1

Tråd: Är det någon som har testat den nya 3G-routern Jensen Air:Link 3G?

Såg den här 3G-routern på El-Gigantens MegaStore i Sickla / Sthlm igår:

http://www.jensenscandinavia.com/produc … ge=Swedish

2 st löstagbara antenner är ett klart plus jämfört med Dovado 3GN men för övrigt har jag ingen aning om hur övriga specifikationer och prestanda samt kompabilitet med olika typer av USB-modem är jämfört med den fina Dovado 3GN routern?

Kollade på deras hemsida men kunde inte hitta någon lista på vilka USB-modem som stöds.

2

Sv: Är det någon som har testat den nya 3G-routern Jensen Air:Link 3G?

senaste modem lista hittar du här: http://www.jensenscandinavia.com/downlo … FW2.10.pdf

3

Sv: Är det någon som har testat den nya 3G-routern Jensen Air:Link 3G?

Ah, tackar för listan! smile

Hmmm då får det bli en Dovado eftersom ni har klart bättre modemsupport! big_smile

Jag skulle gärna betala 3000-5000 kr för en RIKTIGT bra 3G router med INBYGGD modem, dvs bara stoppa in SIM-kort samt med 2-3 st externa antenner som kan bytas ut mot antenn på taket.

Jag hade gärna köpt den här om den hade haft stöd för HSPA+: http://www.sierrawireless.com/product/a … venXE.aspx och sedan kopplat den till min Mikrotik 433-router... big_smile

Den kostar visserligen 5000-6000 kr men för mig som bor i villa utan fast telefoni men med BRA 3G-täckning så är den nästintill ett måste för problemfri IP-telefoni och internetuppkoppling med bl a autostart av 3G-radiointerfacet om den tappar bärvågen... cool

Nåt för Dovado att satsa på? Eller är det så kanske att det är alldeles för få privatpersoner ute i villorna utan fast telefoni inte vill betala dessa summor för en professionell 3G-router med inbyggd modem?

Näe, dags o sticka till Media Markt o köpa en Dovado 3GN router i väntan på nåt annat... lol

4

Sv: Är det någon som har testat den nya 3G-routern Jensen Air:Link 3G?

Det som jag uppskattar mycket med Dovado är att dom ofta släpper nya uppdateringar med stöd för nya modem, många tillverkare gör en produkt, släpper en uppdatering om man har tur och sedan står man där med en router som inte fungerar när man byter operatör och får ett nytt modem.
Men Dovado utvecklar både nya produkter och utvecklar befintliga produkter som att dom ska bli ännu bättre. Det ska bli intressant att se om Jensen är lika duktiga på sånt smile

|ZTE MF880|Sierra Wireless 306|Dovado Pro|Tiny|4GR|3GN|UMR|3Maxfart Total|

5

Sv: Är det någon som har testat den nya 3G-routern Jensen Air:Link 3G?

Patrik skrev:

Det som jag uppskattar mycket med Dovado är att dom ofta släpper nya uppdateringar med stöd för nya modem, många tillverkare gör en produkt, släpper en uppdatering om man har tur och sedan står man där med en router som inte fungerar när man byter operatör och får ett nytt modem.
Men Dovado utvecklar både nya produkter och utvecklar befintliga produkter som att dom ska bli ännu bättre. Det ska bli intressant att se om Jensen är lika duktiga på sånt smile

är tom med värre än "inte fungerar när man byter operatör och får ett nytt modem" med linksys iaf räcker det med att byta firmware i ett gammalt modem så slutar det att funka, och inte har dom fixat detta ännu tråtts att firmwaren är +2år...

dovado kommer med ny firmware nästan innan modemet finns i handeln... typ.


patrik om du pröjsar mig 5k så kan jag bygga in ditt usb modem i en 3GN om du vill wink
går troligen i umr åxå men det är mindre utrymme i dessa...

nää tycker att externa modem är bättre pga hur snabbt utvecklingen går och mängden nya modem som kommer samt hastigheter...
annars skulle man få byta router varje år minst.

6

Sv: Är det någon som har testat den nya 3G-routern Jensen Air:Link 3G?

G-Man skrev:

patrik om du pröjsar mig 5k så kan jag bygga in ditt usb modem i en 3GN om du vill wink
går troligen i umr åxå men det är mindre utrymme i dessa...

nää tycker att externa modem är bättre pga hur snabbt utvecklingen går och mängden nya modem som kommer samt hastigheter...
annars skulle man få byta router varje år minst.

He, he... sorry men det var nog jag, CrazyFin som är villig att pröjsa hyfsat bra för en 3G router med inbyggt modem. Jag har full förståelse för att utvecklingen går fort på modemfronten men det jag i första hand söker är STABILITIET och DRIFTSÄKERHET i min 3G-uppkoppling. Det är ganska svårt att få det med USB-modem och konsument-routrar för 3G.

