1 Senaste redigerad av Frisk (2008-03-16 23:25:02)

Tråd: Inställningar för modem

Hej, har nu haft 3 trådlöst Internet i ett par dagar, funkar fint, märks visserligen tydligt hur hastigheten varierar beroende på mottagning m.m. men kan jag ju inte direkt påså är en chock.
Dock kommer jag aldrig upp i utlovade ~7Mbit/s
Bor i Södertälje där nätet ska vara utbyggt, ligger som max runt 2500kbit/s här, åkte igenom Stockholm idag, perfekt mottagning, ~-65dB signalstyrka enligt E620 Tool, kom inte upp i högre hastighet då.
Kan detta bero på att jag ställt in något fel?
Modemet emulerar ju en COM-port, vilken är inställd på sin maxhastighet, 128kbps, även hastigheten för uppringningen är maxad, 921,6kbps
Dessa båda är altså max på under 1Mbit, men hastigheten går ändå över denna hastighet, men aldrig "utlovad" hastighet.

Finns det några inställningar som faktiskt har betydelse för hastigheten? Verkar ju som dessa båda inställningar inte har någon begränsande verkan.

Har visserligen bara USB1.1 på laptopen, men då denna ska klara 12Mbit borde den ju klara i alla fall klara mer än 1/3 av denna, fick inte högre hastighet på stationära.

2

Sv: Inställningar för modem

Det har väl lite och göra med tillgänglighet i etern också. Prova att ringa med mobilen på nyårsafton i hemmavan. Det är rent ut sagt omöjligt! För att alla ska kunna ha tillgång till "din" mast så sänks hastigheten automatiskt. Dock så kan det föreligga ett inställningsfel i ditt fall det kan jag inte uttala mig om.
För övrigt så har jag testat tres mobila några ggr(har telesnor)och det verkar som att 2,3-2,5 är lite av en magisk gräns varken mer eller mindre. Men jag har inte åkt runt så mycket så jag kan inte säga att jag är säker att det är så!

Mina två cent.