1

Tråd: Internet ombord på Fartyg

Ja, ibland åker man ju till Finland och det jag stör mig på varje gång man kopplar upp sig mot det publika nätverket är just att det går över satellit... Varför ?

Är inte internet över just satellit svindyrt, eller får de bättre pris om alla fartyg i samma rederi har samma operatör ?

Om man tänker sig Viking line´s M/S Cinderella som till största delen bara går mellan Stockholm och Mariehamn, där skulle ju Net1 duga bra ute på Östersjön och i Stockholms skärgård skulle ju UMTS vara bättre
( UMTS är ju snabbare än Net1 ) ).


Net1 fungerar ju utan problem i Mariehamn ( har ringt med IP-telefoni över Net1 i Mariehamn ) och det var inne i fartyget, tänk er då om antennen sitter ovanför bryggan ?

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

2

Sv: Internet ombord på Fartyg

Nästa gång får du se till att lägga det in i deras förslagslåda!

3

Sv: Internet ombord på Fartyg

Samir skrev:

Nästa gång får du se till att lägga det in i deras förslagslåda!

Det är nu skickat till Viking Line... dock att jag skrev det här var just att bolla runt min idé med er...

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

4

Sv: Internet ombord på Fartyg

Vitsen är inte att förse passagerarna med mobiltelefoni utan att tjäna pengar. GSM över satellit är dyrt så man kan ta mycket betalt.

Lika korkat på färjan Rödby-Puttgarden. Det går hur fint som helst med 450, men nätat ombord är satellittelefoni till GSM trots att färjan hela tiden är inom räckvidd för landbaserade basstationer. För GSM skulle de kunna ha återsändare som på X2000 tågen. Dock är dålig täckning ombord ett problem.

Sedan finns det tekniska problemet att ha basstationer ombord som är kopplade till t ex Ice.dk - vet ej om sådana lösningar existerar. Samma problem på Ålandsfärjan. Plus att de vill ha generella lösningar om färjan skulle åka iväg åt annat håll.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

5 Senaste redigerad av Discover (2010-08-22 19:11:23)

Sv: Internet ombord på Fartyg

jonasolof skrev:

Vitsen är inte att förse passagerarna med mobiltelefoni utan att tjäna pengar. GSM över satellit är dyrt så man kan ta mycket betalt.

Lika korkat på färjan Rödby-Puttgarden. Det går hur fint som helst med 450, men nätat ombord är satellittelefoni till GSM trots att färjan hela tiden är inom räckvidd för landbaserade basstationer. För GSM skulle de kunna ha återsändare som på X2000 tågen. Dock är dålig täckning ombord ett problem.

Sedan finns det tekniska problemet att ha basstationer ombord som är kopplade till t ex Ice.dk - vet ej om sådana lösningar existerar. Samma problem på Ålandsfärjan. Plus att de vill ha generella lösningar om färjan skulle åka iväg åt annat håll.

Detta handlade inte om mobiltelefoni, detta handlade om trådlöst internet ombord...

I stort sett alla gånger jag har kört IP-telefoni genom en satellituppkoppling ombord på något av fartygen på Östersjön med pubikt WLAN så har det fungerat för mig, dock bör de ju använda Net1 & UMTS för att det troligen blir billigare och snabbare.

Satellitkommunikationen kan de behålla för säkerheten.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

6

Sv: Internet ombord på Fartyg

Sorry för dålig läsning, håller med dig

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.