1

Tråd: Uppkoplingen dör, Mac OSX 10.4

Hej!

Jag har ett problem som börjar vara hemskt frustrerande. Det är så att min uppkoppling dör med jämna mellanrum. Största problemet jag har är om jag sitter och läser forum eller liknande då måste jag se till att uppdatera sidan för att inte "länken" ska dö. Det som är intressant är att det registreras inte att anslutningen är nere utan timern rullar på precis som vanligt men det går inte att ta emot någon data.
Jag kan meddela samtliga att Telenors support sa i stort sett att dom inte kunde någonting om Mac och inte hade för avsikt att hjälpa mig med det. Så efter kanske 15 samtal har man gett upp.

Tidigare fungerade det om jag drog igång en torrent i snigelfart men nu verkar dom har satt stopp för det. För nu så droppar den anslutningen efter 10-20min kanske.

Och nu till det vekligt intressanta:
När uppkopplingen har gått nere(som oundvikligen händer efter ett tag)så går det inte att ansluta igen. Den tuggar ett tag och så säger den att jag ska kolla mina nätverksinställningar. När detta hände idag så tänkte jag göra ett test. Jag startade om datorn(som man förövrigt aldrig, alDRIG, ALDRIG måste göra med en Mac) och testade igen.... samma fel, startade om igen.... samma fel. osv. Efter 10ggr tycker jag att min tes var bevisad. Detta är den enda hjälpen jag har fått från Telenor, dra ut modemet starta om datorn installera....bla bla.

Vad jag gör nu är att jag tar ut modemet pluggar in det i en Windowsburk ansluter(fungerar smärtfritt har full mottagning)sedan drar jag ut modemet sätter in i Macen startar och voilá det fungerar. Ända tills den lägger ner igen efeter några minuter. Kan någon tekniskt laggd människa i alla fall spåna i va det kan vara för fel?
Som jag ser det så ligger felet i modemet och inte i mjukvara/dator. För när man triggar det i en Windowsburk så funkar det!

Slutligen. Jag har haft modemet sen i okt ungefär. När jag skaffade det så fungerade det nästan inte alls, problemet fast 10 reser värre. Jag gav det en månad eller två och då fungerade det om jag hade igång en torrent alltjämt. Men nu sen i jan/feb har de börjat spöka igen. Jag använder inte GT till att ansluta i OSX utan appels egna inbyggda programvara. Detta är rekomendationen från option. Dessutom så är det den svarta hajfenan som går i max 3,6. Kan en uppgradering lösa problemet? Kanske inte kan bli sämre kanske?

Jag skulle vara mycket tacksam om någon iaf hade en "outside of the box" tanke om var problemet låg så man kan börja från något håll. Samt tack för att ni har läst ända hit!

/ingo

2

Sv: Uppkoplingen dör, Mac OSX 10.4

Ingen som har någon idé? Jag tänkte på en sak. Jag hade tänkt att köra ett macro som öppnar lynx går in på någon sida(liten html sida)och sedan kopplar ner. Måste bara sätta mig in i det här med osx macron.
Detta kan kanske råda bot på problemet med att Telesnors prylar som "lyssnar" efter inaktivitet på port 80 blir lurade. Kan någon konfimera att det faktiskt föreligger en sån funktion hos telenor?

3

Sv: Uppkoplingen dör, Mac OSX 10.4

Okej... För att svara på min egen fråga så kan jag säga att problemet löste sig när jag uppdaterade till den senaste programvaran.(flashade om modemet)
Jag gjorde så att jag raderade allt som hade med GT att göra på datorn, flashade om modemet och installerade igen. När modemet har den senaste programvaran så fungerar det precis som i windoze. Första gången man sätter i modemet så installerar den programmvaran. Tidigare var man tvungen att ladda ner programvaran och installera själv.

Det possetiva är att modemet kopplar upp sig direkt jag trycker på anslut. Förut så kunde det ta en minut innan jag var uppkoplad så att säga. Problemet med att den kopplar ner sig när jag bara använder torrent program kvarstår dock. Men det torde vara ett enkelt problem att lösa.

Tack för alla bra svar! Ingo big_smile

4

Sv: Uppkoplingen dör, Mac OSX 10.4

Tjena.

Ledsen för taskig response, lite smalt med mac users här kanske tongue
Trevligt att det löste sig för dig alla fall.

Det hjälper inte att du begränsar antal anslutningar i torrent programvaran till typ 10st?
Det är standard grejen som hjälper vanligt vis att dra åt anslutningarna kraftigt.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!