1

Tråd: Tre krymper täckningsområde

Jag byter tråd för jag vill att någon på Tre gärna läser detta. Igår var jag arg, nu är jag ännu mer arg.

Har haft en felanmälan uppe nu i tre veckor för första september försvann täckningen (modemet visar "ingen tjänst"). Idag har jag äntligen pratat med en tekniker och fått svaret - en totalshock. Jag befinner mig nu i ett täckningshål. Varför? Jo några fler kunder har klivit på nätet, tydligen grannar ca 100 meter nedanför mig. Det belastar masten och täckningsområdet har krympt, därmed lämnat mig i ett täckningshål. Jag kunde inte tro mina öron, efter allt skryt Tre kör med om sin fina täckning. Jag har haft Tre i 3 år, och nu helt plötsligt kommer några kunder till och de krymper täckningen. Vad i h-lvete är det för service? Om det ens är tillåtet enligt konsumentlagar? Jag har skrivit på två års abonnemang i våras, är det verkligen tillåtet då att plocka bort mig för nya kunder? Ska ringa konsumentbyrån för it frågor imorgon.

Om det fanns något vettigt alternativ skulle jag inte vara så upprörd men efter alla års tester vet jag Tre var de enda som gav vettig hastighet. De enda jag inte testat är Ice/Net1, men efter skräckhistorier här på forumet om deras kundtjänst vågar jag knappt.

2

Sv: Tre krymper täckningsområde

Heh mjadu de är ju inte direkt "avsiktligt" gjort, bortsett från att de vill ha fler kunder.
Begränsning i 3G/WCDMA, NET1 kanske blir bra alternativ för dig nu, om de har löst problemen med sina stationer.

Du kanske får skaffa/göra en antenn för att pejla in mottagningen.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

3

Sv: Tre krymper täckningsområde

Nej det förstår jag, men kanke borde jag som gammal kund ha förtur? Jag vet inte.

Nu har jag kollat med alla aktuella operatörer, för jag är tvungen att byta nu och jag blir bara mer förvirrad. Telenor har den absolut trevligaste kundtjänsten men han rekommenderade mig att inte ta dom, de delar mast med tre, och vad han kunde se var täckningen usel. Synd. Har också kollat med Tre, deras mast ligger 1km bort åt söder, inte ens berget ligger emellan. Jag fattar ingenting varför det inte längre skulle finnas täckning här.

Tele2: närmsta mast är 2.6km bort åt väster, med berget emellan! Har ju Comviq kontantsurf= Tele 2 just nu, och det är ofta bara 2g, men det är ju nån slags täckning jämfört med Tre, trots längre sträcka och berg emellan!!

Ice/Net1: närmsta nmt-mast är 6.5km bort, men han påpekade deras teknik klarar längre avstånd. Masten ligger jättebra, kan nästan se den genom fönstret, men, jag minns min far som jobbade på televerket och han hade NMT telefon och fick alltid gå upp till garaget för att få vettig täckning. Och det var precis samma mast. Jag begriper inte varför men så var det.

Så jag har att välja på: ingenting, nästan ingenting, och kanske ingenting. Urk. Ja det är väl bara att prova, men någon borde förklara på Tre hur en så nära mast utan hinder till mig inte längre ger täckning när andra i sämre läge gör det.

4

Sv: Tre krymper täckningsområde

avalancher,

har du mottagning någon gång på dygnet med ditt modem?

Anledningen till att jag frågar är att 3G-nätet funkar på så vis att uteffekten på basstationen minskar beroende på belastning. Rimligen borde det vara mindre användare (dina grannar) på natten. Om du har täckning då kan en lösning vara en kraftig antenn som gör att du kan plocka upp den minskade signalstyrkan.

Det är alltså inte så att masten tittar på ditt abonnemang och gör en personlig gallring - nya eller gamla kunder....  wink
Det är inte heller så att masten känner till din geografiska position och på så vis tänker; "näpp, han är får långt bort. Han får får ingen mottagning".

Jag hoppas det löser sig för dig.
/A

5

Sv: Tre krymper täckningsområde

Hej, så tacksam för alla svar, ville passa på att säga det! Uteffekt = täckning?

Hmm, har inte provat på natten de senaste veckorna. Nej det är klart men jag fick besked av chefen idag att de inte kan ändra tillbaks täckningen för mig (för det kan dom) eftersom de nya kunderna då skulle drabbas. Profit går väl före lojalitet kan jag tänka mig.

Okej, rent teoretiskt nu, om jag nu skulle någon gång få en täckning, låt oss säga på natten, med Tre. Vilket är bäst, att skaffa en kraftig antenn till Tre eller skaffa kraftig antenn till Comviq/tele2 som jag får 2g med dygnet runt i alla fall.

