1

Tråd: [Oktober] Kass koppling? 7st Antennboost paket!

Har du kass mottagning hemma eller i stugan?
Då kan detta vara nått för dig som inte riktigt har vågat gå hela vägen, vi skickar antennen till dig så du bara behöver införskaffa antennadapter på egen hand! Låter inte de bra så säg mig. Vi har tänkt att skicka ut 2st av detta antenn boost paket.
Paketet innehåller en 9dBi riktantenn som kan monteras på befintlig stolpe eller husvägg.
Antennen opererar mellan frekvenserna 1710-2170Mhz, och har SMA female kontakt. Antennkontakten på modemen är olika så kontrollera vilket modem du har och vilken antennkontakt du behöver, finns universal modeller också ifall man saknar antennkontakt.

Så vem får paketet? Den som helt enkelt behöver de gravast.
Man får framföra sitt "case" i tråden så utgår vi från det.

http://imup.se/i/IfStenZdTb.jpg

1710~2170Mhz 9dBi Directional High Gain 7-Unit Antenna for 3G Wireless Network (SMA Female)

- Frequency range: 1710~2170Mhz
- Gain: 9dbi
- VSWR =2.0
- Bandwidth: 460MHz
- Interface: SMA  Female
- Comes with mounting part
- Cable length: 100cm
Dimensions: 13.98 in x 3.15 in x 1.73 in (35.5 cm x 8 cm x 4.4 cm)
Weight: 9.31 oz (264 g)

Vid behov kan man få med en 3 meters förlängning SMA-M-F Connector:
Antenna RP-SMA M-F Connector Extension Cable (3M-Length)

- RP-SMA Male to Female connector, works with RP-SMA type antennas
- Length: 3 Meters

Behöver du adaprar eller antenner? Kolla med våra partners.
Glöm inte att du alltid får 5% rabatt hos infoferenda om du anger koden "mobilabredband".

Konverter för att ansluta extern antenn till Huawei E169, E620, E612 och E630.

Huawei E220 / E270

För att ansluta antenn direkt till Option USB-modem.

Huawei E1820 CRC9 adapter

Adapter för att ansluta modem Huawei E182E(Huawei E1820) eller Ice.nets D-50 till extern antenn.

Univiersal adapter

Huawei E220 / E270

Personer som kommer få detta är:

Holen,
Jonasolof,
obinett,
Meduza33,
Patrik,
zezam67,
CrazyFin,

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

2

Sv: [Oktober] Kass koppling? 7st Antennboost paket!

Vilken chans !
Ja det här skulle ju förmodligen kunna lösa en massa problem .
Vi har problem med att få med oss våra barn barnbarn etc ut till stugan i en liten by utanför Idre . Dom tycker att man måste ha en möjlighet att hålla lite kontakt med omvärlden någon gång i veckan också ,vilket inte är möjligt idag men troligen möjligt med hjälp av en bra antenn rätt monterad. Dom kallar stugan för döda zonen tråkigt, men grannar i området har samma problem med sina ungdomar.

Så det är klart att detta antenn pkt skulle varmt välkomnas och kanske glädja fler än
min familj.

Classe.

3

Sv: [Oktober] Kass koppling? 7st Antennboost paket!

Holen skrev:

Vilken chans !
Ja det här skulle ju förmodligen kunna lösa en massa problem .
Vi har problem med att få med oss våra barn barnbarn etc ut till stugan i en liten by utanför Idre . Dom tycker att man måste ha en möjlighet att hålla lite kontakt med omvärlden någon gång i veckan också ,vilket inte är möjligt idag men troligen möjligt med hjälp av en bra antenn rätt monterad. Dom kallar stugan för döda zonen tråkigt, men grannar i området har samma problem med sina ungdomar.

Så det är klart att detta antenn pkt skulle varmt välkomnas och kanske glädja fler än
min familj.

Classe.

Där ser man på, är de total död zon kan en Univiersal adapter vara bra så man kan använda till både mobiltele eller modem.
Att ha i åtanke är att antennen kan boosta signal för en mottagare och inte alla i t.ex. ett hus, då krävs de en repeater av 3g signalen, just so i know.

Holen/Classe bidrag nr1

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

4 Senaste redigerad av Patrik (2010-10-15 13:07:52)

Sv: [Oktober] Kass koppling? 7st Antennboost paket!

