1

Tråd: Fråga om telefon

Använder net1 somkort, eller har de ett imsi på deras telefoner?


Kan använda en telefon från gamla radiodesign i net1:s nät?

2 Senaste redigerad av jerjo2 (2010-09-14 19:45:43)

Sv: Fråga om telefon

http://www.net1.se/privat/bredband-kraftpaketet.aspx

"Snabbt och enkelt

Ditt bredband fungerar så fort du ansluter modemet till eluttaget eller batteriet. Du klarar dig utan sladdar, du behöver inte installera något på datorn och du behöver heller inte hantera några SIM-kort eller pinkoder. Dessutom kan du ansluta så många enheter du vill (både datorer och mobiltelefoner med wifi)."

EDIT: Om jag inte missförstod frågan!

Fiber, Bordsrouter ZTE MF28G/D, 2x Huawei B525s-23a, 3Maxfart Fri Surf (100GB/mån), Wifog
Tech Blog of Sweden

3

Sv: Fråga om telefon

andy78 skrev:

Använder net1 somkort, eller har de ett imsi på deras telefoner?


Kan använda en telefon från gamla radiodesign i net1:s nät?

Det finns över huvud taget ingen kort styrning för att ansluta något till Net1 nät.

Behörighet för anslutning sköts helt av centrala servrar i nätet dess har en lista över  alla behörig utrustnings HEX Koder, dvs den alfanumeriska Id Kod som finns under produkterna.

Jag vet att det går att ansluta enheter till nätet genom att registrera dessa i behörighets servern.
Detta går för data produkter!

Men Du frågar om Telefon, telefondelen av Net1's nät är ju under avveckling och kommer att vara helt borta vecka 42 enligt planen.

4

Sv: Fråga om telefon

Mjaa, Net1:s gamla 1xRTT-telefoninät är nu avvecklat men det nya VoIP-systemet med telefoni över det mobila bredbandet är i drift sedan en dryg månad och fungerar riktigt bra även om det finns barnsjukdomar. Kanske förklarligt eftersom det torde vara ett av de första driftsatta i världen.
Fast det går precis lika bra att köra mobiltelefoni från någon annan teleoperatör (t.ex Phonzo) och bara ansluta över Net:1:s D-35-router. Jag har kört "fasta" telefonnummer över Net1:s nät i snart ett halvår och med ypperligt resultat och jämfört med tidigare Telias fakturor är det en glädjedröm att betala en månadsräkning på 29 SEK för 400 gratisminuter till fasta nätet - utan den där skrattretande "uppkopplingsavgiften" och med sekundmätning på samtalen ! 
Net1:s egen lösning är en liten minirouter D-40 (12x10x2 cm) som man ansluter till en vanlig telefonlur alternativt använder tillsammans med en mobiltelefon som har WiFi.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

5 Senaste redigerad av LasseT (2010-09-16 10:25:12)

Sv: Fråga om telefon

Ok, kanske dags för en annan tråd? IP-telefoni.

Är nyfiken på erfarenheter av
-operatörer
-telefoner
-annan utrustning

Eller ni kanske kan hänvisa till existerande bra forum för detta?

1mil söder Gnesta.
Teracom Air2Fibre, Bredband2

6

Sv: Fråga om telefon

http://www.voip-forum.se/forum/

7

Sv: Fråga om telefon

Såg på net1.se att man kan bli telefonikund nu om man skaffar något "kraftpaket", men hur kopplar man in telefonin i D35:an ?

Det finns ju ingen info om den nya telefonidosan, det är ju D35:an som syns på länken nedan.

http://www.net1.se/privat/telefoni.aspx

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

8 Senaste redigerad av Info (2010-09-16 18:32:27)

Sv: Fråga om telefon

Discover skrev:

Såg på net1.se att man kan bli telefonikund nu om man skaffar något "kraftpaket", men hur kopplar man in telefonin i D35:an ?

Det finns ju ingen info om den nya telefonidosan, det är ju D35:an som syns på länken nedan.

http://www.net1.se/privat/telefoni.aspx

En mycket bra fråga lol

D35 är ju en utgående modell planerad att ersättas efter att det nya nätet är klart vecka 42.
Försöken med IP telefoni baseras ju fortfarande på experiment modellen D40 wink
Om "IP Dosan" har det inte hörts något efter D40 uppdykande...

9

Sv: Fråga om telefon

Misstänker att D-40 nog blir ganska långlivad...... Om man sedan skall betrakta den som "experimentmodell" är nog tveksamt. Vid goda till bra mottagningsförhållanden har den samma kapacitet som D-35 men inte i "trängda" lägen i cellperiferin. Sen har den ju faktiskt också en väl fungerande router, brandvägg och WiFi. VoIP-telefonin har ju ingen som helst koppling till - eller behöver - rev. B så för telefoni och rev. A fungerar den utmärkt

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

10 Senaste redigerad av Info (2010-09-17 05:48:25)

Sv: Fråga om telefon

Sant men vem vill sitta med rev A i ett rev B nät?
Rev B krävs ju inte för telefonin, men kommer ju att underlätta data trafiken.

