1

Tråd: Tele2 och externa diskar fungerar inte tillsammans

Nån mer som har/haft problem med att externa hårddiskar inte startar när man kör tele2:s mobilabredband ??

har inte de problemet med telenor...   Hela datorn låser sig så fort jag startar dom när jag har tele2 dongeln i... lite irriterande...

Dovado umr, E1750 med telenor,iphone3gs16, å massa andra saker... yikes

2 Senaste redigerad av G-Man (2010-08-15 09:19:08)

Sv: Tele2 och externa diskar fungerar inte tillsammans

låter som brist på usb ström, prova andra usb portar, eller problem med drivrutiner.

3

Sv: Tele2 och externa diskar fungerar inte tillsammans

Har provat dom andra portarna..samma sak.. har uppdaterat tele2 modemet. Så fort jag tar bort modemet så går diskarna igen...

Diskarna har ju "egen" ström.. å brist på usb ström kan de väl inte vara ?

Dovado umr, E1750 med telenor,iphone3gs16, å massa andra saker... yikes

4

Sv: Tele2 och externa diskar fungerar inte tillsammans

USB portar "krockar"? (taskigt installationsprogram för diskarna eller modemet). Rensa USB i enhetshanteraren och installera om i annan ordning.

5

Sv: Tele2 och externa diskar fungerar inte tillsammans

Hur man rensar vet jag inte smile Men, Gick över till grannen å lånade en extern USb hub med egen ström å då fungerar de som vanligt...

Så modemet och disken direkt i datorn fungerar inte...

Dovado umr, E1750 med telenor,iphone3gs16, å massa andra saker... yikes

6 Senaste redigerad av Micke (2010-08-15 13:42:53)

Sv: Tele2 och externa diskar fungerar inte tillsammans

Du har väl inte hubben i Dovadon hmm ...

Samir skrev:

Undvik USB hubbar om du kan, speciellt aktiva hubbar. Dem matar in ström in i hela USB backplane på routern även om routern är avstängt, så även om en USB modem skulle krascha på den andra porten, så måste man (inte bara) starta om routern, men starta om hubben också. Det är ingen bra lösning, tyvärr.

Om du kör en passiv hubb, då kan du prova olika energi-snålare USB prylar som TellStick, GPS, osv, men släng inte in för många prylar heller för att du har bara 0.5A från USB porten på routern att jobba med.

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

7

Sv: Tele2 och externa diskar fungerar inte tillsammans

Använder inte dovadon å provar tele2... Kör tele2 modemet direkt i dator just nu... Försöker få de å fungera så bra som möjligt men de kopplar ju ner så fort de bli lite belastning på de... Så ingen usb hubb på dovadon smile ps: den står brevid tv:n å gör sitt jobb..Ej nära fönster eller nå annat men mottagning har jag smile

Telenor modemet är i dovadon just nu... får jag tele2 skiten å fungera så ska jag imorgon säga upp telenor.."1 månads uppsägning"   de jag kört i helgen på tele2 visar änså länge att de inte pallar med lite belastning...Torrents bland annat.. Den är fortfarande uppkopplad men jag måste starta om modem programmet.... 2 min med utorrent klarar den..sen är de tack å godnatt..

Dovado umr, E1750 med telenor,iphone3gs16, å massa andra saker... yikes

8 Senaste redigerad av Micke (2010-08-15 14:05:13)

Sv: Tele2 och externa diskar fungerar inte tillsammans

Försök att få en högre signalstyrka...använd en usb-sladd mellan datorn och modemet...flytta runt modemet...helst högre upp.

Jag får högsta signalstyrkan när jag har modemet i Dovadon!
Just nu 48% big_smile

UTorrent har jag inte den blekaste aning om.
För mig gäller det "bara" att få en hög/stabil upload-hastighet.

Tyvärr erbjuder Tele2 inga höjderhastigheter...

--->På Tele2 Mobilt Bredband Small, Medium och Large är det upp till 1,4 Mbit/s uppströms. Med gamla abonnemangsformer är det upp till 0,3 Mbit/s uppströms.

...men vad gör man, när ingen annan har täckning här ute mad

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

9

Sv: Tele2 och externa diskar fungerar inte tillsammans

jo jag har en 2m usb kabel så modemet just nu är i fönstret... Full signal när man ser i statusbaren nere till höger... I tele2 connect är de bara 1 pinne på 3G: Tele2

Dovado umr, E1750 med telenor,iphone3gs16, å massa andra saker... yikes

10

Sv: Tele2 och externa diskar fungerar inte tillsammans

Jag använder mig ju inte av "tele2 connect"...det blev routern istället.

Men kolla här --> http://www.tele2.se/kundservice-bredban … hjalp.html

Ha det så knepigt i Romfa... smile

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

11

Sv: Tele2 och externa diskar fungerar inte tillsammans

tele2 kanske skulle vara stabilare i dovadon. ?! För direkt i datorn går de inte å använda... Bra fart när de väl fungerar men de är ju bara 2-5 min, sen måste man ju starta om tele2 connect !! sad

ska prova den där hjälpen... ! Tack du micke ! btw använder du din slingbox ? om inte kan jag kanske "låna" den ? smile

Dovado umr, E1750 med telenor,iphone3gs16, å massa andra saker... yikes

12 Senaste redigerad av Micke (2010-08-15 18:53:28)

Sv: Tele2 och externa diskar fungerar inte tillsammans

Och...hur gick det att ha Tele2-stickan i Dovadon istället?
Får du nu nån vettig signalstyrka % ? Stabilitet mm.?

Jag har ju en yttre antenn som funkar perfekt med Sierran... både ner OCH upp!
Med de andra modemen fick jag aldrig samma resultat.

Tja, Slingboxen används knappast av mig själv när jag är hemma,
men grannen i Spanien måste ju ha den för att kunna se SVT2:s testbild smile

Förresten, när det gäller TV-mottagning...läste du det här ?
--> http://www.teracom.se/Sandarinformation … eptember-/
Nu blir det snart en testbild i HDTV-kvalitet...bra va?

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

13

Sv: Tele2 och externa diskar fungerar inte tillsammans

Provade aldrig tele2 i dovadon.. "orkade inte ta ur telenor stickan" smile hehe

Men jag skulle väl kunna tänka mig att de skulle fungera bättre att ha tele2:s E1820 i dovadon !! ?? OM nu så är fallet, som jag inte fick tillfälle å prova så de är klart jag byter.. Bra mycke högre snitt hastighet från tele2.. Dock inge stabilt för 5 öre när jag körde stickan direkt i datorn !


Om nu inte DU använder den så är de väl snällt av dig å låta mig använda den ? wink Så mycke jag hjälpte dig på jobbet förrut smile  hehe..de är jag väl värd ?



Jag kör på viasat nu mer.. Satellit.. Fotboll i HD vet du smile "Men jävlar vilken seg box viasat har" Annars är de bra !!

Dovado umr, E1750 med telenor,iphone3gs16, å massa andra saker... yikes