Kul idé smile
Självklar skulle jag behöva en extra antenn till sommarstugan som kan förbättra mottagningen och förhoppningsvis snabbare internet. Hemma kommer jag upp i cirka 5mbits (mitt E180 som flaskar) men i sommarstugan, bara runt 1 mbits, tänk om det skulle gå lika snabbt hemma som på landet, det skulle vara awesome:D

|ZTE MF880|Sierra Wireless 306|Dovado Pro|Tiny|4GR|3GN|UMR|3Maxfart Total|

5

Sv: [Oktober] Kass koppling? 7st Antennboost paket!

Jag är intresserad. Jag bor mitt i skogen med 7km, riktigt dåliga telefonledningar. Kan få max 2Mbit ADSL på grund av avståndet och mitt bredband går ner när det regnar! Telia har varit här många gånger men jag får nog anse att jag får vara nöjd med den kabellängden. Jag har därför skaffat mobilt bredband och kommer upp i ca 5Mbit. Det skall vara uppgraderat till 16Mbit här. Lite bättre mottagning skulle förstås inte skada då jag ligger på runt 30% just nu. Det är en liten bit till masten.

Jag pluggar på distans och använder mig mycket av internet. Detta skulle förstås underlätta för mig om jag kunde få till en mer stabil uppkoppling.

6 Senaste redigerad av meduza33 (2010-10-16 19:08:12)

Sv: [Oktober] Kass koppling? 7st Antennboost paket!

Skulle sitta som en smäck det,har stora problem med mottagningen pga skog skog och mer skog. Dessutom har jag inte tillgång till adsl, trots att jag bor en mil från Visby.

7

Sv: [Oktober] Kass koppling? 7st Antennboost paket!

Jag skulle gärna testa den tillsammans med Vololink VA125 som jag (förhoppningsvis) får köpa snart... tongue

Jag har idag cirka 10-15% signalstyrka så en bra riktantenn med bra förstärkning skulle sitta finfint! big_smile

De flesta modem (som t ex Huwaei E1820 som jag har) har uttag för extra antenn men det har ju tyvärr visat sig att det uttaget är för en s.k. diversityantenn så en "riktig" riktantenn på taket på dom modemen gör snarare skada än nytta. Vololink VA125 har dock ett RIKTIGT antennuttag så det vore riktigt gött att få pröva er coola riktantenn o se skillnad i hastighet med bra resp dålig signal. cool

8

Sv: [Oktober] Kass koppling? 7st Antennboost paket!

Andreas skrev:
Holen skrev:

Vilken chans !
Ja det här skulle ju förmodligen kunna lösa en massa problem .
Vi har problem med att få med oss våra barn barnbarn etc ut till stugan i en liten by utanför Idre . Dom tycker att man måste ha en möjlighet att hålla lite kontakt med omvärlden någon gång i veckan också ,vilket inte är möjligt idag men troligen möjligt med hjälp av en bra antenn rätt monterad. Dom kallar stugan för döda zonen tråkigt, men grannar i området har samma problem med sina ungdomar.

Så det är klart att detta antenn pkt skulle varmt välkomnas och kanske glädja fler än
min familj.

Classe.

Där ser man på, är de total död zon kan en Univiersal adapter vara bra så man kan använda till både mobiltele eller modem.
Att ha i åtanke är att antennen kan boosta signal för en mottagare och inte alla i t.ex. ett hus, då krävs de en repeater av 3g signalen, just so i know.

Själv klar, men för att fixa till så att jag får mottagning till modemet jag skall plugga i en Dovado router skulle det vara till god hjälp.

Classe.
Holen/Classe bidrag nr1

9

Sv: [Oktober] Kass koppling? 7st Antennboost paket!

Har för 2 veckor sen flyttat till en villa på landet, innan flytten sa vi upp vårt bbb 10/10 och beställde Telias bredband via jacket för att kunna ha tv,bredband,telefon, men fick veta efter några dagar att Telia inte skulle fungera dit vi skulle flytta, var så himla säker på att det skulle fungera i villan eftersom det inte ligger så långt utanför "stan"
Kör nu Telenors 6mbits mobila bredband via Huawei B260a router, som jag nu har haft i ca en vecka, kommer upp i 1mbit på bredbandskollen, det skulle vara gudomligt att testa om antennen skulle ge mig det lilla extra!