Sierra Wireless Raven XE har dessutom anslutning för extern antenn. Det har ju också i och för sig flertalet USB-modem men den kontakten som används där för extern antenn är oftast i klenaste laget.

Nåväl, blir nog hursomhelst Dovados 3GN router till att börja med. Jag gillar den snabba och proffsiga support som Dovado-gänget verkar erbjuda bl a här på forumet. smile

7

Sv: Är det någon som har testat den nya 3G-routern Jensen Air:Link 3G?

CrazyFin skrev:
G-Man skrev:

patrik om du pröjsar mig 5k så kan jag bygga in ditt usb modem i en 3GN om du vill wink
går troligen i umr åxå men det är mindre utrymme i dessa...

nää tycker att externa modem är bättre pga hur snabbt utvecklingen går och mängden nya modem som kommer samt hastigheter...
annars skulle man få byta router varje år minst.

He, he... sorry men det var nog jag, CrazyFin som är villig att pröjsa hyfsat bra för en 3G router med inbyggt modem. Jag har full förståelse för att utvecklingen går fort på modemfronten men det jag i första hand söker är STABILITIET och DRIFTSÄKERHET i min 3G-uppkoppling. Det är ganska svårt att få det med USB-modem och konsument-routrar för 3G.

Sierra Wireless Raven XE har dessutom anslutning för extern antenn. Det har ju också i och för sig flertalet USB-modem men den kontakten som används där för extern antenn är oftast i klenaste laget.

Nåväl, blir nog hursomhelst Dovados 3GN router till att börja med. Jag gillar den snabba och proffsiga support som Dovado-gänget verkar erbjuda bl a här på forumet. smile

prova dovado, yberstabilt för mig !
alla problem härledes till operatörerna.

en minipc med internt 3g modem skulle göra det du vill, och gå att uppdatera både hård och mjukvara.
men då är det linux som gäller, och utan seriösa kunskaper om lnx så är det inte enkelt att få det stabilt.

8

Sv: Är det någon som har testat den nya 3G-routern Jensen Air:Link 3G?

G-Man skrev:

prova dovado, yberstabilt för mig !
alla problem härledes till operatörerna.

en minipc med internt 3g modem skulle göra det du vill, och gå att uppdatera både hård och mjukvara.
men då är det linux som gäller, och utan seriösa kunskaper om lnx så är det inte enkelt att få det stabilt.

He, he... Har kört Dovad 3GN med Huawei E1820 nu sen 2 dagar tillbaka. tongue

GRYMT STABILT måste jag säga! big_smile

Det som återstår nu är att kolla om jag kan öppna 3GN och byta ut den fasta antennen mot en extern WLAN-antenn eftersom mitt hus e på 250 kvm och med lecablock i väggarna... yikes

Dessutom, extern antenn till modemet E1820? Vad jag förstår enligt ett annat inlägg här på forumet så är den externa antennkontakten på E1820 endast för en sk. "diversity antenn" så den går inte att använda för att sätta upp en riktantenn på taket... sad

Sierra Wireless USB 306 modemet verkar ha en extern antennkontakt som stänger av den interna antenn men då är problemet att SMS inte stöds av 3GN för detta modem... sad Finns det något annat USB modem med HSPA+ och med anslutning för extern antenn samt stöd för SMS i 3GN? hmm  Puih....

Hursomhelst, GRYMT nöjd med Dovado 3GN routern för det priset! 999 spänn på MediaMarkt. cool

9

Sv: Är det någon som har testat den nya 3G-routern Jensen Air:Link 3G?

Option ICON 505 och Nokia CS-15 är dem enda HSPA+ (max 10.2Mbps ner, 5.76Mbps upp) modem som stödjer SMS, men har inga externa antennkontakter. Dessa innehåller chipset från ICERA.

Alla andra HSPA+ modem som har 21Mbps stödjer inte SMS, men har externa antennkontakter. Dessa innehåller chipset från Qualcomm.

10

Sv: Är det någon som har testat den nya 3G-routern Jensen Air:Link 3G?

hadde 3GN två usb så skulle ett billigt E220 kunna agera SMS central wink
får hoppas att någon braniac på pinnverkarna fixar sms funktion på sina vad det lider... håller mig borta från 21mbit tills 'buggarna' är borta från dom.

den fasta antennen är lödd medelst sladd på kretskortet, och går att byta om man voidar garantin.
har bilder om du e intresserad hur den serut, för att få ett hum innan du skruvar isär den.
ev skulle inköp av en kontakt för lösa antenner som lödes dit vara ett bättre alternativ då kan man byta pinnar tills man hittar någon som funkar ok.
jag kör med en typ patchantenn i ena hörnet av huset som täcker hela, genom väggar o allt på båda våningarna.

11

Sv: Är det någon som har testat den nya 3G-routern Jensen Air:Link 3G?

Det sägs att Icera kommer släppa sin 21Mbps chipset nån gång på Q2/Q3, då kommer mest troligtvis SMS fungera där. Har själv märkt att Option, Nokia och nu t.o.m Sierra Wireless har börjat använda Icera chipset istället för Qualcomm.

