1

Tråd: Bygga Custom Dashboard till Huawei modemen, intresserad? Klicka här!

Tja har ni någon gång undrat över hur och om man kan modifiera modemets dashboard/firmware/konfigurationsfilerna till modemet?

Har nu gjort detta möjligt med  Huawei e220 samt e1550
och jag är säker på att det går på fler modeler av Huawei...

Jag söker nu "Beta-testare" som skall hjälpa mig att bekräfta om det funkar på
följande modeller av Modem innan jag släpper programmet GRATIS!
-Huawei E219
-Huawei E270
-Huawei E800
-Huawei E620
-Huawei E226
-Osv... kom med förslag om fler modeler..

KRAV:
Modemet skall vara upplåst! Det måste finnas en "Dashboardupdater" till modellen...

MEDGIVANDE:
Jag avsäger mig oxå ifrån ansvar av alla problem som KAN uppstå 
om något skulle gå fel med era modem...
genom att "ansöka" som Beta-testare har ni oxå Medgivit till ovanstående!

Jag kommer bara välja EN person per model.. först till kvarn!
skriv följande:
-Modell=
-finns dashboardupdater=Ja/nej
-Kontaktuppgifter

2

Sv: Bygga Custom Dashboard till Huawei modemen, intresserad? Klicka här!

Inget intresse alls? Då ställer jag mig frågandes om det redan finns ett liknande program  som gör detta jobb?

3

Sv: Bygga Custom Dashboard till Huawei modemen, intresserad? Klicka här!

Vad kan möjligheten med att modifiera modemets programvara ge för positiva effekter?

4 Senaste redigerad av dragoncorpse (2009-10-30 06:40:47)

Sv: Bygga Custom Dashboard till Huawei modemen, intresserad? Klicka här!

Det är upp till envar vad som kan tänkas vara positivt, möjligheten att ladda upp ett eget programvara och egna plugins om man kan programmera eller bara ändra det befintliga programvara för att passa ens behov, ändra modemets konfigurationsfiler mm.

t.ex stänga av/ta bort modemets autorun. ändra utseendet på UI, ladda upp en liten linux oprativsystem att boota ifrån ja det mesta kan man nog göra..

MEN! man bör endå vara försiktig att ändra allt förmycket om man inte vet vad man gör... kan ju få katastrofala följder som t.ex en ej fungerande modem.. mm

ta och titta igenom vad som finns på ditt modem kanske så får du se vilka filer den innehåller mm...

EDIT:
Kan säga att på E1550 modellen så har du en fil som heter "data.bin" denna innehåller all data som modemet använder, för att öppna denna fil tänka ner den från modemet välj sedan winrar och packa upp den... det är en zipfil med ".bin" som extention...

5

Sv: Bygga Custom Dashboard till Huawei modemen, intresserad? Klicka här!

MDMA klarar redan av att stänga åtskilliga modems autorun funktion. Det är faktiskt ett simpelt AT-kommando. När det gäller omprogrammering av firmware så finns den möjligheten bland annat i DC-unlocker; dock i form av en ej alltför användarvänlig hex-editor.

I've got a Rolls Royce because it's good for my voice

6

Sv: Bygga Custom Dashboard till Huawei modemen, intresserad? Klicka här!

Tjena!

Jag är mycket intresserad av få lägga mitt eget innehåll på min E220. Jag ska installera DSL Linux på modemet. Jag har inte lyckats hitta något vettig förklaring på nätet. Jag blir gärna betatestare för övriga modem också!