6

Sv: Tre krymper täckningsområde

Ursäkta otydligheten. Jag är i botten tekniker. Friar det?
Ja; Uteffekt = täckning. I stor mån iaf. Det var så det var menat utan att gå in på djupare analys. (det är bäst att friskriva sig så man inte åker på någon "som också kan")
smile

Vad 3 kan göra själva med täckningen:
1. Ändra deras antennriktning. Vissa operatörer har elektronisk tilt på sina antenninstallationer. (jag är osäker på om 3GIS har det). Jag gissar att det är 3GIS som har masten. Har 3GIS masten så sköts i så fall detta på automatik av sajten. Jag har svårt att tro att 3´s nätplanerare ändrar om i 3GIS nät och riskerar att drabba Telenorkunder. Jag vet faktiskt inte så mycket om hur denna process går till.

2. Någon har varit uppe i masten och skruvat och riktat om antennen. Visserligen samma anledning som punkt 1, men något mer överlagt med hänsyn till kommentaren du hade fått av 3.

Syftet med båda anledningarna är att förbättra miljön för en större grupp klienter (telefoner/modem) under masten.

Prova gärna på natten och se om du har någon mottagning.
Om du får signal så kan du i så fall/i det flesta fall använda antennen till båda operatörerna.

/A

7

Sv: Tre krymper täckningsområde

Är du säker att grannarna har täckning? åk dit med bilen, prova att koppla upp testa lite under dagtid för att se prestandan.

Du verkar bo dåligt till, ingen 3goperatör verkar kunna leverera tillfredställande.
Tre och telenor sambygger utan för sthlm gbg och malmö, fungerar inte det ena så tror jag inte på det andra.

8

Sv: Tre krymper täckningsområde

Dum fråga kanske men har du testat med ett annat modem? Eller simkort? Har du testat att ta ur och sätta i simkortet igen? Det låter konstigt om det helt plötsligt har slutat att fungera. Även om det blir mer användare i masten borde det inte betyda att det slutar fungera helt. Hur har signalstyrkan varit tidigare?

Jag tror att 3 har gjort en uppgradering i nätet, kan det ha varit i månadsskiftet? Kan det uppstått i samband med det?

Om det inte har varit planerade arbeten med masten eller basstationen skulle jag kunna tro att det har hänt något med den alternativt ditt modem.

Net1 D35 - Mastmonterad LTE router Mikrotik - Comhem 50

9

Sv: Tre krymper täckningsområde

Tycker det låter konstigt det där,, om du åker till den masten du tror tillhör 3, så kolla om det står en station där som är märkt med 3GIS på dörren eller boden, kolla om det sitter 3 antenner i masten, normalt sett täcker det upp nästan 360 grader men de beror på hur dom ställt in antennerna, om du står brevid där kolla om du har täckning då. Om jag fick välja skulle jag föredra telia istället för comviq då telia har edge och comviq har bara gprs, men de får man kolla vad som går att få mottagning på.

10

Sv: Tre krymper täckningsområde

De skickade ett nytt simkort, testat, samma sak. Har inte testat annat modem, men går man 20-30 meter bort utomhus och det funkar kan det ju inte vara modemet (antar jag?). Signalstyrkan, du menar staplar? Brukade vara två staplar, på sin höjd tre. Utomhus brukade det vara typ fem. Nu är det ingen tjänst inne och två staplar utomhus på vissa fläckar, annars inget. Men, mobilen med tre i funkar fint fortfarande!

Japp!! Just precis exakt vid månadsskiftet! Slump? Tror inte jag. Har tyvärr ingen bil : ( omöjligt att kolla om ingen av er bor nära Uddevalla och kan kolla. Har Tele 2 edge?

Jo, "grannar" är inte så himla grannar i vanlig mening, det är inget villaområde, jag bor i skogen och det är en granne hit, en granne dit, åt ena eller andra hållet, samt ett litet gäng grannar nedanför mig i en dal. Jag har just kommit fram till idag att det inte är dom som är de nya kunderna (trodde det, men masten är åt motsatt håll). Men jag bor inte i någon urskog för det! 5km söder om Uddevalla bara.

Knatade runt med datorn utomhus idag igen, ännu sämre även utomhus, och jag kan nästan på metern se var täckningsområdet nu börjar eller inte.

Jag kanske är dum som inte ger mig, men jag funderar på om de säger sanningen verkligen eller latar sig. Tycker det låter så helkonstigt, och dessutom tog det dom nästan tre veckor innan de ens orkade kolla ordentligt. Det borde ju gått riktigt snabbt att komma fram till detta tycker man.

11

Sv: Tre krymper täckningsområde

avalancher,
utifrån din beskrivning så låter det som att en antenn löser ditt problem.

