1

Tråd: Wilog? Surfa utan 3connect?

Fick idag problem med att datorn hängde sig vilket lyst med sin frånvaro sedan jag bytte delar i november(måste vara rekord för mig). Märkte samtidigt att det gick segt på internet så jag kollade aktivitetshanteraren och såg att programmet Wilog.exe tog 27mb minne vilket placerade den högt upp på listan, brukar ha ganska bra koll på vilka som ligger där.

Sökte upp wilog.exe på nätet och fick blandad info, kollade då om det startas automatiskt vid startup. Då upptäcker jag att det fanns två wilog.exe bland startup programmen och att ett av dem var 3connect. "Hm här är något skumt" tänkte jag. Stängde av wilog för att undersöka, då försvann 3connect ikonen i aktivitetsfältet. Märkte då att sidorna jag var inne på fortsatte att laddas. Hur i hela h-vete är jag uppkopplad just nu? Har ingen indikering alls att jag är uppkopplad någonstans men att surfa funkar.

2 Senaste redigerad av PhR34k (2008-03-16 08:01:41)

Sv: Wilog? Surfa utan 3connect?

Jag har tele 2 och vista, jag kör inte med deras inloggnings program utan vistas inbyggda anslutnings program där man bland annat kopplar upp sig trådlöst. Där kan jag välja att koppla upp mig med tele2 modemet.
Då ser man ingen idikering från tele2 eller liknande men kan ändå surfa!

mobilabredband.se

3

Sv: Wilog? Surfa utan 3connect?

Jo så gjorde jag innnan jag innan jag laddade ned uppgraderingen(mobile connect -> 3connect) från 3. Men då syntes en nätverksikon i aktivitetsfältet, det gör det inte nu. Trodde dessutom att den kopplade ner då man stängde programmet, det varnade ju mobile connect för varje gång.

4

Sv: Wilog? Surfa utan 3connect?

Man kan koppla sig till internet med ett mobilt bredband på samma sätt som man kan koppla sig med ett vanligt modem.
Om du går till "mina nätverksanslutningar" så kommer du att se en anslutning. Om du inte är uppkopplad så är den ikonen grå. Dubbleklicka och välj "ring up" eller anslut så kommer du att anslutas till 3 utan att använda nån extärn programvara. Bredbands modemen funkar nästa som ett vanligt dialup modem. (i grunden så är det ett dialup modem) Man ringer upp en server som skapar en anslutning. Har man tex telia så kan man ändra på uppringnings numret (*99***1#) till ett annat modempool och surfa på det, Jag testade med flashbacks. Förutom att man kan surfa på annat så är även hastighet på inte mär än det bästa 56kb/S (med andra ord tar 20 min att få fram aftonbladet).

Och som en extra litet tips som många kanske inte tänker på, Ibland kan man få med sig olika typer av "Dialers.exe" filer när man surfar på vissa internet sidor. kan bli dyrt om ett sådant program skulle ringa upp. Kostar bara 20kr o mer i min. eller mer.

.... Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker ...