1

Tråd: använda trädlöst nätverkskort ?

hejsan alla , jag köpte en ny dator för ett tag sen . och där jag bor blir man tvungen att använda mobilt bredband eftersom dom inte har dragit kablar dit än . och nu till min fråga kan jag jag använda det trådlösa nätverkskortet som antenn till mitt mobila modem , mitt trådlösa nätverkskort heter D-Link DWA-547  och mitt mobila modem heter Huawei E1750 .:)

2

Sv: använda trädlöst nätverkskort ?

Det är lite svårt att förstå hur du menar?
Menar du att din dator ska vara uppkopplad till Internet via mobilt bredband (E1750) och kunna dela ut Internet till andra datorer via det trådlösa nätverkskortet?

I så fall är svaret ja och det finns lite guider hur man gör här på forumet.

3

Sv: använda trädlöst nätverkskort ?

Jag tolkar de som att du vill använda antennen på nätverkskortet för att boosta din 3g signal i ditt E1750 modem?
Svar nej då.

Tittar vi först på att antennen sitter på nätverkskortet gör att de inte kan användas från start, sen opererar den på fel band, 2.4GHz kör de på och 3G i Sveadala använder 2,1GHz.

smile

Att dela via wlan annars finns lite bilder här.
http://www.mobilabredband.se/story/48/D … r_via_wlan

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

4

Sv: använda trädlöst nätverkskort ?

säger/tolkar som andreas,
nej.
men med adapter så funkar alla 'sladdar' som antenner, men är dom inte anpassade/avstämda mot rätt frekvens samt har korrekt impedans så funkar det dåligt, troligen sämre än den inbyggda antennen i 'modemet'/dongeln.
Finns iaf tillräckligt med antenner på  DWA-547 för att låna en, om kortet håller för körning utan...

Om du kan dela ut mobila bredbandet via wifi kortet förutsätter att drivrutinerna till detta stöder det.

5

Sv: använda trädlöst nätverkskort ?

G-Man skrev:

säger/tolkar som andreas,
nej.
men med adapter så funkar alla 'sladdar' som antenner, men är dom inte anpassade/avstämda mot rätt frekvens samt har korrekt impedans så funkar det dåligt, troligen sämre än den inbyggda antennen i 'modemet'/dongeln.
Finns iaf tillräckligt med antenner på  DWA-547 för att låna en, om kortet håller för körning utan...

Om du kan dela ut mobila bredbandet via wifi kortet förutsätter att drivrutinerna till detta stöder det.

hur vet jag om kortet håller för körning utan ? och hur delar jag ut det mobila bredbandet via wifi kortet ?  Mvh

6

Sv: använda trädlöst nätverkskort ?

pikkug3 skrev:
G-Man skrev:

säger/tolkar som andreas,
nej.
men med adapter så funkar alla 'sladdar' som antenner, men är dom inte anpassade/avstämda mot rätt frekvens samt har korrekt impedans så funkar det dåligt, troligen sämre än den inbyggda antennen i 'modemet'/dongeln.
Finns iaf tillräckligt med antenner på  DWA-547 för att låna en, om kortet håller för körning utan...

Om du kan dela ut mobila bredbandet via wifi kortet förutsätter att drivrutinerna till detta stöder det.

hur vet jag om kortet håller för körning utan ? och hur delar jag ut det mobila bredbandet via wifi kortet ?  Mvh

http://www.mobilabredband.se/story/43/D … er_via_LAN

Det märks om det pajar eller ej...
normalt skall man ej köra utan antenner.

7

Sv: använda trädlöst nätverkskort ?

Finns det ingen guide hur man gör det med windows 7 ?

8

Sv: använda trädlöst nätverkskort ?

nog ingen som gjort det ännu bara, men grund sakerna skall vara det samma om W7 har funktionen (jag har ej provat)

9

Sv: använda trädlöst nätverkskort ?

Här finns en pdf över hur du delar i win7.
http://fil.hosten.se/?download=Dela+ut+ … dows+7.pdf

Skall lägga upp den senare på sidan också.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

10 Senaste redigerad av jonasolof (2010-08-27 15:31:19)

Sv: använda trädlöst nätverkskort ?

Trådskaparen rörde ihop begreppen inledningsvis. Wifokortet kan inte på något sätt ta emot eller vidarebefordra 3G signalen såsom 3G signal och inte heller fungera som "antenn" åt 3G modemet.

I windows 7 fungerar gratis- mjukvaran Connectify som gör att wifi-kortet fungerar som accesspunkt eller för ad hoc förbindelse. Men det kräver att wifi-kortet är win 7 certifierat. en del kort kan funka med firmwareuppgradering. Min i oktober 2009 inköpta Vaiolaptop som leverades med win 7 professional funkar urtmärkt för connectify men en av sönernas i juli inköpta HP som hade vista funkar inte, trots uppgradering till senaste firmware på wifikortet som är från Broadcom och nyinstallation av windows 7 home edition.


Sedan är det där med accesspunkt en sanning med modifikation. Vill man dela en wifisignal kan man klona wifiroutern och då blir den egna datorn en ren accesspunkt inom samma nät, t ex 192.168.0.x

Men om man inte klonar funkar connectify som en router där anslutna datorer via dhcp tilldelas nya adresser t ex inom 192.168.1.x Man kan naturligtvis köra med statiska adresser också men Connectify är ju till för tillfälliga förbindelser t ex på ett hotell där man får betala för internet access och då funkar det bra med dhcp.

Har kört connectify både med 3G modem i laptopen och skickat wifi vidare, bl a till iphone. Funkar helbra - på de datorer som har certifierad hårdvara.

Här är info om kompatibla kort. Dlink DWA 547 står inte listat

http://www.connectify.me/docs/supportedcards.html


men det skadar inte att prova om du har windows 7. Eller gör det det?

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=323381

Bottom line: Jag tror kortet är för gammalt.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.