1

Tråd: Akut behov av ny operatör -vilken???

Rättare sagt, parallell operatör. Det har hänt något fullständigt obegripligt med mitt Tre abonnemang. I förrgår la det bara av, modemet sa "ingen tjänst". Har ju hänt ett antal gånger förr så jag väntade några timmar på att det skulle komma tillbaks, det gjorde det inte. Jag har prövat på två olika datorer, överallt i huset, avinstallerat, ominstallerat. Efter fem olika samtal med Tres support och fem olika idiot-tips, bla "du har avaktiverat simkort" eller "du har trasigt modem", trots att jag testat med mobilens tre simkort och ett gammalt modem med samma resultat. Till slut fick jag den briljanta idén att gå ut, nix ingenting. 20 meter bort dock, runt ett hörn, tjosan, två staplar och jag kunda koppla upp! Så nu är dom motbevisade, det har hänt något med deras mast eller vad det nu är, jag är i fullständig radioskugga inomhus. (Och det normala utomhus är typ fem staplar, inte två). Jag kan ju inte gärna sitta utomhus 20 meter bort hela året, så jag bad om felanmälan. Ringde idag för att höra hur det går för jag är nämligen exremt beroende av internet, men det har inte ens hamnat hos teknikerna än och jag kan räkna med två veckor innan jag ens blir kontaktad av dom!! Jag blir f-n vansinnig! Jag har en hemsk känsla av att de inte ens vet vad som hänt, och ännu hemskare känsla att dom inte fixar det alls. Just nu sitter jag med ett gammalt uppringt internet modem, vilket i praktiken är omöjligt (och svindyrt) att använda. Så jag måste helt enkelt beställa något annat omedelbart, även om det innebär parallella abbonemang sen!

Tele 2? Telenor? Net1 (Ice)?? Bredbandsbolaget? Ideér?

Vill inte ha begränsning, även om i teorin hastighetsbegränsning inte gör något så i praktiken (i alla fall med 3) så brukar det innebära supersbigelfart på nätet.

Helst bättre tekniskt kunnande än 3 (om det nu finns)

"Prova på tid" ett måste!

Bor 7km söder om Uddevalla, men ligger i en liten svacka med ett berg bredvid ute i skogen så täckningen hos 3 har förut varit 3g eller turbo 3g bra dagar.

2

Sv: Akut behov av ny operatör -vilken???

Varför inte skaffa dig typ ett mobil kontatnkort undertiden.
Tror startpaket från tele2 går på 199:- på classe i sjön.
http://www.clasohlson.se/Product/Produc … =150025737

/M

3

Sv: Akut behov av ny operatör -vilken???

Sånt här har inträffat par gånger förra veckan på Tre's nät. Jag har hjälpt anhöriga att pinpointa problemet i både Stockholm och Norrköping med det. Det inträffar (för det mesta) efter en bamseuppgradering av radio basstationen. Det går att ringa, men inte surfa. Tre's support hittar inga fel eftersom all backhaul länkar från masten till centrala kontoret svarar som OK, men routern som släpper in all trafik från bredbands kunder verkar ha gått cookoo. En restart brukar lösa det. Vi har bekräftat problemet med tre stycken mobiler i samma hus (alla kunde ringa, men inte surfa) tillsammans med 2st USB abb. Ingenting funkade där som det ska. Så fort vi provade på ett annat basstation, så gick det bra igen.

Förklara bara "Det funkar fint att ringa, men APN svarar inte. Har bekräftat med en rad mobiler samt modem". Sen kommer de fråga om alla nummrar osv till varje SIM. Gick par timmar innan alltid kom i ordning igen.

Jag gissar att det handlar om en möjlig 42Mbps uppgradering eftersom det här har inträffet när dem uppgraderade nätet från 0.384>3.6, 3.6->7.2 och 7.2->21.6. Jag kallar det för växtverk!

Lycka till!

4

Sv: Akut behov av ny operatör -vilken???

Hmm hur långt räcker kontantkortet? Jag jobbar alltså på nätet, många timmar om dagen, så jag gissar det inte räcker långt.

Det ante mig! Har bara en mobil med tre i, + en asgammal Motorola (jo den funkar också fint här). Ja kan jag bara få en tekniker att ringa så, kundtjänst vägrar ju hjälpa till.

5 Senaste redigerad av Mathias (2010-09-03 12:01:43)

Sv: Akut behov av ny operatör -vilken???

