1

Tråd: Vem är sugen på att skaffa 4G?

http://www.mobilabredband.se/story/140/ … G-tjanster

I dag öppnar Telia världens första 4G-nät


Telias kunder blir de första i världen att kunna använda 4G när företaget nu öppnar sitt 4G-nät i Stockholm. Redan från och med den 15 december startar leveranserna av de första 4G-modemen till kunder och möjligheten att testa eller beställa i Telias butik på Kungsgatan Stockholm. Under 2010 fortsätter utbyggnaden i de största städerna i Sverige.

http://www.teliasonera.se/press/pressre … mId=463373

Vem kommer kasta sig till butikerna imorgon?

Täckningskarta.
http://www.telia4g.se/om-4g

Under normala omständigheter kommer 4G vara ungefär 10 gånger snabbare än 3G. Vid lansering kommer 4G-nätet kunna ge nedladdningshastigheter på max 50 Mbit/s, men redan vid nästa fas blir maxhastigheten 80 Mbit/s.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

2

Sv: Vem är sugen på att skaffa 4G?

nja rätt dyrt efter juni 2010 då priset kommer att gå från 4kr till 599kr/mån

sammt täckningen var inte bra då jag kollade täckningskartan så täcket telia endast inre stockholm allt utanför var blankte

jag väntar nog på flera aktörer som tele2/tre/telenor börjar med 4g

blir mer pris press på telia

Telenor E-1550 Telia E-392
Dovando Tiny fw 5.0.16 (6.2.3)
Comviq Mobilt Bredband Wi-Fi ZTE MF60

3

Sv: Vem är sugen på att skaffa 4G?

sammt upp till 50Mbit/s  kan betyda nogot annat i verkligeheten

sammt var det inte förbjud att använda reklam som säger upp tilll??

Telenor E-1550 Telia E-392
Dovando Tiny fw 5.0.16 (6.2.3)
Comviq Mobilt Bredband Wi-Fi ZTE MF60

4

Sv: Vem är sugen på att skaffa 4G?

sammt obegränsad frihet  menar telia att dom släpper på begräsningen på 5 gb trafik tak ?

Telenor E-1550 Telia E-392
Dovando Tiny fw 5.0.16 (6.2.3)
Comviq Mobilt Bredband Wi-Fi ZTE MF60

5

Sv: Vem är sugen på att skaffa 4G?

telia tog bort priserna på hemsidan undrar varför

Telenor E-1550 Telia E-392
Dovando Tiny fw 5.0.16 (6.2.3)
Comviq Mobilt Bredband Wi-Fi ZTE MF60

6

Sv: Vem är sugen på att skaffa 4G?

De kanske kan lätta lite på begränsningen alla fall då de möjligen inte är samma flaskhalsar i 4G nätet som 3G?

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

7

Sv: Vem är sugen på att skaffa 4G?

Alldeles för dyrt och famtförallt löjligt med gränsen på 30GB/mån.  Vad skall man med banbredd på 20-50 mb/s (150 mb/s teoretiskt)när man sätter denna fåniga gräns. Att kunna köra strömmande HD TV som telia bl.a säger är möjligt är bara att glömma. Nej så länge operatörerna håller fast vid sina tak så kommer 4G stanna vid en flopp och 3G som ett komplement till vanliga bredbandet. Hoppas dock på telenors 4G som visar mod genom att inte ha någon gräns på sitt 3G

8 Senaste redigerad av roger.eriksson.c (2009-12-14 19:54:45)

Sv: Vem är sugen på att skaffa 4G?

telenor och tele2 bygger 4g nätet tillsammas

gissar på att telenor kommer ta bort sitt obegränsat surf i 4g nätet men i 3g nätet så kör dom på med obegränsat

lyckades hitta pris uppgifterna på telia´s 4g

Ditt erbjudande
4 kr/mån till 1 juli 2010, därefter ordinarie pris 599 kr/mån

Engångsavgift 0 kr (ord 250 kr)

Bindningstid 12 mån

4G-modem 0 kronor (ord 3495 kr).

Möjlighet att låna turbo 3G+ modem till 1 juli

Två Sim-kort ingår, ett till varje modem

Byte av modem till ett multimode-modem som klarar 2-4G utan kostnad (finns prel. på marknaden andra kvartalet 2010).

Kom-igång-hjälp i Telia Butik

VIP-nummer till 4G support

Trygghetslöfte med 30 dagars returrätt gäller för samtliga nya kunder.

