1

Tråd: Hjälp med uppdatering av utrustningen

Har idag usb modem D50 med extern antenn på husväggen kopplad med medföljande 20 meters antennkabel.
Datorn visar full stapel på täckningen har 33.8 och 42.5 km till närmaste
bas stationer enligt Net 1.
Har 0.6 Mbit enligt net1 panelen på datorn vill ha bästa möjliga fart vad skall jag göra.
placering utrustning m.m. byte D35 router eller ?
Tackar för svar

2

Sv: Hjälp med uppdatering av utrustningen

D35 ger bättre hastighet ja. Ibland blir det bättre hastighet med antennen vinklad horisontellt som en TV-antenn. Troligast om det är vatten i riktning mot sändarmasten. Ju högre montering av antennen desto bättre. På den närmaste korta sträckan framför antennen är det en fördel med fri sikt utan hinder. I det medföljande programmet acess-manager kan man se den exakta signalstyrkan som en minus-siffra med enheten dBm. Själv får jag på 32 km avstånd -56 dBm och högsta hastigheten 2,9 Mbit under lågtrafiktid (ej kvällstid) med D35. Då är det en sjö emellan och sändarmasten är extra hög. Jag har två närmare master båda på 15 km som aldrig går fortare än 2,0 Mbit under lågtrafiktid därför att de masterna är lägre och det är kullar i vägen. Den ena masten är dessutom helt överbelastad av många användare vilket sänker hastigheten rejält för den masten under kvällstid. Jag har monterat antennen i toppen på ett metallrör så att man kan vrida antennen hela varvet runt mot olika master för att se vilken som ger bäst hastighet.

3

Sv: Hjälp med uppdatering av utrustningen

Du kan få högre hastighet om du använder D35 med en antenn mot vardera masten, men det är inte säkert. Du borde få högre hastighet med D35 eftersom den har diversitymottagning och medger yttre antenner.

Men nu är det så att D50 faktiskt innehåller två antenner också, det är bara det att endast den ena medger inkoppling av yttre antenn istället. Om signalstyrkan är mycket god så åtnjuter man alltså redan diversitymottagning. Så kan dock inte fara fallet mer än tre mil bort från masten. Du måtte få ut en mycket god signal till den ena antennen eftersom signalstyrkan är så god trots förlusterna i 20 meter kabel. Inte ens om du sätter upp D50 på väggen tror jag att du får optimal diversitymottagning. Därför tror jag att byte till D35 och två antenner kan hjälpa.
Kanske går det även att få routern närmare antennerna?

Har inte läst om någon som öppnat ett D50 modem och anslutit två antenner även om det kanske vore teoretiskt möjligt.  D50 och D35 har samma max utteffekt, 0,23 watt. Om de är lika känsliga på mottagarsidan vet jag ej.

Du bör även kolla det övriga som keja01 nämner. En störd signal med mycket "sidosignaler" genom reflexer osv sänker hastigheten även om den indikerade styrkan är god. Finns träd i vägen?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

4

Sv: Hjälp med uppdatering av utrustningen

Här har jag köpt passande antennkabel till bra pris och fraktfritt:
http://www.vhfteknik.se/sv/produkter?pa … gory_id=28

5 Senaste redigerad av alfa (2010-10-12 20:47:48)

Sv: Hjälp med uppdatering av utrustningen

Tackar för svaren ska testa era förslag innan bytte till D35 routern.
Börjar med att höja och rikta in antennen nogrannare och skaffa kortare kabel.
Märkte imorse var hemma och hade vård av barn att jag hade toppar på 1,5
mbit och låg stadigt över 0.9 vid sjutiden, runt tvåtiden sjönk det till 0.6mbit.
Programmet acess manager var får man tag i det för det var inget som följde
med i mitt paket.

6 Senaste redigerad av jonasolof (2010-10-12 21:17:47)

Sv: Hjälp med uppdatering av utrustningen

accessmanager är programvara för D35 som används över WLAN eller LAN. Finns också programvara för USB-anslutning på CD eller att ladda ned. Ingendera funkar till D50 utan där är mnan hänvisad till medhavd programvara alternativt att koppla upp modemet som andra modem under nätverksanslutningar.

Programvaran för D50 ger dig info för signalstyrka också om du sätter den i debug -mode. Finns en gammal tråd om det ungefär DX med D50.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

7

Sv: Hjälp med uppdatering av utrustningen

Det är inte samma program för D50 som D35 tydligen.

Fönstret Data Rate Control i "D-50" programmet  ser ut att vara använbart istället när man riktar in antennen eller går runt med D50 modemet. För mig med D35 blir det ett stabilt horisontellt streck så länge man inte ändrar på antennen. Blir det en dygnsvariation för dig? Eller menar du hastighetstest med www.bredbandskollen.se och liknande?

8

Sv: Hjälp med uppdatering av utrustningen

keja01 skrev:

Här har jag köpt passande antennkabel till bra pris och fraktfritt:
http://www.vhfteknik.se/sv/produkter?pa … gory_id=28

Mja, men några 20 meter skall du inte ha den kabeln till. 0,25 dB/m vid 450 Mhz, då är de 8 m den säljs i max, har man sen någon anslutande sladd till antenn och ett par skarvar är man snabbt uppe i 3dB.

Kabeldämpning under 2 dB bör man sikta på, absolut max 3. 20 meter skulle ge 5dB, vilket är oacceptabelt.

/Marcus

9

Sv: Hjälp med uppdatering av utrustningen

Sladden ansluter direkt till takantennen och det säljs i flera alternativa längder på vhfteknik så den inte blir onödigt lång. D35-Routern placeras lämpligen i huset så att det räcker med en kortare antennsladd. Man kan borra hål i väggen lika som man gör med tv-parabol-kablar. Sen har man wlan-överföring eller nätverkskabel till resten av huset.

10

Sv: Hjälp med uppdatering av utrustningen

D50 programmet i debug mode ger ungefär samma info som rf status monitor för d35. Plus packet loss procent. Om data rate control ger ett rakt streck vittnar det om bra och störningsfri mottagning. Samt förmodligen även låg belastning på masten. Reflekterade signaler kan ge varierande data rate control kurva även om antennen inte rörs.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.