1

Tråd: Efter uppgraderingen

Jag har varit på Net1 & tjatat en del & fått följande info som kanske är av intresse?

Jag har frågat om det är officiellt & fått ett ja, så då kan det inte vara fel att sprida det.

Nu är ju nätet (masterna) runt mig uppgraderade, så då kommer ju följdfrågorna:

    * När kommer ni med den högre hastigheten.
       Vi kommer ha testmodem för detta på plats i Nov/Dec, dvs en kommersiell lansering kan komma ske under 1a kvartalet 2011
    * Hur mycket förändras kapaciteten.
       Iom uppgraderingen dubblas kapaciteten då vi lägger till en andra carrier.
       Om vi förutsätter att våra kunder använder samma mängd data, så kommer detta bidra till en ngt höjd medelhastighet  o i dagsläget så påverkas denna mycket av belastningen på masten
    * När blir hårdvaran tillgänglig
       Våra förväntningar är Q1 2011
    * Har den nya routern möjlighet till bandbredds mätning & fördelning
       Bandbreddsmätning kommer ej vara tillgängligt i första versionerna, möjligt att det kommer under Q2. men den kommer ha quality of service dvs telefonitrafim prioriteras över internettrafik
     * Hur blir det med telefoni
        Lanserades förra veckan, för tillfället endast köpbar via vår hemsida
     * Vilka erbjudanden kan vi förvänta oss
        Nya hårdvaran är gratis om man binder upp sig i 24 månader. Denna är ännu ej RevB (högre hastighet) kompatibel.
Har du ab med bindningstid så skickar vi nytt modem, du returnerar ditt gamla.
Ingen startavgift, 24 mån bindningstid.
Har du ingen bindningstid så gäller nuvarande ab villkor, precis som för nykund.
Hårdvaran som kommer i Q1 skall vara RevB kompatibel, finns risk att det endast gäller USB stickan, och routern kommer Q2.


Svaren är officiella, dock med reservation för lanseringstider ökad hastighet. Här är vi väldigt beroende av hårdvarutillverkarna och tidsramarna jag nämnt är endast indikativa.

1mil söder Gnesta.
Teracom Air2Fibre, Bredband2

2

Sv: Efter uppgraderingen

Tack för infon!

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

3

Sv: Efter uppgraderingen

Undrar just hur prisbilden blir på den högre hastigheten.

4 Senaste redigerad av Info (2010-09-30 08:02:45)

Sv: Efter uppgraderingen

Tack för informationen.
Men för Mig verkar de intresanta inträffa först Q2 sad
Dvs Rev B routern.

Sedan är nästa fråga vad innebär den nya "Telefon" lösningen?
Då den basseras på D-35, men hur är den telefonlösningen tänkt att fungera?
Den "Telefon dosa" som skulle tas fram för användning med D-35 har det inte hörts något nytt på snart 6 månader.

5

Sv: Efter uppgraderingen

Sedan någon månad får den som vill ha telefoni lämna tillbaka sin D-35:a (alternativt D-50:a) och få en ny D-40:a (telefondosa). Egentligen ett ganska dåligt byte för den som befinner sig i cellperiferin då D-40:an saknar diversityfunktion (dubbla antenner). I övrigt har D-40:an alla funktioner som D-35:an har. Så småningom dyker det väl upp en D-35:a med telefoniutgång men jag misstänker det dröjer ett tag eftersom telefonin inte på något sätt är knuten till rev.B.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

6 Senaste redigerad av Info (2010-09-30 16:06:05)

Sv: Efter uppgraderingen

Vox medievalis skrev:

Sedan någon månad får den som vill ha telefoni lämna tillbaka sin D-35:a (alternativt D-50:a) och få en ny D-40:a (telefondosa).

Så lurigt tongue

För på hemsidan och i reklamen för telefoni i Net1's nät så är det ju en D-35 som visas på bilderna.

EDIT:
Enligt vad de sa i samband med nedläggningen av Mixabonemangen med fri telefoni förra gången...
Så skulle Telefoni Dosan" utgöras av en dosa som anslöts till D-35 med en lankabel.
Till dosan anslöts sedan valfri standard telefon.
Det var "Telefon Dosan" enligt deras beskrivning den gången...