Källa: http://www.telia4g.se/skaffa-4g#offer01

Telenor E-1550 Telia E-392
Dovando Tiny fw 5.0.16 (6.2.3)
Comviq Mobilt Bredband Wi-Fi ZTE MF60

9

Sv: Vem är sugen på att skaffa 4G?

priset för 4g skulle bli start 15 dec 2009 till 15 dec 2010

7 mån *4kr=28kr

5 mån *599=2995 kr

totalt=3032kr första året

nästa år 12*599=7198kr

Telenor E-1550 Telia E-392
Dovando Tiny fw 5.0.16 (6.2.3)
Comviq Mobilt Bredband Wi-Fi ZTE MF60

10 Senaste redigerad av Niklas (2009-12-15 00:42:14)

Sv: Vem är sugen på att skaffa 4G?

drax skrev:

Alldeles för dyrt och famtförallt löjligt med gränsen på 30GB/mån.  Vad skall man med banbredd på 20-50 mb/s (150 mb/s teoretiskt)när man sätter denna fåniga gräns. Att kunna köra strömmande HD TV som telia bl.a säger är möjligt är bara att glömma. Nej så länge operatörerna håller fast vid sina tak så kommer 4G stanna vid en flopp och 3G som ett komplement till vanliga bredbandet. Hoppas dock på telenors 4G som visar mod genom att inte ha någon gräns på sitt 3G

Håller med! 599 kr i månaden när det finns en gräns på 30GB är ett skämt.
599 utan gräns kan nästan gå att motivera...
Då skulle man iallafall kunna kasta ut sitt ADSL-modem möjligtvis men med gräns? Nej.

De kör ju med att 3G nätet inte är byggt för data primärt utan för tele och att det är bl.a. därför de måste begränsa. 4G är ett renodlat datanät. Nu får de kamma sig.

11

Sv: Vem är sugen på att skaffa 4G?

Niklas skrev:
drax skrev:

Alldeles för dyrt och famtförallt löjligt med gränsen på 30GB/mån.  Vad skall man med banbredd på 20-50 mb/s (150 mb/s teoretiskt)när man sätter denna fåniga gräns. Att kunna köra strömmande HD TV som telia bl.a säger är möjligt är bara att glömma. Nej så länge operatörerna håller fast vid sina tak så kommer 4G stanna vid en flopp och 3G som ett komplement till vanliga bredbandet. Hoppas dock på telenors 4G som visar mod genom att inte ha någon gräns på sitt 3G

Håller med! 599 kr i månaden när det finns en gräns på 30GB är ett skämt.
599 utan gräns kan nästan gå att motivera...
Då skulle man iallafall kunna kasta ut sitt ADSL-modem möjligtvis men med gräns? Nej.

De kör ju med att 3G nätet inte är byggt för data primärt utan för tele och att det är bl.a. därför de måste begränsa. 4G är ett renodlat datanät. Nu får de kamma sig.

Precis, vad man får för sina pengar är inte värt de.
Sen som du säger så var 3G nätet inte gjort för att köra mobilt bredband på, men 4G nätet skall vara det så 30GB är lite lite när de kommer till kontentan.


Fin text från wikipedian

4G är fjärde generationens mobilkommunikation, ett samlingsnamn på standarder under utveckling bortom 3G och som ligger i frekvensområdet 2,6 GHz. Till skillnad från 3G är systemet dock endast avsett för mobil datakommunikation (bredband) och inte för telefoni.
4G bygger på 3GPP-projektet LTE, Long Term Evolution vilket syftar till att optimera 3G-funktionaliteten på en rad punkter. LTE strävar att så mycket som möjligt gå mot TCP/IP. Mycket av det går ut på att få mobilsystemen att smälta ihop med t.ex. Wi-Fi och WiMAX. En av förbättringarna med 4G är bandbredden. Teoretiskt sett skall man kunna få överföringshastigheter på 100 Mbit/s om man rör sig. Stationära uppkopplingar skall kunna komma upp till 1 Gbit/s (i närheten av en radiomast).

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

12

Sv: Vem är sugen på att skaffa 4G?

Det ska bli intresssant att se. Troligen kommer alla operatörer att ha begränsningar men det kan jag inte se att marknaden vill ha...

13

Sv: Vem är sugen på att skaffa 4G?

