1

Tråd: Tre kopplar ner efter några minuter?

Min bror har ett litet problem och är helt bortom all hjälp när det gäller ettor och nollor. Och då vi bor x antal mil ifrån varandra och mina kunskaper ang. mobila bredband är en aning begränsad vänder jag mig till.. all hjälp jag kan få smile

Problemet är att hans mobila internet som körs på en stationär dator kopplar ner efter 10-20min. Sen är det helt omöjligt att koppla upp igen. Först efter några timmar kan han köra samma veva igen.. och så går det runt.

Han har provat dongeln i en annan dator. Där fungerar den perfekt. Han har även provat en annan dongel i sin dator (tre också) där har han samma fel.
Har testat olika USB portar på datorn och det är samma symptom på alla.


Så felet ligger ju på hans sida. Men frågan är.. vad kan felet vara?

Jag har lyckats ansluta till hans dator via ett fjärrstyrningsprogram i några minuter. Spanade lite på inställningarna för anslutningen och allt såg ut att se "ok" ut. Från vad jag kunde se. Felet är inte att han tappar DNS, utan hela hans anslutning "dör".

Har varit i kontakt med Tre och deras förslag va att han kunde få en ny dongle. Men det känns inte riktigt rätt väg att gå då den nuvarande fungerar i andra datorer etc.

All form av hjälp uppskattas enormt! (Räkningar måste betalas tongue )

2 Senaste redigerad av jonasolof (2010-10-08 07:22:11)

Sv: Tre kopplar ner efter några minuter?

Hade ett liknande problem med PC och adsl för några år sedan. Behövde förnya "the ip stack". Googla på det.

Kan han radera modemanslutningen under Nätverksanslutningar och göra om installationen?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

3

Sv: Tre kopplar ner efter några minuter?

Vad säger programet när man försöker koppla upp igen?

4

Sv: Tre kopplar ner efter några minuter?

Om datorn är infekterad med virus ellé dyl så kastar operatörerna ut anslutningen efter X tid, och dongen blir temporärt blockad.

så kolla mask status först innan du/ni micklar mer med datorn.

men det kan även vara samma problem/lösning som skrivits ovan.

5

Sv: Tre kopplar ner efter några minuter?

G-Man skrev:

Om datorn är infekterad med virus ellé dyl så kastar operatörerna ut anslutningen efter X tid, och dongen blir temporärt blockad.

så kolla mask status först innan du/ni micklar mer med datorn.

men det kan även vara samma problem/lösning som skrivits ovan.

Hur ser de att datorn är infekterad.?

6

Sv: Tre kopplar ner efter några minuter?

andy78 skrev:
G-Man skrev:

Om datorn är infekterad med virus ellé dyl så kastar operatörerna ut anslutningen efter X tid, och dongen blir temporärt blockad.

så kolla mask status först innan du/ni micklar mer med datorn.

men det kan även vara samma problem/lösning som skrivits ovan.

Hur ser de att datorn är infekterad.?

vet ej, bara att det var vad dom på 'desken' sa til ägeren.
jag plockade med mig dator + 3g och rensade den, sedan var det ej mer problem.
gissar att den skickade skräppost eller dyl.

gick ej att använda dongeln ens med annat sim, men med dongelns sim i en annan funkade det direkt. dagen efter så funkade det igen utan att göra något.

7

Sv: Tre kopplar ner efter några minuter?

Lite mer problembeskrivning behövs.
Skall man tolka det som att efter det att uppkopplingen gått ner så kan man inte gör en ny uppkoppling inom en timma men att det fortfarande finns signalstyrka, operatörsnamn och att man kan skicka sms?

Om man stänger applikationen, drar ur USB-modemet och stoppar i det igen, kan man därefter koppla upp eller var kommer en timma ifrån?