1

Tråd: Glappt Option Icon 505

Min svärfar ville att jag skulle kolla på hans mobila bredband från Telia (Option Icon 505) och jag började då direkt fundera på problemet som Telia har gått ut med och att man skall uppdatera modemet. Men...

Jag provade först modemet i Win7 sedan i XP utan att lyckas, inget händer. Han sa något om att det var glappt men antog som sagt att det var en uppdatering som krävdes.

Men när jag böjer modemet försiktigt uppåt hittar Win7 modemet, alltså verkar det vara glapp mellan usb-kontakten och infäsningen inuti modemet.

Jag vill bara få bekräftat om detta är ett problem som mjukvaruuppdareringen skulle på något vis ha kunnat hindra?(vilket jag inte då tror men)

Tänkte då att man kunde gå med modemet till Telia och hävda att man vill ha ett nytt då jag sett att flera haft döda modem och fått ett nytt, men kanske inte då av denna anledningen vilket kanske gör att dom hävdar att modemet blivit utsatt för ett handhavandefel(hur dom nu ska veta det om det är dött).

2

Sv: Glappt Option Icon 505

Ingen som kan vägleda mig lite?

3

Sv: Glappt Option Icon 505

Det är förmodligen en lödning som brustit. Det kan lagas av någon med de rätta verktygen. Försök med en mobiltelefonreparatör. Det är troligen svårt att få det på garanti såvida det inte är ett vanligt förekommande fel. Det kommer inte upp något om jag googlar.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

4

Sv: Glappt Option Icon 505

Om han har garanti så försök använda den först, troligtvis inte lönt att lämna iväg det för rep, det blir billigare att köpa nytt.

5

Sv: Glappt Option Icon 505

andy78 skrev:

Om han har garanti så försök använda den först, troligtvis inte lönt att lämna iväg det för rep, det blir billigare att köpa nytt.

Det var det jag tänkte på, har för mig att jag har läst nån som haft dött modem, förmodligen inte av samma anledning, men så länge modemet är dött kan dom väl inte bevisa vilket som är felet och då få ett nytt modem på garantin?

Men det är väl det att om man ska få ut det på garantin, måste man inte skicka in det då? Och om det inte då går på garantin får man betala skiten?