- Dagssurf  29 kr (max 0,5 GB)
- Veckosurf  89 kr (max 2 GB)
- Månadssurf  249 kr (max 5 GB)

# Telia dygnsurf - surfa ett dygn eller upp till 0,5 GB för 39 kr
# Telia veckosurf - surfa i 7 dagar eller upp till 2 GB för 99 kr
# Telia månadsurf - surfa i 30 dagar eller upp till 5 GB för 279 kr

samma vilkor fast dyrare

6

Sv: Akut behov av ny operatör -vilken???

avalancher skrev:

Hmm hur långt räcker kontantkortet? Jag jobbar alltså på nätet, många timmar om dagen, så jag gissar det inte räcker långt.

Det ante mig! Har bara en mobil med tre i, + en asgammal Motorola (jo den funkar också fint här). Ja kan jag bara få en tekniker att ringa så, kundtjänst vägrar ju hjälpa till.

Står abonnemange på dig som privatperson eller står det på en firma?

7

Sv: Akut behov av ny operatör -vilken???

avalancher skrev:

Hmm hur långt räcker kontantkortet? Jag jobbar alltså på nätet, många timmar om dagen, så jag gissar det inte räcker långt.

Telenor kontant mobilt bredband. Ingen trafikbegränsning, men medföljande modem klara bara 3,6/0.384.

Samma pris som de andra men utan datagräns. Har fungerat fint för mig i båten i sommar.

/Marcus

8

Sv: Akut behov av ny operatör -vilken???

Tack för alla svar! Hmm behöver detta snabbt så det enklaste verkar vara Classe i stan, ligger centralt och de har Comviqs, fast de har ju begräsning, men skitsamma, det här ju bara nöd just nu. Ska bli intressant, Comviq = Tele 2 eller hur? Pratade med dom idag och killen påstod de inte är på samma mastsystem som Tre.

Jag har privat abonnemang, är det någon skillnad?

9

Sv: Akut behov av ny operatör -vilken???

Om inte tele2 funkar så kan du ju alltid låsa upp modemet och köpa ett simkort från telenor startkostnad 99:- om jag kommer ihåg rätt.

Kan ju vara bra för dig som är beroende av nätet till 100% att hitta ett fungerande alternativ via kontant kort när det inte fungerar. Kostnaderna är ju inte gigantiska om man jämför med fölorade arbetsinkomst :-)

10

Sv: Akut behov av ny operatör -vilken???

Aha. Åh. Så de går att låse upp ett modem? Går att köpa vilket simkort som helst och pröva då, eller?

11

Sv: Akut behov av ny operatör -vilken???

Köp huawei då är det lättare att låsa upp.

Kör du Tre så skulle jag prova telia eller tele2.

Du kan ju alltid köpa ett sådant för att testa.

http://www.halebop.se/bredband

De använder telias nät, och låsa upp det och välja en operatör utan bindningstid.

12

Sv: Akut behov av ny operatör -vilken???

Vad händer om jag låser upp det Huawei E122 modem jag har? Ställer det till det med tres abonnemang?

13 Senaste redigerad av A-Man (2010-09-04 10:46:24)

Sv: Akut behov av ny operatör -vilken???

Det som händer att att du kan använda andra operatörers simkort.
Det påverkar inte abonnemanget.

Vill du vara säker så är det bara ta ut simkortet när du utför upplåsningen.

14

Sv: Akut behov av ny operatör -vilken???

Fortfarande inget nytt från Tre. Ringde dom idag, inget besked, ingen tekniker som ringt mig. Urusel service. Pajar den vanliga telefonen brukar man ju få en tekniker på 24-48 timmar som ringer, kommer och fixar. Hur jäkla länge ska man vänta med rätta?

Så har jag nu köpt Comviqs kontakt surf hos Clas Ohlson. Uppkoppling funkar, tack å lov, jag vågar inte ens tänka på hur dyrt det uppringda modemet har hunnit bli. Comviqs går tydligen på Tele 2 & Telia's nät. Uppkopplad, men endast med 2G. Oförskämt långsamt, försöker just göra ett speedtest, får 1300ms ping och sen... 0.05mbps. Enligt comviqs statistik på modemet ska den ha en neråthastighet på 44kb/s (=0.44mbps), hur kan det skilja så åt?

ja hursomhelst, intressant test, bekräftar min upplevelse från ifjol med Telia. Täckning ja, men i praktiken obrukbart. Så jag får väl så småningom testa med att köpa Telenors kontakt kort, medans jag försöker låsa upp detta modem, om det är möjligt. Under tiden slipper jag i alla fall svettas medans varje minut slukar mina pengar.

15

Sv: Akut behov av ny operatör -vilken???

Blir det nån skillnad om du låser det till endast umts / 3g?

16

Sv: Akut behov av ny operatör -vilken???

Eh... helt annat modem program det här, kan inte hitta inställningar för umts/3g... suck, ska ringa comviq : ) Vill också säga: TACK! för tipset om kontaktsurf, det räddar mig ju just nu. Jag är så tacksam för all hjälp jag kan få! Ursäkta om jag säger dumma otekniska frågor osv.

