1

Tråd: Nån mer än jag som använder Devolo eller annan homeplugg utr.?

Hej,

undrar om det är nån annan som också använder Devolo eller liknande homeplugg utr.
Vore kul att få höra erfarenheter samt även här tips & tricks.

Kanske t.o.m värt en egen tråd under Övrigt eller Router/Gateway.

1mil söder Gnesta.
Teracom Air2Fibre, Bredband2

2 Senaste redigerad av jonasolof (2010-08-03 12:03:28)

Sv: Nån mer än jag som använder Devolo eller annan homeplugg utr.?

Jag har använt devolo i över tre år. Tidigare såldes de inte i Sverige pga konflikt om namnet microlink men det verkar löst. Använder både 14 m/bit och 85 m/bit samt 14 WLAN. Kör t ex LAN till sjöboden via 180 meter trefasledning med devolo. Över långa avstånd verkar 14 mbit modellen ge bättre resultat än 5 mbit informer program är bra så att man ser vilken fart man får ut och effekten av att koppla in pluggarna i samma fas. På sommaren, när få trefasgrejor är inkopplade är isolering mellan faserna visst problem. Det kan lösas med kondingar mellan faserna (obs att de ska tåla >400 volt).

Ska man överbrygga långa avstånd kan man lägga devolopluggar i kedja. Första länken slutar, kort lankabel till nästa länk som gärna bör ligga på annan fas. Man måste ge länkarmarna olika kryptering så märk dem så du vet vilken som är parad med vilken.

Gamla elmätare kortsluter signalen, jag vet inte hur det är med nyare elektroniska mätare så är man orolig för signalläckage bör man kolla.

PLuggarna är mkt bra för att sprida lan mellan våningsplan förutsatt att elnätet är gemensamt.

På Cebit mässan har devolo även visat överföring på icke el-lina. Det bör funka över en taggtråd också alternativt en svagströmskabel.  Den vanliga pluggen funkar dock ej för det. Kolla AVpro2 på företagssidan på devolo.com

Det fanns USB pluggar från devolo också - kanske något för dem som vill ha modemet på vinden och dovadon på bottenvåningen. USB finns nu integrerat i 14 mbitduo pluggen som låter en köra usb eller ethernet över elnätet. Vilken fart man får med USB vet jag ej, knappast något för 4G modem.


Slutligen: Företaget är tyskt och support har varit mkt hjälpsam även vid konstiga frågor som hur man isolerar subnät från varandra.

Övriga märken tror jág inte har lika bra mjukvara, t ex informer. De kör också med autokonfig vilket är bra om man bara ska ha två pluggar. Har man många är det en annan sak. Hjälpte vänner som har en bondgård i närheten. Där kör de in LAN frrån en linksys router i en plugg och plockar ut nätet i pluggar i de olika byggnaderna på gården.

Wlan pluggarna är jag inte så nöjd med. Bättre köra en separat accesspkt t ex från Dlink och kooppla den till pluggen. Än bättre är Zyxel G5705 för då finns en switch med för kabelanslutning plus wifi (dvs det är en ap som är en swicth med wifi).

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.