1

Tråd: Tele 2 fasttelefoni via 3G

Tele 2 skickade ut erbjudande om att flytta fasttelefoni till mobiltelefoni och behålla fastnätsnumret. Är det någon som vet vad det är för router som de erbjuder? Är det någon annan leverantör som erbjuder samma typ av abonnemang som är bättre?

http://www.tele2.se/hemtelefoni-via-mobilnatet.html

Tacksam för svar

/Mattias

2

Sv: Tele 2 fasttelefoni via 3G

kolla på vanlig IP telefoni det är betydligt billigare.

jag kör tex med SIP leverantör + UMR + SEIMENS 580ip
funkar klander fritt med 3G, <40:-/månad.
Du får ditt vanliga nummer även där, OCH kan använda det i mobiltelefonen om den stödjer detta.
Annars kan du flytta/medflytta numret till mobiltelefonen så har du numret med dig hela tiden.

3

Sv: Tele 2 fasttelefoni via 3G

Vad kan du rekommendera för SIP leverantör? Jag har idag en Option Globesurfer III och det borde väl fungera att köra IP telefoni med den. Hur fungerar det med mobilen? jag har WLAN (Nokia 5800) i den, då borde det gå att köra med den, eller?

4

Sv: Tele 2 fasttelefoni via 3G

Har EJ provat 5800, Jag kör tex med E71 som har sip stöd direkt.
Annars funkade även NEXUS ONE med sip också när jag testade, så det lär funka på dom flesta.
det är ganska 'knepigt' att ställa in sip på nokian som syns nedan, enkel guide finns tex här: http://www.cellip.com/sv/07_customer_se … bor-funger
tänk på att SIP samtal drar ganska mycket data trafik, så det är billigare i praktiken med ett bra mobil abg för all trafik.

hur vida 'din' router funkar bra eller ej kan jag inte svara på, jag vet att UMR samt 3GN funkat klanderfritt med 3G + sip med E71 och A580ip.
Jag använder främst A580ip då denna är enklare att handha.

oavsett vilken sip leverantör du väljer så kolla att dom stödjer hög komprimerad trafik tex G.729 och tex G.711 vid bruk via bredband där det finns hög bandbredd.

5

Sv: Tele 2 fasttelefoni via 3G

Kollade och 5800 har stöd för SIP men ingen SIP kilent finns med, däremot kan man ladda ner Fring och både ringa med Skype och SIP, så det ska fundera. Anväder du CellIP som leverantör? Jag har tittat på Bixia och de verkar ha vettiga priser, men det vore fint att slippa en extra router, men å andra sidan så får man två telelinjer så att man koppla in de befintliga telefonerna i huset samt en extra på ett eget nummer...

6

Sv: Tele 2 fasttelefoni via 3G

Har, och haft flera leverantörer av sip.
Det har varigt lite uppköp så antalet har minskat lite, och andra har funkat extremt dåligt och blev avslutade.

Kolla att den voip leverantör du väljer använder sip med tex G.729/G.711 och inte någon av dom andra 'låsta' standarderna där enbart deras egna hårdvara funkar.
Tex så är/var telenors voip låst till deras hårdvara.
användande av ATA box ger lättare problem med echo och liknande problem med dåligt ljud pga konvertering fram och tillbaka mellan digitalt och analogt.
Och det är möjligt att du inte kan välja komprimering, och då kan det bli så att det inte funkar via 3G då bandbredden är begränsad.
Sedan saknar 3G trafik prioritering, så att surfa samtidigt som det är samtal kan ge problem.

7

Sv: Tele 2 fasttelefoni via 3G

Jag beställde IP telefoni från Affinity, körde utan hårdvara utan testar med min Nokia 5800 samt Fling så får vi se, sedan kan man ju alltid köpa en Siemens 580ip om jag ser att det funkar. Affinity hade ingen uppsägningstid eller uppläggningskostnad om man använder egen utrustning vilket jag gillade, nu är det bara att invänta ett mail med inloggningsuppgifter och sedan testa....

8

Sv: Tele 2 fasttelefoni via 3G

Hej Mattias, är väldigt nyfiken på hur affinity funkar ihop med mobilt bredband för dig?Sen undrar jag vilken leverantör av mobilt bredband du har testat med? Har själv IP-telefoni via affinity sen ca fem år tillbaks, och det har över lag fungerat väldigt bra över vårt fasta bredband. Det skulle vara flott med någon form av mobil lösning för att kunna ta med sig hemnumret när man är ute och rör på sig.

Hälsningar
/ Mattias H

9 Senaste redigerad av mjansson (2010-05-03 16:30:21)

Sv: Tele 2 fasttelefoni via 3G

Hej Mattias,
Det fungerar alldeles utmärkt det jag har testat, har inte gjort massor med tester men när jag har ringt så har det varit felfritt utan hack etc. Kör med Telenors mobila bredband och en Siemens Gigaset 580IP telefon via en Option Globesurfer III router. Har provat att använda Fling i min Nokia 5800 och det fungerade perfekt, lite konstigt blir det när man har två telefonnummer till samma telefon, det går att ringa sig själv...

