1

Tråd: Signalförlust Huawei E1820 med sil-antenn.

Hallå!

Jag skaffade mig Tele2 Bredband Large förra veckan efter en hel del bråkande när det gällde fast bredband, och efter någon dags användande tyckte jag att min signal var lite dålig och efter en del surfande så hittade jag den lösningen flera av er användt sig av, nämligan en metallsil från ÖB.

Jag "installerade" anordningen för någon timme sen och direkt så fick jag mellan 1-2 mer staplar än vad jag fått tidigare.
Dock har jag ett annat problem nu.

http://img525.imageshack.us/img525/6627/uppkoppling.jpg

Som det visar på denna bild så efter 6 sekunder har jag två staplar i sändningen.
Cirka en halv minut efter detta så visar det att min connection har dött.
En halv minut efter detta så har jag normal connection igen.

Vad kan detta bero på?
Jag bifogar även bild på hur jag monterade modemet på silen för att ni ska kunna se om jag gjort något fel med detta, vilket jag har svårt att tro?

http://img830.imageshack.us/img830/6964/parabol.jpg

Någon som har någon idé om vad det kan vara?

2

Sv: Signalförlust Huawei E1820 med sil-antenn.

Ladda hem MDMA (3G varianten)  http://www.nerve.org.za/mdma/ och kolla signalstyrkan med. Ger lite mer detaljerad info.

3

Sv: Signalförlust Huawei E1820 med sil-antenn.

jag skulle monterat det annorlunda för maximal paraboleffekt.

se silen som en spegel, och allt ljus framifrån skall studsa till antennen i dongeln.

4

Sv: Signalförlust Huawei E1820 med sil-antenn.

lillmalen skrev:

Ladda hem MDMA (3G varianten)  http://www.nerve.org.za/mdma/ och kolla signalstyrkan med. Ger lite mer detaljerad info.

Av någon outgrundlig anledning verkar det fungera igen just nu, men tack för länken!
Kan vara bra att checka om problemet återkommer.

5

Sv: Signalförlust Huawei E1820 med sil-antenn.

G-Man skrev:

jag skulle monterat det annorlunda för maximal paraboleffekt.

se silen som en spegel, och allt ljus framifrån skall studsa till antennen i dongeln.

Har du något tips på hur jag kan montera den istället? kan jag få ut lite mer kräm i den så försöker jag gärna big_smile

6

Sv: Signalförlust Huawei E1820 med sil-antenn.

OHSNAPIMABEAR skrev:
G-Man skrev:

jag skulle monterat det annorlunda för maximal paraboleffekt.

se silen som en spegel, och allt ljus framifrån skall studsa till antennen i dongeln.

Har du något tips på hur jag kan montera den istället? kan jag få ut lite mer kräm i den så försöker jag gärna big_smile

lägg tex blank folie i den (som tillfällig spegel)
forma/placera så att enbart dongelns antenn syns framifrån.
sedan kan folien tas bort när du hittat formen.

en tv parabol har optimal form, stor yta.

7

Sv: Signalförlust Huawei E1820 med sil-antenn.

G-Man skrev:
OHSNAPIMABEAR skrev:
G-Man skrev:

jag skulle monterat det annorlunda för maximal paraboleffekt.

se silen som en spegel, och allt ljus framifrån skall studsa till antennen i dongeln.

Har du något tips på hur jag kan montera den istället? kan jag få ut lite mer kräm i den så försöker jag gärna big_smile

lägg tex blank folie i den (som tillfällig spegel)
forma/placera så att enbart dongelns antenn syns framifrån.
sedan kan folien tas bort när du hittat formen.

en tv parabol har optimal form, stor yta.

Dvs göra hål i  mitten av nätet och sätta dongeln igenom där?
För vad jag förstått sitter antennen längst ut på donglen?

Förstärker alltså folien bättre än vad silen ensamt gör?
Någon parabol har jag tyvärr inte tillgång till.

8 Senaste redigerad av keja01 (2010-09-23 10:20:43)

Sv: Signalförlust Huawei E1820 med sil-antenn.

Jag har för mig att det ska vara en halv våglängd (eventuellt plus valfritt heltal) mellan en riktig parabols centrum till dongelns antenn. Våglängden för 2,1 GHz blir 14,3 cm. En tumregel var att en parabol behöver vara minst 10 våglängder i diameter innan den får full effektivitet och då kan jämföras med en strålkastare.

9

Sv: Signalförlust Huawei E1820 med sil-antenn.

keja01 skrev:

Jag har för mig att det ska vara en halv våglängd (eventuellt plus valfritt heltal) mellan en riktig parabols centrum till dongelns antenn. Våglängden för 2,1 GHz blir 14,3 cm. En tumregel var att en parabol behöver vara minst 10 våglängder i diameter innan den får full effektivitet och då kan jämföras med en strålkastare.

Och för oss som i stort sett såg en bild på en silantenn och tänkte "Åhå, jag testar" och inte kan någonting betyder detta? big_smile

10

Sv: Signalförlust Huawei E1820 med sil-antenn.

Den varierande signalstyrkan kan bero på att dataöverföring har låg prioritet så du har blivit dirigerad till en annan bas eller en annan antennriktning på den bas du har. Hastighetsvariationerna beror på basens belastning av trafik. Speciellt på morgon och eftermiddag då folk sitter i bilen och telefonerar är trafiken på basarna hög.

11

Sv: Signalförlust Huawei E1820 med sil-antenn.

Har man otur studsar signalen tillbaka till modemet från silen som inte är det minsta parabolisk. Och då kan den utsända effekten bli till värme i modemet som lägger av lite då och då. Så betedde sig ett 4G modem jag testade - om det låg på träbord. Fick modemet hänga i en kort USB sladd över bordskanten var det OK.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.