1

Tråd: Option GlobeSurfer Router III och Dect

Jag funderar på att slänga ut telia trådtelefoni och det adsl jag har idag och övergå till Tres mobila bredband helt.

Jag skulle dock vilja ha kvar mina DECT telefoner och de verkar gå att koppla in i rubrikens router. Men är det någon som vet om det fungerar?

Har googlat lite och läste nån kommentar om att Telia stänger av genomgående telefoni, så att datatrafik fungerar men inte tele. Gör Tre detsamma?
Hade annars varit suveränt att ha telefoni och bredband samtidigt med ett abb.

Jag vill ju gärna koppla om mitt nuvarande hemnummer till detta och ha 3g bredband samtidigt...

Alternativet är kanske att skaffa mobilt bredband med egen router och 3hemnummer som kopplas in i Globesurfer?

Finns det andra alternativ för att få till upplägget jag önskar?

2

Sv: Option GlobeSurfer Router III och Dect

skaffa mobil abg med data paket

3

Sv: Option GlobeSurfer Router III och Dect

OK, tack.
Det blir nog två abonnemang... Ett för tele och ett Bredband,
samma månadskostnad...

4

Sv: Option GlobeSurfer Router III och Dect

ska du köra med tele+data på samma 3G kan det uppstå problem pga dålig bandbredd och avsaknad av trafikprioritering i 3G-data.
'ljudet klipper på telefonin' vid surf

5

Sv: Option GlobeSurfer Router III och Dect

I inlägget ovan glömde jag skriva att Globesurfer nog är ute ur bilden i mitt fall.
Telefoni via Huawei B260a och trådlösa dect-telefoner, samt ett Huawei e1820 satt i en dovado 4gr router för bredband.

Men jag är orolig för att klippa den fasta linan och bara förlita mig på mobilt. Trots att jag har väldigt nära till min 3g+ mast...

6

Sv: Option GlobeSurfer Router III och Dect

prova + hårdprova det mobila, kör allt där ett tag - och gör sedan beslutet...

tänk på att villkoren på 3g kan förändras, med tex alla portar stängda, blokering mot konkurerande sip/voip leverantörer(vissa har det redan) osv...

jag har tex:
dovado + Huawei 1820|1750|1550|220|169 med bla siemens A580ip dect som agerar sip/ip telefon och det funkar, men inkommande ljud klipper om man surfar samtidigt, bara så man vet... samt det är LÄTT att förbruka 5gig på telefonsamtalen när det tex körs på bra ljud kvalitet.