1

Tråd: Kampanj - Telenor Hemma

Just nu har Telenor en kampanj, där man får hemtelefon, bredband och trådlöst nätverk för 249kr/mån.

http://www.telenor.se/privat/kampanj/te … l#T22045_1

2

Sv: Kampanj - Telenor Hemma

Bra deal. Tele2 verkar ha liknande erbjudande.
Är det någon som har denna tjänst eller vet om nummerpresentatör på de befintliga hemtelefonerna kommer fungera? Eller får man klara sig utan det om man beställer detta paket? Läste någonstans att GSM/3Gnätet inte stödjer nummerpresentation med hemtelefonstandard (eller om det kanske är routern som inte stödjer det), men ändå ingår det i tjänsten?!

3

Sv: Kampanj - Telenor Hemma

Nr presentationen har inget med GSM/3G nätet att göra då detta är IP telefoni?
Så de beror på vad ip tele tjänsten har för stöd, men alla andra vettiga ip tele tjänster där ute har nr presentation.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

4

Sv: Kampanj - Telenor Hemma

ok, var helt säker på att funktionen "hemtelefont via mobilnätet" går via GSM/3G nätet. Annars förstår jag inte hur dom kan garantera att hemtelefonen fungerar även vid enbart GPRS/GSM hastighet på några få kb/sek? Som dom ju gör....

5

Sv: Kampanj - Telenor Hemma

seve skrev:

ok, var helt säker på att funktionen "hemtelefont via mobilnätet" går via GSM/3G nätet. Annars förstår jag inte hur dom kan garantera att hemtelefonen fungerar även vid enbart GPRS/GSM hastighet på några få kb/sek? Som dom ju gör....

Hmm mjadu, skall kanske ta tillbaka de jag sa och kolla upp innan jag uttalar mig.
Återkommer, antar att de är bara kolla speccen på Huawei boxen.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

6

Sv: Kampanj - Telenor Hemma

gsm/3g lurar har pissigt ljud kontra ip telefoni,
så får verkligen hoppas att det är ip-fååni....

för övrigt funkar ip telefoni över gprs, gäller bara att använda korrekta codecs, tex frings codec funkar över gprs. den gör av med 1kb/sek mot tex fullbandbredds ip telefoni som gör av med ~100kb/sek

7

Sv: Kampanj - Telenor Hemma

Jag har "fast mobil" från telia med en Huawei FT3310 och nummerpresentation funkar på dom vanliga telefonerna

D-link DWR-923 - Telenor - 2X Poynting LPDA-A0044

8

Sv: Kampanj - Telenor Hemma

när ip telefoni kostar 0 - 40:-/månad MED nr prez m.m.
så är frågan varför man skulle vilja betala >~150:-/månad för en vanlig fast...