10

Sv: [Oktober] Kass koppling? 7st Antennboost paket!

hej gör ett försök vi bor i bålsta har 3 mobilt abb deras max som ska ge 16 mb när vi tog kunde man få upp till 21 mb men det är inte ens troligt enligt täcknings kartan ska vi ha högsta täckning men mottagnings procenten är mellan 12 0ch 20 i styrka . hastighet ca 0.3 0ch 0.8 till 2 i mätningar skulle skulle se detta med annten som en möjlighet.
hälsningar mise

11

Sv: [Oktober] Kass koppling? 7st Antennboost paket!

So far droppat in ett par då:

Anledningar/bidrag från:
Holen
Patrik
Niklas
Meduza33
CrazyFin
Miie
mise52amg

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

12

Sv: [Oktober] Kass koppling? 7st Antennboost paket!

Hej!

Jag är verkligen i behov av en  3g-antenn. Då min sambo och jag köpte ett 3g-modem till hennes föräldrar som bor på landet, visade sig detta inte fungera helt smidigt. Efter många timmar flyttande av antenn, samt dator hittades en plats i huset med en pinne i täckning, dock bara i fint väder:/. Skulle därför vara kanon om vi fick en antenn så jag kan åka ut och fixa det ordentligt till dom. De är ett gammalt par som verkligen skulle ha användning samt nöje med ett stabilt internet.

Mvh Dag

13

Sv: [Oktober] Kass koppling? 7st Antennboost paket!

Andreas skrev:

Där ser man på, är de total död zon kan en Univiersal adapter vara bra så man kan använda till både mobiltele eller modem.
Att ha i åtanke är att antennen kan boosta signal för en mottagare och inte alla i t.ex. ett hus, då krävs de en repeater av 3g signalen, just so i know.

Holen/Classe bidrag nr1

Håller inte med Anders fast du är lika snäll som tomten på julafton.
Min induktiva adapter från Inforeda har jag trätt runt mitt modem klarar även att jag lägger mobiltelefonen över det och Ohla från 103 dBm till 81 dBm.
Fast vet ju inte om det inverkar på GSM-signalen?

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

14 Senaste redigerad av zezam67 (2010-10-16 20:37:16)

Sv: [Oktober] Kass koppling? 7st Antennboost paket!

hejsan,jag är i stort behov av bättre antenn,jag kör med telenor mobilt bredband,har upp till 6 mb i teorin,men på riktigt max 1-2 mb,min dotter som är 3 år  älskar att se på youtube klipp,o blir väldigt ledsen ,när det bara laddar o laddar ,sen går det nån sekund igen,,sen laddar igen,,man blir tokig på det,,och dottern med,,Mvh Esa

15

Sv: [Oktober] Kass koppling? 7st Antennboost paket!

Är inte optimalt med You Tube och Telenor. Jag har telenor 10 MB och här laddas också om man ska titta på Prime Time. Canal Digitals 3 Mb VOID-tjänst går överhuvud taget inte då filmerna stoppas dygnet runt för laddning mer än 1 ggr minuten.

Just nu klockan 23.50:
http://www.speedtest.net/result/993196202.png

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

16

Sv: [Oktober] Kass koppling? 7st Antennboost paket!

Tja, mitt "case" är väl tudelat: är student och bor med min flickvän i en lägenhet i en del av en familjs hus (ute på bygden) och således är det knepigt med det här med bredband. Just nu går det så där med hastigheter och mottagning men jag har experimenterat hela sommaren med att knalla runt på gräsmattan med en laptop och ett usb modem och försöka pejla mig till bättre mottagning. Jag har skaffat mig en dovado router för att automatisera uppkoppling och övervakningen av nätverket. Jag har också tittat på antenn utrustning men det är utanför min prisklass.

Andra är att det vore kanonkul att ha tillgång till sån här utrustning när jag "meckar" vilket betyder att en gång i månaden åker hela nätverket ner och jag sätter i gång och optimerar, pillar och har mig till ljudet mycket "vart fan är internet henrik?!" samt "gah!". Att ha antenn och kablage skulle ge mig en chans att pröva ut mycket mer samt driva tjejen mer vansinnig. smile

Så knappast något motiv för någon allmännytta - utan bara för nörderi och en fightning chance att ha ett uppkopplat liv här ute.