10

Sv: Tele 2 fasttelefoni via 3G

mjansson skrev:

Hej Mattias,
Har provat att använda Fling i min Nokia 5800 och det fungerade perfekt, lite konstigt blir det när man har två telefonnummer till samma telefon, det går att ringa sig själv...

Tack för svaret, låter trevligt det där! När du körde med Fling i Nokian kopplade du då upp dig via wlan genom din router, eller direkt genom Nokians egen 3G-anslutning?

/Mattias

11

Sv: Tele 2 fasttelefoni via 3G

Hej igen,
Jag testade både WLAN och 3G och båda fungerade alldeles utmärkt.

12

Sv: Tele 2 fasttelefoni via 3G

Svar på den ursprunglig frågan:modemet var/är Huawei B260a. Tele 2 support påstod att antennen i det modem är fem gånger bättre än på en vanlig dongel. Detta stämmer nog inte för mitt 1750 modem är snabbare.
Jag har sedan jag fick trådlös hemtelefoni i maj haft problem med att den man pratar med ofta har störningar i form av pip mm. Tele 2 är medvetna om problemet. På ett halvår har dom inte lyckts lösa det! Senast pratade jag med personal i butiken i Skärholmen som bekräftade felet. I dag har jag fått besked från support att jag får ytterliggare 3 betalningsfria månader pga problemet!
Mvh
BGA

13

Sv: Tele 2 fasttelefoni via 3G

skaffa ett vanligt VoIP abg som går via SIP så 'bara funkar det' för ~40:- med nr prez.

det går INTE att köra voip samtidigt som man surfar pga den dåliga bandbredden i 3G-bredbandet i praktiken då 3g saknar trafikprioritering.

14

Sv: Tele 2 fasttelefoni via 3G

"skaffa ett vanligt VoIP abg som går via SIP"
Tack för svar. Kan du förklara närmare? Var hittar jag produkterna?

BGA

15

Sv: Tele 2 fasttelefoni via 3G

Själv så byte jag från Rix Telecom till Phonzo (www.phonzo.se), som kostar bara 29kr/månaden. Har egen hårdvara (vår första produkt här på DOVADO var en SIP telefondosa), och av nån mysko anledning får man betala extra i ingångsavgift bara för att man ska använda egen utrustning. In any case, det funkar bra med Phonzo och hjälper oss spara över 60% på räkningen. En pott på 400 samtalsminuter ingår varje månad.

16

Sv: Tele 2 fasttelefoni via 3G

BGA skrev:

"skaffa ett vanligt VoIP abg som går via SIP"
Tack för svar. Kan du förklara närmare? Var hittar jag produkterna?

BGA

finns flertal leverantörer av voip via protokollet sip,
vem du väljer avgör du själv - jämför dom - för det skiljer ganska mycket.
tänk på att den du väljer skall stödja den komprimering du väljer/utrustning.
tänkvärt är att du bör välja ett protokoll/komprimering med låg bandbredd för att det skall funka bäst.

tex sip med G.729 stöds av dom flesta.
G.722 ger tex nästan cd ljuds kvalitet, men kräver +50kb/sek i bandbredd UPP samt lika mycket ner samtidigt.

sök på wikipedia om protokollen.

kolla även att din 3g lev stödjer 'internet' så det funkar, vissa operatörer har funkat sämre.

prova tex: http://www.google.se/search?q=voip+sip+G.729+portera

17

Sv: Tele 2 fasttelefoni via 3G

G.729 kostar extra för operatörer eftersom den är licensierad, så de flesta SIP operatörer stödjer inte G.729, utan kör okomprimerad PCM G.711 (64kbps och uppåt). Med 3G's PPP-encapuslation, hamnar man på 82.4kbps. Så man måsta klara av minst det åt båda riktningar, tillsammans med låg fördröjning med minimal antal borttappade RTP paket.

http://www.bandcalc.com/

18

Sv: Tele 2 fasttelefoni via 3G

Såg, på sidan som refereras till, att Tele2 fast mobiltelefoni endast kräver 2G-täckning. Däremot behövs det 3G för att både ringa och surfa.

2G, eller egentligen 2,5G (GPRS), ger väl 20-50kB/s om jag minns rätt men detta räcker alltså för samtal?! Måste vara hårt komprimerat?

Fiber, Bordsrouter ZTE MF28G/D, 2x Huawei B525s-23a, 3Maxfart Fri Surf (100GB/mån), Wifog
Tech Blog of Sweden

19

Sv: Tele 2 fasttelefoni via 3G

hårt komprimerat eller bättre komprimeringsteknik, det ger iaf skapligt bra ljud med 729.
G.729 funkar klander fritt med 3g data och gprs eller om det är edge som det blir när den går ner på gsm.

och att välja en voip operatör som stödjer G.729 är en klar fördel, bättre ljud och stabilare funktion.