Jag var nog en av de första att ha NMT's mix abonemang då de lanserades med T-10, Denna abonemangsform liknade ju den  som Net1 började saluföra denna vecka, fri telefoni ingående i data kostnaden men då var ju lösningen D-35 + T-10.

Då Jag har platser som inte har GSM täkning så är Jag mycket intreserad att byta tillbaka till ett mix abonemang, men inte basserat på D-40, utan en lösning som kör IP-Telefoni över en Rev B router.
Tillgången till den högsta data hastigheter nätet kan ge är prioriterad framför att få telefon täkning,
Hanterar i arbetet fil hämtning och sändning via Skickafilen.se systemet, för detta kommer Rev B att vara guld värd.

11 Senaste redigerad av Discover (2010-09-17 06:14:18)

Sv: Fråga om telefon

Info skrev:
Discover skrev:

Såg på net1.se att man kan bli telefonikund nu om man skaffar något "kraftpaket", men hur kopplar man in telefonin i D35:an ?

Det finns ju ingen info om den nya telefonidosan, det är ju D35:an som syns på länken nedan.

http://www.net1.se/privat/telefoni.aspx

En mycket bra fråga lol

D35 är ju en utgående modell planerad att ersättas efter att det nya nätet är klart vecka 42.
Försöken med IP telefoni baseras ju fortfarande på experiment modellen D40 wink
Om "IP Dosan" har det inte hörts något efter D40 uppdykande...

okej, dock kommer jag nog inte att nappa på deras telefonierbjudande då min lösning med Phonzo fungerar bra + att den fungerar med den uppkoppling jag själv väljer.

Den enda anledningen till att jag har kvar mitt abonnemang hos dem är att 3 fungerar dåligt i skog och ödemark, dock skulle jag ju kunna byta till Telia, men jag har varit kund hos 3 sedan de öppnade sitt nät i Sverige så att byta är ingen idé. Samma sak med Nordisk Mobiltelefon ( nu Net1 ).

Net1 använder jag i stort sett endast till telefoni, Att betala 2 kr / MB hos Net1 och köra IP-telefoni med den taxan är fortfarande billigare än att använda ett Finskt mobilnät ute på havet, eller ett Norsk mobilnät i fjällvärlden.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

12

Sv: Fråga om telefon

Gjorde häromdagen ett intressant jämförande telefoniprov från ett avsiktligt "dåligt" radioläge i gränstrakterna mellan Västergötland och Halland. Till samma telefoniutrustning (Siemens Gigaset) kopplade jag omväxlande följande: 1. D-40 med fast takantenn. 2. Linksys ATA-box (Sipuran med Phonzoabonnemang) kopplad till D-35 med dubbla magnetfotsantenner på taket. Under en följd av samtal där jag kommunicerade med samma abonnent växelvis i följd med kombination 1/2 kunde varken min samtalspartner eller jag själv märka någon signifikativ skillnad i störningsnivå, taluppfattbarhet eller signalbortfall. Med hänsyn till D-35:ans erkänt goda kapacitet (främst diversityn) blev jag förvånad att D-40 lämnade samma resultat. Å andra sidan skall ju D-40 ha en Quality of Servicefunktion (kollade att den var aktiverad i firmware) som innebär en prioritering av telefonin före datatrafiken. Åtminstone teoretiskt sett borde dock D-35:ans diversity ge bättre resultat vid färd i t.ex skog - en test kräver dock hyfsad väg och lite vägtrafik om man skall köra, prata och regelbundet växla kabelanslutningar....

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

13

Sv: Fråga om telefon

Kan du köra QoS även om du kopplar en ip-telefon via en dator ansluten över USB?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

14

Sv: Fråga om telefon

Svar till JonasOlof:
D-40 saknar USB anslutning. Har inte provat - ännu - men misstänker - av strukturen och uppbyggnaden på firmwares webbshell att döma att QoS bara fungerar över den analoga telefonianslutningen - således inte över LAN-anslutningen eller WiFi.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

15

Sv: Fråga om telefon

Komplettering till mitt föregående inlägg ang. ev. USB-port på D-40:
I handboken betecknas routerns externa strömförsörjningskontakt (miniUSB) även som en "DMport" - vilken funktion det nu innebär. Vet någon på forumet vad en "DM-port" i miniUSB-format har för möjlig funktion ?

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

16

Sv: Fråga om telefon

Googla på digital media port

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.