17

Sv: Akut behov av ny operatör -vilken???

Oj, det här var intressant. Comviq killen sa åt mig att välja "3g only" under en viss meny. Så jag gjorde det, tryckte på connect, men den kunde inte registrera för det finns inget tillgängligt nätverk! Killen sa då att det verkar som 3g nätet inte fungerar här, han letade på driftstörningar men hittade ingenting. Helskumt!!! Och Comviq/tele2/telia använder ju inte samma mast som 3. Jag kan väl inte bara ha tappat all kontakt med 3g forever så att säga? Vad har hänt? Hjälp!

18

Sv: Akut behov av ny operatör -vilken???

Har du 3gtäckning enligt karta på tele2 hemsida?

19

Sv: Akut behov av ny operatör -vilken???

Blev själv lite sugen på Telenors erbjudande, 10Mbits/s paketet med Huawei E1820.
Halva priset i 6 månader och de 300 första blir gratis uppgraderade till 4G med modem osv när de släpps. Troligen de billigaste 4G abbet. Undra bara hur man vet om man är en av de 300 tongue

Erbjudande telenor

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

20

Sv: Akut behov av ny operatör -vilken???

Precis tänkte den tanken jag med, man vill ju veta innan man signar.
Tyvärr så förlängde jag mitt abonnemang med tre i 12 månader för en månad sedan.

Dum som man var.

Men det är som allt annat det kommer alltid nåt bättre.

21

Sv: Akut behov av ny operatör -vilken???

avalancher skrev:

Oj, det här var intressant. Comviq killen sa åt mig att välja "3g only" under en viss meny. Så jag gjorde det, tryckte på connect, men den kunde inte registrera för det finns inget tillgängligt nätverk! Killen sa då att det verkar som 3g nätet inte fungerar här, han letade på driftstörningar men hittade ingenting. Helskumt!!! Och Comviq/tele2/telia använder ju inte samma mast som 3. Jag kan väl inte bara ha tappat all kontakt med 3g forever så att säga? Vad har hänt? Hjälp!

Har du inte 3g täckning så går du i comviqs gsm nät, då är det sur gprs hastighet som gäller, hade du haft telia så hade du säkert haft tillgång till edge såm går c:a 4 ggr snabbare än gprs. Alltså 3g gemensamt nät, Gsm egna nät i deras fall

22

Sv: Akut behov av ny operatör -vilken???

Hmm, det är så märkligt det här. Satte in Comviq i nya datorn också, vips så hade jag 3g där! Så glad jag blev. Men... så idag funkade det inte alls, satte tillbaks i den gamla datorn, då hade jag 3g i fem minuter och sen gick det ner till 2g. Allmänt mönster: sätter jag igång datorn och kopplar upp mig kan det börja med 3g för att sen släppa helt ner till 2g.

Telenor för övrigt är oerhört lockande då dom nu har obegränsat tak och 3 månads prova på tid!!! Ska nog ringa dom. Tycker inte Comviqs kontantsurf räcker som "backup" så att säga, när det är 2g är det så segt det i princip är obrukbart. Bara att ta sig in på sitt bankkonto är ett tålamodsprövande helsicke.

23

Sv: Akut behov av ny operatör -vilken???

avalancher skrev:

Telenor för övrigt är oerhört lockande då dom nu har obegränsat tak och 3 månads prova på tid!!! Ska nog ringa dom. Tycker inte Comviqs kontantsurf räcker som "backup" så att säga, när det är 2g är det så segt det i princip är obrukbart. Bara att ta sig in på sitt bankkonto är ett tålamodsprövande helsicke.

Precis varför man ska prova med kontankt kort först

24

Sv: Akut behov av ny operatör -vilken???

Men det är inte helt fingervisande, kollade just Telenors kontantkort, och då är taket 3mbit/s. Dom där "taken" ställer till det, t.ex. så är ju 3mbit/s aldrig det i verkligheten osv, så jag är rädd för att jag får en negativ uppfattning om Telenor (funderar verkligen på att ha det som huvudabbonemang) om jag bara prövar kontantkortet?

25

Sv: Akut behov av ny operatör -vilken???

avalancher skrev:

Men det är inte helt fingervisande, kollade just Telenors kontantkort, och då är taket 3mbit/s. Dom där "taken" ställer till det, t.ex. så är ju 3mbit/s aldrig det i verkligheten osv, så jag är rädd för att jag får en negativ uppfattning om Telenor (funderar verkligen på att ha det som huvudabbonemang) om jag bara prövar kontantkortet?

jo men får du ut 3mb/s så vet du iallafall att du har bra täckning.
Och inte nu som med comviq kortet att det var skräp

Ifs så har du ju en prövotid på telenor så då är du inte låst.
//M