1

Tråd: Hur klara mitt projekt?

Hej!

Jag är "nybörjare" på detta med "trådlöst bredband", och har en del att lära av er som varit med ett tag.

Utgångsläget:
Jag håller på med ett professionellt projekt. Projektet innebär utplacering av ett antal "lådor" som skall samla in data.
Bl.a. kommer varje låda att innehålla en digital stillbildskamera som med jämna mellanrum tar bilder.
Bilderna + annat data skall transporteras till en central server.
I lådan sitter också en liten PC.
I vissa fall kommer lådorna att vara placerade så att det finns tillgång till trådbundet nät.
I vissa fall finns dock inget trådbundet nät.
Jag tänkte då pröva att använda "trådlöst internet".

Mina behöv/önskemål är bl.a. följande:

-Datamängderna är i storleksordningen  100mbyte/dygn, i huvudsak upload.
-Jag vill kunna köra "remote desktop" mot den lilla dator som sitter i lådan.
-Jag behöver kunna koppla in en extern antenn
-Det program som sköter dataöverföringen är skrivet som en s.k. "NT service",
vilket innebär att det arbetar utan att någon användare är inloggad.
Detta betyder att också dataöverföringen måste fungera utan någon inloggad användare.

För att känna mig för så har jag skaffat två abonnemang.
-NMT
-Telia

För NMT så började jag med deras lilla USB-modem, men har nu bytt till den större routern.
För Telia så fick jag med ett Huawei E220

Detta är vad jag tycker mig ha upptäckt/förstått "so far"

För NMT verkar hastigheten Upload/Download vara tämligen symmetriskt, och fullt tillräckligt för mina behov.

För Telia är Upload riktigt dåligt, och med tvekan användbart för mina behov.

För NMT med routern så kan jag få kommunikationen att arbeta utan inloggad användare.
För NMT med det lilla modemet eller med Telia/E220 kan jag inte kommunicera utan att vara inloggad.

För NMT får jag en IP-adress som jag kan nå utifrån (och alltså köra remote desktop)
Jag kör DYDNS som routern sköter själv.

För Telia verkar jag inte få någon adress som jag kan kommunicera mot utifrån.
Jag har försökt fråga kundtjänst, men "vi förstår inte varandra..."

Mina funderingar är nu:
Finns det på den svenska marknaden någon kombination av operatör/hårdvara som kan tänkas svara mot mina behov? (Förutom NMT med stora routern...)

Kanske jag "tänker fel" och det finns helt andra lösningar....?
Alla synpunker tas tacksam emot!


/JS

2

Sv: Hur klara mitt projekt?

När du säger 100mb/dygn så puttar de bort Tele2 direkt då det är 1GB/mån gräns.

Telia har 5GB och Tre/Telenor kör nog med 10GB.
NMT vet jag inte vad de kört med.

Ang att vara uppkopplad utan att vara inloggad borde fungera om man kör med den unbyggda modemuppkopplingen i XP.
Men den kanske är aningen kass när det kommer till återuppringning nät nätet dör.

Finns lite verktyg för återuppringning.
Bästa är nog att köra med någon forum av router/gateway lösning till maskinen så den får ip direkt via dhcp och inte behöver tänka på mer en så.

Sen ang public ip så tror jag alla kan erbjuda det idag, osäker på telia.

Router/gateway med valfritt modem som fungerer med produkten är kanske att föredra som sagt, men det kostar ju lite mer också.
Sen beror operatöre lite på vad du vill få ut för speed och vart "boxarna" skall stå med täckning och hsdpa/hsupa utbyggnad.

Vilken ut hastighet du måste ha 0,06/0,3 eller 1,4mbit.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!