1

Tråd: Hastighetstest...

Om det redan finns en tråd liknande denna, så får någon ansvarig flytta på detta.

____


Tack och lov har inte teknikbytet kommit till Södra Norrland och Gävle än, hade inget att göra nu på morgonen så jag passade på att göra ett hastighetstest med D35... resultatet blev hel ok

http://www.speedtest.net/result/925819898.png


Misstänker att det är Gävle Skogmur ( TV-masten ) jag är uppkopplad mot, avståndet är då ca 7 km.


Dock funderar jag på att säga upp Net1, då när jag verkligen har haft behov av dem, då har de inte fungerat, där jag vet att det har fungerat tidigare.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

2

Sv: Hastighetstest...

Lite i kanten på inlägget men
Har problem med att jag inte blir tilldelad någon ip adress i perioder
utan bara 0.0.0.0 och det gör net1 totalt värdelöst för mig eftersom jag routern är till en kamera som övervakning i stugan
Jag har kanon signal och bra fart när det väl går allt lyser grönt men ändå lägger det av och kan vara så i flera dagar när det plötsligt hoppar igång
Jag har provat allt , köra via USB, nätverkskabel, köpt en riktantenn av net1 men nada det hoppar igång när det tycker det passar
Jag ringde supporten och hon skulle felanmäla masterna jag kör mot (jag tror inte felet ligger där) för jag har provat två olika som ligger inom räckhåll (Kalix, raggdynan och Överkalix , brännaberget) som jag ligger mitt mellan på 360 resp 180 grader
Efter att jag ringde supporten tog det fem minuter så fick jag ip men nu bråkar det igen så tyvärr net1 blir det nog uppsägning om det inte slutar strula
någon annan med liknande erfarenhet ?

3

Sv: Hastighetstest...

Fömodligen är serviceorganisationen överansträngd nu pga dels problem i samband med uppgraderingar, dels vanliga fel i äldre utrustning som inte ersätts eftersom den ska bytas ut. Här i Kalmartrakten funkar dock nätet åter bra. Förmodligen får man räkna med ytterligare några månaders strul men sedan bör hela nätet vara utbytt och intrimmat. Om det föranleder uppsägning av abb beror väl bl à på tillgång till alternativ.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

4

Sv: Hastighetstest...

jonasolof skrev:

Fömodligen är serviceorganisationen överansträngd nu pga dels problem i samband med uppgraderingar, dels vanliga fel i äldre utrustning som inte ersätts eftersom den ska bytas ut. Här i Kalmartrakten funkar dock nätet åter bra. Förmodligen får man räkna med ytterligare några månaders strul men sedan bör hela nätet vara utbytt och intrimmat. Om det föranleder uppsägning av abb beror väl bl à på tillgång till alternativ.

Jo, det finns ju dem som bara har täckning med Net1... Dock visade sig det att där jag kunde använda Net1 för ett år sedan, där fungerade Net1 inte över huvud taget i år, för ett år sedan fick jag 2 Mbit/s ner på den platsen med Net1, nu fick jag ingen signal alls, detta var utomhus, dock hade vi fri sikt till en Teliamast och på så sätt fick vi i alla fall ca 0,2 Mbit/s genom EDGE... bättre än inget.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

5

Sv: Hastighetstest...

Edge urk

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

6

Sv: Hastighetstest...

jonasolof skrev:

Edge urk

Jo, men inget annat fungerade... vi fick endå 0,2 Mbit/s genom det...

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.