1

Tråd: Bredbandskollen har nya gränser för Acceptabelt och Bra

Bredbandskollen mäter nu hastiget för 3G med 3, 6 och 10 Mbit/s och 4G. Gränserna för Acceptabelt och Bra har ändrats. Idag mätte jag 3,58 Mbit/s som bara blev Acceptabelt (inte Bra) med Tele2 och 6 Mbit/s Medium. Finns det någon som klurat ut var gränserna för Bra och Acceptabelt ligger. Den 21 juli mätte jag 2,74 Mbit/s för 7,2 Mbit/s 3G som visade Bra resultat. Tydligen har gränserna ändrats.

Tidigare var gränserna för bra och acceptabelt
384 Kbit/s 3G-nät (200 kbit/s, 100 kbit/s)
3,6 Mbit/s 3G-nät (1500 kbit/s, 600 kbit/s)
7,2 Mbit/s 3G-nät (2500 kbit/s, 600 kbit/s)

2

Sv: Bredbandskollen har nya gränser för Acceptabelt och Bra

Nu har jag mätt 3,90 Mbit/s som anges som Acceptabelt och 4,14 Mbit/s anges som Bra.

Slutsatsen är att Bredbandskollen för 6 Mbit/s 3G har gränsen för Bra satt till så högt som 4,00 Mbit/s. Den lägre gränsen för Acceptablet kanske är ca 2,00 Mbit/s. Finns det någon som mätt värden strax över och under?

3

Sv: Bredbandskollen har nya gränser för Acceptabelt och Bra

Jag snabbtestar helst med --> http://test.telenor.net/

Här går det att köra flera tester direkt efter varann och man får ett snabbare genomsnittsresultat smile

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

4

Sv: Bredbandskollen har nya gränser för Acceptabelt och Bra

Micke skrev:

Jag snabbtestar helst med --> http://test.telenor.net/

Här går det att köra flera tester direkt efter varann och man får ett snabbare genomsnittsresultat smile

Som speedtest.net fast telenor har skaffat licens för egen server osv. smile

Men mycket trevligt av telenor att ha denna tjänst också.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

5

Sv: Bredbandskollen har nya gränser för Acceptabelt och Bra

Hehe mitt 24mbit ADSL får inget vidare status på telenor

Ping på 24ms nerhastighet på 3,84mbit och upload på 2.15 mbit.
/Martin

6

Sv: Bredbandskollen har nya gränser för Acceptabelt och Bra

fanns något liknande på bredbandbolaget förut, är det denna dom adderat en dns på tro

7 Senaste redigerad av sven99 (2010-10-23 05:41:05)

Sv: Bredbandskollen har nya gränser för Acceptabelt och Bra

Bredbandskollen har nu helt nytt grafiskt utseende med runda hastighetsmätare med visare.

Har nu mätt 6 Mbit/s mobilt bredband två gånger:
1,75 Mbit/s blev DÅLIGT
3,32 Mbit/s blev GODKÄNT

Slutsatsen är att för 6 Mbit/s är:
0-2 Mbit/s DÅLIGT
2-4 Mbit/s GODKÄNT
4-7 Mbit/s BRA