspunkter i kopparledningarna. Telefonledinngen till huset har förmodligen suttit uppe länge. De problemen kan felsökas.

Vi hade beställt telefon tills i måndags. Eftersom det fortfarande inte fungerade i tisdags ringde vi och felanmälde. I onsdags eftermiddag fick vi ett sms där det stod att de hade avhjälpt felet. Så de har väl redan gjort någon slags felsökning antar jag.

14

Sv: Datagräns och verklig hastighet

men blev det bra?
om det är telia du har så är det någon lokal el firma som fixat med varierande kvalitet.

15

Sv: Datagräns och verklig hastighet

Håller med G-man. Det ska inte skorra alls på ledningen för då blir troligen adsl urkasst.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

16

Sv: Datagräns och verklig hastighet

För 7-8år sen då jag hade fast telefon så kunde jag inte ringa när det regnade.
Jag felanmälde såklart och teknikern bara skakade på huvudet då han kom ut till mig då han såg att telekabeln förmodligen aldrig bytts sen nätet byggdes nån gång i slutet av 60-talet.
Han sa sedan att hela nätet bort till telestationen såg ut ungefär på samma sätt så då gav jag upp mina drömmar om ADSL till min kåk och sa upp den fasta telefonen.

17 Senaste redigerad av jonasolof (2010-11-29 23:27:39)

Sv: Datagräns och verklig hastighet

Man kan överväga att gräva själv och erbjuda telia att lägga ned kabel. det har vi gjort på landet så slapp de luftledningarna och i viss mån åskkänsligheten.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

18

Sv: Datagräns och verklig hastighet

Fast om man ändå gräver vill man väl slänga ner fiber och inte koppar?

19

Sv: Datagräns och verklig hastighet

hellre luft fiber än mark koppar wink
hoho

20

Sv: Datagräns och verklig hastighet

Med tanke på att vi har 7km till närmsta telefonstation tvivlar jag på att vi kan få jättemycket snabbare ADSL, oavsett kabelkvaliten

21

Sv: Datagräns och verklig hastighet

Nu har vi äntligen fått modemet från Telia, innan har jag bara kört med ett gammat modem jag hade liggande.

Med Teliamodemet får jag bättre hastighet! 2MBit ner och 0,3 upp enligt bredbandskollen.se! Klart godkänt smile