Ring oss imorgon på 031-7610000 så löser vi så du får rätt grejer.

Gonatt!
/A

12

Sv: Tre krymper täckningsområde

Tror du kommer notera en skillnad nu när vintern börjar komma och löven börjar falla.
De brukar jag göra på landet alla fall, på sommaren har jag 0 mottagning, huset ligger i en svacka/dal. Men på vintern kan man pejla in 3G't smile

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

13

Sv: Tre krymper täckningsområde

Av en händelse bor jag i Trollhättan, på gränsen till Uddevalla. Jag har yttre antenn, så jag har inga problem men vi använder säkert inte samma mast. Däremot har jag noterat en sämre signalstyrka på mobilen mot tidigare men jag kan inte säga när det har skett. Kan vara sedan dom sa upp(?) avtalet med Telenor

3 håller på och byta ut större delen av deras basar samt göra uppdateringar i nätet, det kan vara anledningen. Eftersom det skedde den 1 september verkar det lite konstigt.

Men det är inte så att du har kopplat in någon annan elektrisk utrustning i samband med detta som skulle kunna störa mottagaren i modemet? Det är viktigt att den får en ren och störningsfri signal...

Net1 D35 - Mastmonterad LTE router Mikrotik - Comhem 50

14

Sv: Tre krymper täckningsområde

Nix ingenting. Men visst är det märkligt det är precis i månadsskiftet! Jag har nu ringt konsumentbyrån för internetfrågor, de var mycket intresserade och vill jag ställer denna fråga till Tres reklamationsavdelning: "exakt vad har dom för rättigheter att krympa täckningsområdet utifrån deras egna villkor". Kan dom inte visa på någon paragraf har dom ingen rätt till det, då jag sitter med 2 års fast kontrakt. Han vill jag skriver in, och sen meddelar byrån resultat. Kan vara viktigt för andra tre användare, men jag vet inte om jag orkar, kan tänka mig det tar veckor/månader...

15 Senaste redigerad av nisse (2010-09-23 15:37:16)

Sv: Tre krymper täckningsområde

Kan det va så att din sektor som basantennen pekar mot har nedsatt signalstyrka? ibland har dom sänkt den så det inte bråkar med andra basstationer.(intrimmning) Har det kommit upp nån ny basstation brevid nånstans, nya antenner på hus etc,,,?  Borde väll finnas nån logg om dom gjort service inne i stationen den tiden, tex bytt hårdvara eller liknande. Tele 2 har inte edge.

16

Sv: Tre krymper täckningsområde

Nu är jag fullständigt totalt pusslad! Har äntligen fått mitt Sierra modem. Och skaffat router samtidigt, men det tar vi i en annan tråd. Jag är helt kär i Sierra, känns ju som en Ferrarri : ) Men till saken, efter att ha lekt runt med routern, comviq och Sierra modemet så blev jag nyfiken och slängde i Tres simkort. Pang - uppkoppling. Ingen dålig uppkoppling heller, samma som förut, och går jag ut till grannens tomt får jag t.o.m. 5.01mbps ner! Jag sitter aldrig på grannens tomt men ändå. Inomhus har jag som mest i en lycklig stund (tack vare placeringar och annat) fått ca 3.00 ner, men annars runt 1.0. Var tusan tog täckningshålet vägen? Så jag testar tres modem igen, bägge två, och låser upp comviqs och testar - ingen tjänst, ingen tjänst, ingen tjänst. Sätter i det i Sierras - tjosan.

Förklara någon, snälla, jag känner mig helt förvirrad. Jag kan bara anta något ändå hänt med Tre, men att Sierran har bättre mottagning, mindre känslighet, ja gud vet vad.

Den bästa uppkopplingen får jag dock med comviqs simkort i Sierra, Sierran i dovado routern, och routern placerad i ett hörn i vardagsrummet. Som mest 4.0 drygt. Men det återstår att se under belastning/regn osv vilken operatör som står pall, men till huvudämnet, jag fattar inget, ljuger Tre? Har de ens kollat vad problemet är eller bara hittat på något? Det är ju glädjande det funkar med Sierra, men man ska ju inte behöva köpa ett extremt dyrt modem för att lösa saken.

17

Sv: Tre krymper täckningsområde

glapp usb

Mobilt bredband sedan 2005-07-29 ----->

Tele2 är telkoms Ryanair

18

Sv: Tre krymper täckningsområde

Då är det är det bara lämna in modemet , och referera att du får täckning med ditt andra modem.

19

Sv: Tre krymper täckningsområde

Men, det funkar ju inte med med Tres modem, funkar inte med Tres gamla modem, funkar inte med Comviqs upplåsta modem (och jag vet ju det modemet funkar med comviq). Det funkar bara med Sierra