17

Sv: [Oktober] Kass koppling? 7st Antennboost paket!

Update då

Anledningar/bidrag från:
Holen
Patrik
Niklas
Meduza33
CrazyFin
Miie
mise52amg
DagNo
zezam67
cocoan

Kanske skall dra åt snaran nu och välja ut de 2 som är lyckligt lottade. smile
Ni får gärna vara med att "nominera" enligt ert tycke, man får inte rösta på sig själv wink

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

18

Sv: [Oktober] Kass koppling? 7st Antennboost paket!

Andreas skrev:

Update då

Anledningar/bidrag från:
Holen
Patrik
Niklas
Meduza33
CrazyFin
Miie
mise52amg
DagNo
zezam67
cocoan

Kanske skall dra åt snaran nu och välja ut de 2 som är lyckligt lottade. smile
Ni får gärna vara med att "nominera" enligt ert tycke, man får inte rösta på sig själv wink

Nominerar gärna zezam67 - det är skittråkigt att försöka streama vettigt med mobiltbredband - åtminstone är det så för mig också - men kanske mest för de små som inte vänta i evigheter. smile

19

Sv: [Oktober] Kass koppling? 7st Antennboost paket!

Hallå gott folk. Jag är en kille på 19 år som tagit steget ut i livet och flyttat till ett hus på 128kvm som ligger en bit utanför staden. Jag bor där själv med mitt mobila "Bredband" som fungerar halv bra. Jag är glad om jag kan visa bilder på Facebook och att spela online som man gjorde när man bodde hos pappa är bara att glömma! Så hjälp en fattig, ensam och trött på segt mobiltbredband att iaf kunna läsa på aftonbladet på morgonen utan att behöva gå upp en 30min tidigare innan jobbet bara för att låta sidan ladda färdigt.

20

Sv: [Oktober] Kass koppling? 7st Antennboost paket!

Simon W skrev:

Hallå gott folk. Jag är en kille på 19 år som tagit steget ut i livet och flyttat till ett hus på 128kvm som ligger en bit utanför staden. Jag bor där själv med mitt mobila "Bredband" som fungerar halv bra. Jag är glad om jag kan visa bilder på Facebook och att spela online som man gjorde när man bodde hos pappa är bara att glömma! Så hjälp en fattig, ensam och trött på segt mobiltbredband att iaf kunna läsa på aftonbladet på morgonen utan att behöva gå upp en 30min tidigare innan jobbet bara för att låta sidan ladda färdigt.

tror att det är försent nu smile

21

Sv: [Oktober] Kass koppling? 7st Antennboost paket!

Hej!

Jaha, får väl ställa mig i kö också... förvisso funkar ju mina "lampenner" så problemet är ju 3G i sig egentligen. Skitdålig pålitlighet och kass bandbredd beroende på slotar som utnyttjas. Ingen informerar om det inte...
E220, + nåt annat huwaei??

/Bob The Builder.

Hon gick över gräsmattan, saftig och grön som alltid i juli.

Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålamodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat./ Nalle Puh

22

Sv: [Oktober] Kass koppling? 7st Antennboost paket!

Kan man inte söka socialbidrag för bredbandsantenn?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

23

Sv: [Oktober] Kass koppling? 7st Antennboost paket!

Har funderat på att skaffa antenn till stugan. Ibland får vi ingen 3G-mottagning på dagar men på kvällarna har vi kontakt. Dovado brukar mäta 0-12% 3G-signal. 2G (GPRS) finns hela tiden men det är mengslöst att surfa då. Vid starkaste signal 12% så får vi nedladdninghastighet på upptill 1,5Mbit/s men den är inte stabil, nedladning av sidor och filer bryts. Har som sagt grunnat på hur man ska lösa detta och är självklart intreserad av antennpaketet som jag då kompleterar med en induktiv koppling alternativt löder in en kabel med passande kontakt i modemet som fn är E1750.

/Peter

24

Sv: [Oktober] Kass koppling? 7st Antennboost paket!

Det är svårt att välja men jag nominerar Holen.
/Peter

25

Sv: [Oktober] Kass koppling? 7st Antennboost paket!

Folk's tycken/röster:

Holen #1
Patrik
Niklas
Meduza33
CrazyFin
Miie
mise52amg
DagNo
zezam67 #1
cocoan
Simon W
peter2

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!