12

Sv: Är det någon som har testat den nya 3G-routern Jensen Air:Link 3G?

G-Man skrev:

den fasta antennen är lödd medelst sladd på kretskortet, och går att byta om man voidar garantin.
har bilder om du e intresserad hur den serut, för att få ett hum innan du skruvar isär den.

Ok gött, jag tar kika gärna på dina bilder innan jag börjar skruva upp min o "voida" garantin...  cool

Jag tänkte montera en antennkontakt av något lämpligt slag (t ex en N-, FMA- eller SMA-kontakt) så att man kan testa olika antenner.

13

Sv: Är det någon som har testat den nya 3G-routern Jensen Air:Link 3G?

Samir skrev:

Det sägs att Icera kommer släppa sin 21Mbps chipset nån gång på Q2/Q3, då kommer mest troligtvis SMS fungera där. Har själv märkt att Option, Nokia och nu t.o.m Sierra Wireless har börjat använda Icera chipset istället för Qualcomm.

Aha, låter intressant... Får köra vidare med Huawei E1820 tillsvidare alternativt skaffa t ex Sierra Wireless USB 306 så att jag kan testa med en extern 3G antenn också...

14

Sv: Är det någon som har testat den nya 3G-routern Jensen Air:Link 3G?

kan mejla en bild om du pemear addy, eller dyl.

15 Senaste redigerad av jonasolof (2010-10-12 21:38:34)

Sv: Är det någon som har testat den nya 3G-routern Jensen Air:Link 3G?

Vololink VA125 borde vara intressant. diversitymottagning med två antenner, uttag för två externa 3G antenner. max fart 21mbps. SMS. Kostar ca 3900 vilket är bästa pris jag hittar. Konstigt nog hittar jag den bara marknadsförd i Sverige. Skulle var kul att hen testrapport. Mobilabredband kanske kunde låna en för test. Finns troligen en svensk importör som försörjer åf här.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

16

Sv: Är det någon som har testat den nya 3G-routern Jensen Air:Link 3G?

Verkar vara en grym router när man läser specarna.

Änltigen router med inbyggt SIM-kort, stöd för 21 Mbit/s och möjlighet till externa antenner! :-)

"Synd" bara att jag äntligen får 100Mbit fiber indraget till villan 1:a dec...

Ha, ha... Telia ville ha 30 000 kr för att koppla in vårt hus till nätet för 2 år sedan... ALDRIG sa jag och erbjöd 15 000 kr. "ALDRIG" svarade Telia och har kört 3G med ganska bra prestanda (3-5MBit/s via Telenor o deras statiska tjänst) sedan dess.

För en månad sedan damp det ner ett erbjudande från Telia:

"Teckna NU och få 100Mbit fiber med en installations kostnad för endast 9980 kr"... DESSUTOM så bekostar Telia även grävning på min tomt (vilket dom INTE gjorde i det initiala priset på 30 000 kr...)

Jag vann... lol

17

Sv: Är det någon som har testat den nya 3G-routern Jensen Air:Link 3G?

Grattis!!

18

Sv: Är det någon som har testat den nya 3G-routern Jensen Air:Link 3G?

Grattis wink

Jag avvaktar...anslutning + abo blir ju alldeles för dyrt för mig sad

http://www.tidolindo.se/new_doc/Blanket … 2_2009.pdf

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

19

Sv: Är det någon som har testat den nya 3G-routern Jensen Air:Link 3G?

Anledningen att Vololink VA125 hittils endast marknadsförs i Sverige är att det Sverige är ett av få länder som stödjer högre än 7,2 Mbit/s. 
Tillverkaren har några år på nacken men har endast sålt via operatörer tidigare.
VA122V och VA125 är de första enheterna som lanseras i Europa under eget varumärke för försäljning via återförsäljare. De kommer dykar upp i övriga Europeiska länder inom några veckor.
Jag har kört en på test under några veckor och den verkar ytterst stabil för att vara router menad för avancerade hemanvändare eller mindre kontor.
Det är en av få retail-produkter där man har bemödat sig med att lägga in en hårdvaru-watchdog.

/Johan
Communica

20 Senaste redigerad av CrazyFin (2010-10-14 09:48:30)

Sv: Är det någon som har testat den nya 3G-routern Jensen Air:Link 3G?

Jag e riktigt intresserad av att köpa Vololink VA125 trots att jag får fiber i december. Kan vara bra att ha en bra 3G router som fallback från fiber till 3G när Telia har problem med fibern... cool

Dröjer ju trots allt åtminstone 90 dagar innan jag får fibern på plats. Lär väl dröja till efter årsskiftet med tanke på hur "snabba" Telia är...

Nån som vill köpa 1 st Dovado 3GN och 1 st Dovado 4GR? tongue

21

Sv: Är det någon som har testat den nya 3G-routern Jensen Air:Link 3G?

Vad vill du ha för Dovadon?