1

Tråd: Bra switchar?

Fick göra om nätverket idag eftersom kombinationen Linksys router och Telia Zyxel P660H router inte ville längre. Kul symtom: Jag kunde nå routern via modemet utifrån samt pinga adsl gateway utifrån - men innifrån kunde inte gateway nås. Troligen åskskada.

Bytte till ett DLINk adsl modem inkl router som sedan går till en switch. Stoppade i en billig ny 8 portars zyxel men då gick nätverket väldigt dåligt. Bytte till en cisco profs switch med 16 portar, stor skillnad.

Detta leder till frågan vad man ska välja för switchar om man söker 4-8 portar?
Har f n 7 switchar och lika många accesspunkter i mitt nät på gården. Dåliga grejor slöar ned nätverket och ger konstiga fel.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

2

Sv: Bra switchar?

Köp en ny linksys, det är bra grejer i budgetsegmentet.

3

Sv: Bra switchar?

jonasolof skrev:

Detta leder till frågan vad man ska välja för switchar om man söker 4-8 portar?

3Coms OfficeConnect har fungerat bra för oss. Netgears tidigare med plåtchassie verkar OK, senare kanske inte lika bra...

Om storlek inte är något problem så får man beg. 19" HP-switchar typ 2512 för 500 spänn. Sök på ProCurve på blocket.

Vill man ha liten formfaktor så finns det små switchar för DIN-skena och apparatskåp. Hirschmann har fina grejer, men kostar 2-3000.

/Marcus

4

Sv: Bra switchar?

har intels budget switchar = skräp, fläktarna pajar ideligen....
har några plåt netgear med inb nätdel, funkat hyffsat ok, ej supersnabba.
har några zyxxel, dlink med externa nätdelar där nätdelarna pajat efter några år.
får vad man betalar för...
lyx/pro märkena/modellerna klart bättre när det är full last.

5

Sv: Bra switchar?

Så när man går där på Net-on-net så är det inte bara att plocka det billigaste...A

Vore bra med tips på bra switchar. Att en extern nätadapter pajar är ju inte så dyrt, huvudsaken att de ger den ström switchen behöver (linksys trasslat med underdimensionerad nätadapter).

Vad sägs om topologi? Antag att man har en router i toppen med 8 portar och jag behöver 8 switchar till. Är det snabbast om underswitch får enegen lina till toppen och egen port där eller kan man lägga allt på en enda kabel somgår ut och in i underswitcharna?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

6

Sv: Bra switchar?

Det är snabbare om du ger varje switch en egen port i routern.

Beror också på vad det är för router, är det en dlinkbudget så kanske den inte orkar med 8 fullpackade switchar.
Jag hade om möjligt försökt ge varje switch en egen port, kankse koppla ihop 2 eller nåt för att lämna en port ledig.


Varför 8 switchar?

7

Sv: Bra switchar?

Man brukar sträva efter att minimera antalet switch-hopp i ett nätverk. Varje switch paketen går igenom innebär en viss tidsfördröjning. Ju fler switch-hopp ett paket gör desto längre tid tar det att komma från ena ändan av nätverket till den andra.

Det finns en viss kritisk tidsgräns (som jag inte kommer ihåg just nu) för hur lång fördröjningen får vara på ett nätverkssegment.

Att lägga switcharna i kedja är alltså inte så bra. Då riskerar man många switch-hopp från ena änden till den andra. Bättre  med en struktur där man har en switch i toppen och de andra på egna ledningar under den. Då har man två nivåer.

God nätverkspolicy är att försöka att inte ha mer än tre nivåer på switchar. Självfallet kan det fungera det med fler, men håller man kravet på tre switch-nivåer vet man att man ligger bra till vad gäller fördröjningar m.m.

8

Sv: Bra switchar?

Ok

Jg klarar mig med max två nivåer om jag inte räknar in den i adslmodemet/routern inbyggda switchen med lanportar fast rätteligen ska välden också räknas in och då har jag tre nivåer.

Når routern med pingtid på 1-2 ms över WLAN och två switchar

det blir lätt kedja när anläggningen är utbredd eftersom man då spontant undviker att dra parallella nätverkskablar. En switch, en accesspunkt och så en kabel vidare till nästa switch med accesspunkt osv. Ska titta på det.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

9

Sv: Bra switchar?

svenix skrev:

Det finns en viss kritisk tidsgräns (som jag inte kommer ihåg just nu) för hur lång fördröjningen får vara på ett nätverkssegment.

Att lägga switcharna i kedja är alltså inte så bra. Då riskerar man många switch-hopp från ena änden till den andra. Bättre  med en struktur där man har en switch i toppen och de andra på egna ledningar under den. Då har man två nivåer.

God nätverkspolicy är att försöka att inte ha mer än tre nivåer på switchar. Självfallet kan det fungera det med fler, men håller man kravet på tre switch-nivåer vet man att man ligger bra till vad gäller fördröjningar m.m.

Du har i princip rätt men blandar ihop korten lite.

Mellan varje switch skapas ett nytt segment med en ny tidsgräns och därför finns ingen "hård" gräns. Över internet finns hundratals switch-hop i serie.

Däremot får man ju en liten fördröjning för trafiken i varje, så visst är det alltid bra att minimera, men i ett typiskt hemmanät utan några stora belastningar och främst internettrafik är det relativt försumbart.

/Marcus

10

Sv: Bra switchar?

marcus-aa skrev:

Du har i princip rätt men blandar ihop korten lite.

Mellan varje switch skapas ett nytt segment med en ny tidsgräns och därför finns ingen "hård" gräns. Över internet finns hundratals switch-hop i serie.

Däremot får man ju en liten fördröjning för trafiken i varje, så visst är det alltid bra att minimera, men i ett typiskt hemmanät utan några stora belastningar och främst internettrafik är det relativt försumbart.

/Marcus

Tack för tillrättaläggandet!  smile