Lite "flopp" att de lanserar utan att ha nått i lager.
Pratade men en vän på Telia och modemen kommer inte förens i Januari, lite kul att de slår upp dörrarna men inte hunnit "måla väggarna och lägga golvet".
Men blir säkert bra när leveranserna kommer, är nog en hel del prestige i att vara först med att lansera 4G nät.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

14

Sv: Vem är sugen på att skaffa 4G?

kom till telia på kungskgatan under demo av 4g så först fick modemet max 48 mbit/s sen efter 1timma så var det endast mellan 4-8mbit/s telia personalen ringde sin suport

modemet var tillverkade av Samsung modell kunde jag tyvärr inte se

Telenor E-1550 Telia E-392
Dovando Tiny fw 5.0.16 (6.2.3)
Comviq Mobilt Bredband Wi-Fi ZTE MF60

15

Sv: Vem är sugen på att skaffa 4G?

http://www.youtube.com/watch?v=lufBHsXCZLs

Kolla tiden 1:10 i videon.

Telia butiken sa till mig att det finns 100 st modem TOTALT och att det kommer inte flera in förräns om ett år (dvs. inte nästa år, men OM ett år). We're a long ways off!

16

Sv: Vem är sugen på att skaffa 4G?

Mera info här:  http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telek … 696351.ece

17

Sv: Vem är sugen på att skaffa 4G?

telia´s reklam blad som man fick för 4G så visas först en som sitter med en laptop och jobbar,,,medans inne som är det ungdomar som leker med sina mac

till det roliga telia har inget stöd för Mac endast pc snacka om missvissande reklam

Telenor E-1550 Telia E-392
Dovando Tiny fw 5.0.16 (6.2.3)
Comviq Mobilt Bredband Wi-Fi ZTE MF60

18

Sv: Vem är sugen på att skaffa 4G?

provade att lägga in sig på väntlistan fick ett sms kl 12 där det stog att

4g modem är nu bokat

två gånger fick jag sms från telia med olika bokningsnummer

snacka om telia har klantat till sig

Telenor E-1550 Telia E-392
Dovando Tiny fw 5.0.16 (6.2.3)
Comviq Mobilt Bredband Wi-Fi ZTE MF60

19

Sv: Vem är sugen på att skaffa 4G?

http://www.idg.se/2.1085/1.279452/bara- … a-4g-modem

http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/te … 941093.svd

http://www.sr.se/cgi-bin/stockholm/nyhe … el=3306799

http://www.idg.se/2.1085/1.279481/4g--e … or-norrman

Telenor E-1550 Telia E-392
Dovando Tiny fw 5.0.16 (6.2.3)
Comviq Mobilt Bredband Wi-Fi ZTE MF60

20

Sv: Vem är sugen på att skaffa 4G?

Samsung modemen som skulle komma ut i jan 2010 kommer inte ute fören feb 2010

citat:Stort intresse för världens första 4G-erbjudande! Anmäl dig här så reserverar vi ett modem åt dig. Nästa leveransomgång av modem kommer under februari.

källa:http://www.telia4g.se/skaffa-4g#offer01

Telenor E-1550 Telia E-392
Dovando Tiny fw 5.0.16 (6.2.3)
Comviq Mobilt Bredband Wi-Fi ZTE MF60

21

Sv: Vem är sugen på att skaffa 4G?

fick sms om att modemet har kommit till telia

men jag har nog inga planer på att hämta ut modemet

räcknat på det hela och kom fram till att tre får duga

Telenor E-1550 Telia E-392
Dovando Tiny fw 5.0.16 (6.2.3)
Comviq Mobilt Bredband Wi-Fi ZTE MF60

22 Senaste redigerad av A-Man (2010-09-04 13:29:55)

Sv: Vem är sugen på att skaffa 4G?

Samma här, jag band mitt Tre på 12 månader för att få ett bättre modem, sitter å trycker på det tills utbyggnaden blivigt bättre.

Har ingen nytta av 4g när det endast går att använda i centrala sthlm och på gotland, då har jag hellre 3G modemet till ett bättre pris.

23 Senaste redigerad av zaver (2010-07-30 22:02:42)

Sv: Vem är sugen på att skaffa 4G?

Sämsta med Telia är att man har en volymgräns på ett 4g-abonnemang(!). Jag prövade det i några veckor men lämnade tillbaka för 30GB är på tok för lite för en så snabb uppkoppling jag fick. 70Mbit kvällstid, 40Mbit på dagarna.

24

Sv: Vem är sugen på att skaffa 4G?

För mig är det inte enbart gränsen på överföringen utan priset på abonnemanget.

Eftersom 3G fungerar väl till det jag gör så kan jag lika  gärna sitta med det i 12 månader till.

Och vänta på mer 4g utbyggnad.